Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: pumpe til solvarme

pumpe til solvarme 07 jul 2014 14:41 #4664

jeg har et lille sandfilter med 20 kg sand, med indbygget pumpe, den kan ikke løfte op i min solvarmer der sidder i 3 meters højde, og har derfor tilføjet mit anlæg med en cirkulations pumpe fra grundfos upe 25-60-180, kan jeg undlade standard pumpen og kun bruge Grundfos pumpen? Og kan filteret tåle et større tryk eller skal jeg sige igennem filtret
Hej
Sidste redigering: 10 jul 2014 05:17 af Ole. Begrundelse: Forkert kategori anvendt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

pumper 07 jul 2014 14:54 #4665

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det kan du ikke. din swimmingpoolpumpe har et forfiltter der fanger de urenheder der kommer fra pumpen. hvis du kun bruger grundfosspumpen har den ikke en sådan og derfor vil den lynhurtigt blive stoppet til med blade eller andet fra poolen

hvorvidt filtret kan tåle et højere tryk så ved jeg det ikke. det kommer helt an på de specifikationer der står på det
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

pumper 07 jul 2014 15:35 #4666

Der er ikke noget for filter på pumpen da det er den billige fra HN, max drift tryk siger 2,4 bar, jeg har en overfladeskimmer, kan man sige igennem filtret eller skal man altid trykke igennem?
Hej
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

pumper 07 jul 2014 16:16 #4667

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ok så regner dem der har produceret med, at skimmeren fanger alle blade etc så der ikke er noget der sætter sig fast i pumpen
Det ændrer imidlertid ikke på, at hvis du bruger grundfass pumpen specielt til solfanger, så er der intet der hindrer blade m.v at gå ind og sætte sig fast i denne - og hvis der er noget der går igennem den, så risikerer du at det sætter sig fast i solfangerne
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

pumper 07 jul 2014 16:52 #4668

Jeg havde skam tænkt mig at sætte et filtre foran grundfos pumpen hvis den skulle trække det hele alene,
Hej
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

pumper 07 jul 2014 16:54 #4669

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Under forsigtighed og med et øje på manometeret, turde jeg godt sætte en grundfos Alpha pumpe på. Der er vist nogle af dem man kan sætte til at køre med konstant tryk.

Bare husk at nogle af dem vist kan levere op til 60 meter vandsøjle, tryk dvs 6 bar.

Som Bjarne siger vil du risikere at der kommer blade og skidt i pumpen uden forfilter, og det er den jo ikke lavet til. Jeg tror dog ikke at der vil komme mere skidt igennem sandfiltret, og op i solfangerne af den grund.

Du skal bare være opmærksom på at du kun skal bruge 0.3 bar til at hæve vandet op til solfangerne, men måske betydelig mere for at trykke vandet igennem dem.

Så hav et vågent øje på manometret både for filterts skyld, men også solfangerne. Du kunne evt sætte din grundfos på et T stykke EFTER sandfiltret og lade den tage det renset vand efter sandfiltret, og sende til fangerne.

Den helt rigtige løsning er jo nok et nyt filter, som har kræfterne til at lave det hele, og samtidig spare penge på strømmen..

Lad os endelig høre hvad du får lavet, og resultatet :-)
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

pumper 09 jul 2014 23:07 #4676

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Kan pumpen tåle poolvand dvs. klor eller vil den blive ædt op?
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

pumper 11 jul 2014 18:16 #4683

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Jeg ved det ikke og kan ikke finde noget om det. Så har sendt en mail til grundfos.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder