Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 30 maj 2016 16:36 #6578

  • danieldk
  • danieldk's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Hejsa

Er det sikkert og lovligt at bruge en grundfos brugsvandscirkulationspumpe til at pumpe vandet i min pool igennem solvarmeveksleren? Jeg synes ikke jeg kan finde en lavenergipumpe der direkte er lavet til at cirkulere pool-vand. Jeg vil gerne undgå at køre filterpumpen igennem varmeveksleren med tryktab og strømforbrug til følge.


Tak på forhånd :)

Mvh
Daniel
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 14:40 #6598

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Kan ikke se hvorfor det skulle være ulovligt. For at kunne gøre det du siger og det skal kunne fungere, skal du have etableret et selvstændigt kredsløb drevet af grundfosspumpen. Hvis du bare bygges det hele sammen i samme kredsløb , vil du risikere / vil du opnå, at de 2 pumpen modarbejder hinanden
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 14:43 #6599

  • danieldk
  • danieldk's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Ja - jeg havde tænkt mig at det skulle være et seperat indløb/udløb som ikke var en del af filter og filterpumpe. Mit spørgsmål gik dog mest på hvorvidt det var ok at lade en pumpe der ikke er lavet til formålet(en ikke-poolpumpe), være i kontakt med samme vand som badegæsterne.
Sidste redigering: 31 maj 2016 14:49 af danieldk.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 15:12 #6602

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
I princippet intet problem. Det eneste jeg kan forestille mig er, at da grundfoss er en metalpumpe, så er der store chancer fior den vil blive angrebet af kemikalierne og ruste / koorigere
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: danieldk

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 15:15 #6603

  • danieldk
  • danieldk's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Okay - den er lavet af a4 rustfast - samme materiale som varmeveksleren. Ifølge mine egne efterforskning på nettet så bør der være ok i en chlor pool. Anyway - Det må komme an på en prøve :) . Tak skal du have!

Mvh
Daniel
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 16:20 #6604

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Almindelig a4 - er ikke lige sikker på om det er 407 eller 416 stål. asis 416 stål er det mindste men skal det holde skal det være asis 316 L - d.v.s med et stort molydæn indhold
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 16:33 #6605

  • danieldk
  • danieldk's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
hmm - efter at have undersøgt det lidt nærmere kan jeg se at selve pumpe-huset er lavet i CF8 (støbejernsbetegnelsen for aisi 304L).

og så fandt jeg dette på nettet
304 and 304L, 321 SS may be used for “water applications” with up to 2 ppm chlorine, while 316 and 316L alloys may “take” up to 4 ppm
Sidste redigering: 31 maj 2016 16:33 af danieldk.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 17:11 #6607

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Prøv og send en mail til dem, de har nok et råd eller 2 de kan give dig.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 19:07 #6610

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er muligt teorien siger dette, men da det handler om andet end klor også f.eks. ph værdi og da klorværdi ikke er en given størrelse da den afhænger af ph værdien, så er det sikreste 316 og ihvertilfælde hvis man har saltklorinator, idet saltet også får tingene til at ruste
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rustfast grundfos cirkulations pumpe til poolvand. 31 maj 2016 22:18 #6620

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg er også lidt lunken ved at bruge en cirkulations pumpe til varmesystemer, jeg vil nok gå efter en bypass shunt på den eksisterende filterpumpe.

Der er ikke ret meget at spare ved at køre med 2 pumper efter min mening, vandet skal filteres en gang dagligt. Normalt siger man max. 5 timer til at alt vandet er cirkuleret. Jeg har kørt statestik på min pumpe drift de sidste 6 år, min pumpe køre kun når der er sol + 30 min ved middags tid.

Hvis jeg tager gennemsnittet af denne drift over et vindue på 7 dage er gennemsnittet ca. 5-6 timer, så hvis ens anlæg er dimmentioneret rigtigt vil der ikke være noget problem.

ps. der er selvfølgelig korte perioder hvor pumpen køre endnu mere, men her er man blot glad for det er lig med mere varme + rent vand.

Man skal huske at for hver grad vandet stiger stiger sansynligheden for vand forurening kraftigt, derfor er det godt med ekstra filterering når der er varmt vejr ;)

Det eneste man får af at bruge en ikke egnet pumpe er blot rustanløbninger på ens liner, fliser eller glasfiber og det er TRÆLS RIGTIG TRÆLS :evil: , jeg brugte 3 dage sidste år på at fjerne okker 1 dag til tømning (57m3 lige i afløbet), 1 dag til at rense lineren og 1 dag til at fylde samt en hel sæson til at stabilisere nyt vand :angry:
Mvh. Mads
Sidste redigering: 31 maj 2016 22:19 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder