Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 13 Jun 2014 23:40 #4530

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Hej,
Ville (endnu engang) lige høre om I har et godt råd:

Min ~2 år gamle Classic Pro sandfilter pumpe (0,75HK) begyndte at lyde noget mærkelig idag. Manometeret står normalt, så jeg tror ikke det har noget med sandfilter eller andet at gøre. Min mistanke går derfor på lejerne.
Er det noget man selv kan skifte, eller skal jeg allerede ud og købe en ny pumpe? Jeg synes det er noget hurtigt at den står af, da den som sagt kun er ca. 2 år gammel og kun kører ca. 5 timer om dagen om sommeren.
I vinterperioden tømmes den, og sættes indenfor.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 14 Jun 2014 09:35 #4531

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Jeg kender ikke omtalte pumpe af erfaring, Men prøv om du kan komme ind til skovlhjulet, og rykke i det. Så kan du mærke om det er i akslen der er slør=defekt leje.
Og samtidig se om der skulle ligge fremmedlegmer i huset

Kik også efter om der er kommet blade grene skidt, ind i blæser siden af pumpen. Det kan larme ganske meget.

Ellers koster en tilsvarende pumpe vel omkring 1000/1400.

Er det et leje der er gået, må du adskille og finde størrelsen på det defekte.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 14 Jun 2014 11:44 #4532

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Ok, jeg ser om jeg kan finde ud af at skille den ad. Lyden er meget mekanisk, og jeg kan ikke umiddelbart se noget i blæsersiden, så jeg hælder selv til at det er et leje på vej til at gå. 1000-1400kr er mindre end jeg havde troet, men stadigvæk lidt irriterende når den ikke er ældre. Så lidt tid kan jeg nok bruge på at fejlfinde :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 15 Jun 2014 23:04 #4537

  • Morten
  • Morten's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Jeg har prøvet at skifte lejer et par gange og det er ikke så svært
Plejer at tage nogle billeder med mobilen undervejs når jeg skiller den ad - så kan man altid se hvordan det skal samles igen ;)
Du skal blot huske at møtrikken ved skovlhjulet er med linksgevind :)
MS
Sidste redigering: 15 Jun 2014 23:06 af Morten.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 16 Jun 2014 08:33 #4540

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Har også kigget et par videoer på YouTube igennem. Det virker jo ikke svært. Største udfordring er at forhandleren oplyser mig at der ikke findes reservedele til disse pumper. Jeg skal derfor satse på at finde leje, pakninger m.m. et eller andet sted. Hvor har du købt dine reservedele?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 16 Jun 2014 08:41 #4541

  • Morten
  • Morten's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Jeg har aldrig haft problemer med pakninger - mht lejer så er jeg så heldig at det firma jeg arbejder for handler med stumper ;)
Hvis du ikke kan se typen på lejet - så kan en skydelærer og google/SKF være en stor hjælp :)
Ellers siger du bare til
MS
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 16 Jun 2014 19:40 #4542

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Dejligt at se at I alle er med til at hjælpe "broderfolket" udi swimmingpools B)

På alle lejer jeg kander står der et nr. f.eks. 6203

Hvis du har nr. siger du bare til så har vi dem på lager
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 16 Jun 2014 21:09 #4546

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Aaarg, Bjarne jeg var for hurtig :(. Havde jeg vidst at du (også) har kuglelejer havde jeg lige spurgt.

Jeg har skilt den ad, det tog ~10 minutter (havde set et par videoer på YouTube, det er ret let). Google'de varenumrene på lejerne (6202-Z og 6201-Z), valgte dem fra SKF (Så burde de holde længere end 2 år :) ) til 123kr inkl. fragt og bestilte dem her i eftermiddag.
Dette link: scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/lejer.php fortæller lidt om de forskellige leje typer. Det er ikke helt lige meget om der er en eller flere pakninger, eller hvad tolerancen er. Derfor var det også lidt svært at finde den rigtige type (-Z) og ikke alle mulige andre varianter/tolerancer.

Så må jeg se om min aftrækker passer, ellers må jeg ned til det lokale autoværksted og få dem til at hjælpe mig med at få dem af. Mht. at presse lejerne på igen, kan jeg se at mange bare bruger et stykke stålrør der passer i diameter på den inderste ring i kuglelejet. Det tager vel ikke mere end ~30 minutter.

Utroligt hvis det skal være så let at spare ~1400 kr på en times arbejde + Tilfredsstillelsen :) :)

Tak til forummet indtil videre!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 16 Jun 2014 22:00 #4548

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Fedt at du er gået i gang
. Jeg ville nok ikke banke på inder ringen. Men bruge det gamle leje så du slår på ydre ringen.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 16 Jun 2014 22:19 #4549

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Hmm, jeg tænker bare at slå på yderringen, så er der jo en risiko for at jeg slår lejet skævt. Men det giver mig inspiration til at sætte det gamle leje yderst og så slå på dens inderring. Nu har jeg ikke overarme som Thor, ejheller hans hammer så små målrette slag, så sker der nok ikke noget. På YouTube videoerne giver de den godt nok rimeligt med tæv...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 16 Jun 2014 23:01 #4550

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Jeg ville mere tro det blev skævt ved slag på inder ringen. Så belaster man jo kuglerne i side retningen, og det er de ikke lavet til. Men til prisen så er det bare at prøve.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Æv, tror at der er gået et leje i min pool pumpe 16 Jun 2014 23:39 #4551

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Google er min ven og du har ret!
Har nu læst flere steder, bl.a.: (uddrag) "Det er vigtigt at du ikke banker på lejet med en hammer, men at du har en form for skive i mellem hammer og leje. Min "skive" er topnøglen. Dette skyldes at hammerslagene, skal ramme den yderste ring på kuglelejet og IKKE kuglerne eller inderringen, for sker dette går lejet i stykker! Når du banker kuglelejet i på denne måde, kommer du ikke til at beskadige det nye kugleleje og lejet bliver banket helt ned hvor det skal sidde."

Tak for hjælpen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.171 sekunder