Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Variabel Pumpe

Variabel Pumpe 11 Apr 2012 16:10 #2860

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Nogen der har erfaring med dette:

Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: tmuj@youmail.dk

Sv: Variabel Pumpe 13 Apr 2012 13:16 #2864

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har set lidt på det, men pumperne som er godtkendt til det danske marked ligger stadig omkring 10.000-15.000kr. Men pumperne vil helt sikkert falde meget hurtigt, lige nu er mange elektriske apparater som kører mange timer pr. dag blevet underlagt en ny miljø ting/lov (kan det ikke helt præcist). Hvilket betyder på på f.eks. genveks anlæg skal der være monteret en så kaldt EC motor (electronic control), motorens hastighed styres med en simpel spænding fra 0-10volt og bygger på ny energi besparende teknologi.

Hvis man ikke kan vente med at pumperne med EC motorer falder i pris, kan man benytte sig af motor overclocking ja du/i læste rigtigt. MEN DETTE ER ABSOLUT IKKE NOGET FOR UERFARNE OG AMATØRER Men hvis man har en 3 faset motor på 50Hz, kan den som regel tunes op til en frekvens på 60Hz da de fleste motorer i dag er dimmentioneret til både 50 og 60Hz. Når frekvensen stiger - stiger omdrejnings tallet også på motoren :)

Hvordan gøres det så? kan det eneste der skal bruges er selvfølgelig en 3 faset motor og en såkaldt frekvensomformer.

Inden man begiver sig ud i motor overclocking, bør man søge vejledning ved en installatør eller elektromekaniker (en der reparere og laver el motorer). Det kræver korrekt beregnede kompomenter samt en aut. installatør til og lave arbejdet med 3 faset strøm.

ps. jeg tager ikke ansvar for afbrændte motorer osv..... ovenstående er blot information for el nørder!
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 13 Apr 2012 20:13 #2868

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg har den samme prøvestand stående og det er rigtigt at den er så økonomisk. den tjener faktisk sig selv hjem på omkring 3-4 år

Det er imidlertid også rigtigt som mads siger at de stadig er dyre - man alligevel - nok dyre, men stadig tjent ind på 3-4 år
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 13 Apr 2012 20:40 #2869

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg vil faktisk tro at pumperne vil komme ned i en god pris om 2-3 år, lige nu er der meget stor efterspørgsel og ikke mange producenter. Når der kommer flere producenter vil konkurrencen blive større og prisen falde, så lur mig om ikke mange producenter kæmper med deres løsninger.

Bare se på elektriske solceller de er faldet til under det halve inden for de sidste år og samtidig blevet mere effektive :)

Så selvom jeg er en teknik nørd vil jeg lige vente lidt, da jeg regner med at de vil falde i pris.

Men spændende er det :woohoo:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 13 Apr 2012 21:16 #2870

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du har sikkert ret med pumperne, meeeeeeen markedet er ikke så stort at jeg tror de vil falde så FANTASTISK meget

du har også ret med solcellerne meeeeeeennnnnnnnnnnnn
Virkeligheden er, at det kun er amerikans producerede solceller ( der er dyre )der har siddet op i 15-20 år og som man derfor har bevis for levetid på. Levetiden er jo forudsætningen for de energibesparelser der opstilles.
Samtlige billige solceller er kinaprodukter, som max. har siddet op i 5 år og som man ingen bevis har for hverken holdbarhed eller produktionsniveau gennem årene.
Derudover har solcellemakredet udviklet sig til at være et "klondike marked" hvor alle med og uden viden og erfaring bare sælger løs
så personligt lægger jeg mig lidt i baghjulet og afventer en større viden og praktisk erafring på området og lader andre om at gøre børnesygdommene og udtyndingen blandt alle de forskellige solcelle mærker

Noget af det der gør markedet useriøst i mine øjne er bl.a, at INGEN af sælgerne af solceller nævner, at solcellerne løbende SKAL renholdes godt, for at sikre at belægninger ikke hindrer solens stråler i at komme ned til cellerne. Dette punkt har jo en stor betydning for hvor og hvordan cellerne bliver monteret på taget. der er ikke meget sjov ved at skulle leje en lift eller et stillads en gang om året for at rengøre

Så med mindre man vil ofre de penge som veldokumenterede celler koster og med mindre man får installeret dem på den rigtige måde så ville jeg nok afvente noget mere seriøst der samtidig var billigt

For ikke at blive beskyldt for at være for bagstræberisk, vil jeg da godt med det samme indrømme, at der sikkert er mange der ved mere end jeg om solceller og at såfremt nogen kan "oplyse" mit sind, vil jeg kun være glad
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 14 Apr 2012 14:18 #2873

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Fandt også dennne og den kan købes her hjemme til små 5000.-


Er det ikke samme princip?

Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 16 Apr 2012 09:13 #2880

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er samme princip - forskel er kun pris - kvalitet = holdbarhed - lyd etc ( som jeg ikke ved noget om til denne pumpe - kan du ikke maile til mig hvor du har set denn her i landet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 18 Apr 2012 20:32 #2902

  • Odonten
  • Odonten's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Hej,

Jeg har dd. lige haft en god snak med Bjarne om flerspeed pumper.
Hvor har du set den du linker til her i landet ????


mvh, Mikkel
Mvh. Mikkel
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 19 Apr 2012 17:56 #2906

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
har sendt dig mail med link til forhandleren :)
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 19 Apr 2012 21:37 #2907

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
den forhandler der hævder han kan sælge en Viron flerspeed pumpe tror jeg ikke på overhoved. Nu har jeg tjekket tingene og den udsalgspris er under indkøbspris. så jeg vil tro at dem der forsøger at købe vil få enten den besked at det kun er en enkelt gammel der er på lager eller at det er en fejl med prisen - men prøv engang
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 21 Apr 2012 14:05 #2911

  • Hrf
  • Hrf's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Jeg har den beskrevne pumpe til min pool. Den har kørt på min pool siden midt sommer 2010. Jeg er utrolig glad for den. Den virker upåklageligt.
jeg har betalt den beskrevne pris. Jeg vil beskrive den som en kvalitetspumpe. (uden at jeg vil klade mig selv en ekspert ud i pumper)
Jeg har ikke haft problemer overhovedet. Jeg er meget glad for den. Den er billig i drift.
Der er 3 hastigheder. Jeg bruger kun den laveste hastighed til normal filtering. Der renser den min pool upåklageligt.
hrf
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Variabel Pumpe 22 Apr 2012 00:39 #2915

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Lyder dejligt og leverandøren har også kun gode erfaringer selvom der p.t ikke er særlig mange der kører her i landet. men stadig utroligt at nogen kan sælge til en pris der er under indkøbspris, men de må jo så evt. Være parralelimporteret. Men ligemeget. Det vigtigste er jo så, at man tilsyneladende kan få dem så billigt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.176 sekunder