Hej,
Jeg har for ca. 1 år siden overtaget et sommehus med indendørs pool(klor), og har fået monteret en varmepumpe til opvarmning for at reducere el-forbruget.
Men jeg er så kommet til at regne på hvad det koster at have en 750watt pumpe til at kører 24 timer i døgnet, og det vil jeg gerne have gjort noget ved.
Jeg har købt en frekvensomformer(Danfoss VLT 2800), så jeg kan reducere pumpehastigheden når jeg ikke skal suge eller retur skylle til et passende flow.
Jeg har læst diverse indlæg/artikler omkring pumpe hastighed/flow og sandfilter.
Poolen er 18m3 og mener sandfilteret er 50 eller 60cm, og jeg påtænker at skifte til filter glas, da jeg ikke ved hvor gammelt sandet er.
Men jeg har et par spørgsmål:
- Kan jeg i perioder hvor huset står tomt kører med en timer på, så pumpen kun kører e.g 2x5 timer/døgn? Da pumpen jo ikke er lavet til at kører variabel hastighed, tror jeg ikke jeg får samme gevinst ved at reducere hastigheden yderligere, e.g. til halvt flow, som ved helt at slukke for den i ca. 50% af tiden, og så kører med lidt højre flow når den er tændt.
- Er der en nem måde at måle flow igennem pumpen på, så jeg får justeret hastigheden på pumpen rigtigt.
Jeg påtænker at kører varmepumpen på samme timer som pumpen.
Jeg takker mange gange for den super gode information man kan finde I dette forum, og de artikler I stiller til rådighed:-)