Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Tidspunkt for drift af pumpe

Tidspunkt for drift af pumpe 24 Jun 2016 20:48 #6870

  • kha_87
  • kha_87's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hejsa, er der noget bestemt tidspunkt der er bedre end andre og have pumpen tændt??

Jeg synes "kun" jeg kan finde lidt omkring driftstider, og ved at min pumpe skal køre omkring de 6 timer i træk ud af 24 for at rense sig selv, men syntes ikke at kunne finde noget om hvilket tidspunkt der er bedst den køre (hvis der altså er et tidspunkt der er bedst), om det feks. er fra kl. 8 om morgen og frem eller kl. 12 og frem, eller om det sådan set er smartest den bare køre om natten hvor man alligevel ikke bruger den. B)

Venlig hilsen
kha
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tidspunkt for drift af pumpe 27 Jun 2016 15:29 #6871

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Vil helt klar vælge fra 11 - 17 - hvor solen står på - så varmen og kloren bliver fordelt.
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 27 Jun 2016 15:30 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kha_87

Tidspunkt for drift af pumpe 27 Jun 2016 17:08 #6872

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Jasaaa, men så er der også mest turbulens i vandet på det tidpunkt det er varmest - og dermed også større vandfordampning m.v og dermed også større kemikalieforbrug. Set i forhold til kemikalieforbrug er det om aftenen/nat den skal køre :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kha_87

Tidspunkt for drift af pumpe 27 Jun 2016 21:58 #6874

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Kunne man ikke forstille sig at når kloren hurtigt bliver opbrugt et sted hvor det varme vand står stille får man flere alger og derved også øger klor forbruget ligeså, samt at det varme stillestående vand vil fordampe hurtigere en det blandede vand :cheer:
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kha_87

Tidspunkt for drift af pumpe 28 Jun 2016 10:48 #6875

  • kha_87
  • kha_87's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hmm ja der er jo så lidt der man skal overveje hvad man så hælder mest til :)

Men hvornår køres jeres pumper på døgnet??

Jeg har sat en start/stop ur til min pumpe så den pt. køre i 8 timer, fra kl. 08:00 og frem, mens jeg er på arbejde, da jeg tænkte så er den "klar/renset" til man kommer hjem, men måske jeg skulle overveje noget andet .. :dry:
For i weekenden ville det måske være smart den kørte om natten og evt. stoppede med at køre 7 - 9 stykker om morgen, så den ikke kører i løbet af dagen i weekenden hvor man måske er hjemme.
Det er dog ikke en stor udfordring hvornår min pumpe kører, selvom den er monteret i en teknikgrav lige ved siden af poolen, støjer den virkelig minimalt (fuglesang overdøver den), så det er ikke pga. af støj jeg som sådan tænker på hvornår den skal køre, mere med hvad det bedste tidspunkt er mht. at den skal være ren og klar når man skal bade (og hvis det kan minimere kemikalie forbruget er det jo bare bonus). Tænker bare det dårligste tidpunkt den kan køre er f.eks. fra kl. 20:00 - 04.00, hvor jeg som sådan ikke bruger poolen, da jeg tænker det er lang tid den står fra kl. 03:00 til man evt. først skal bruge den kl. 15:00 .. Men hvad ved bønder om agurksalat B)

Håber på lidt flere inputs om hvad jeres erfaringer er, og hvornår jeres pumpe kører, da det er min første sæson som poolejer :lol:

Venlig hilsen
Kha
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tidspunkt for drift af pumpe 28 Jun 2016 11:34 #6876

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Både Bjarne og Christian har gode argumenter, men hvor meget det betyder reelt er jeg usikker på.
Jeg har solvarme på, så for mig er der ingen tvivl: Den skal køre midt på dagen!

I øvrigt er 8 timer mindst dobbelt så meget som nødvendigt, hvis dit filter og din pumpe ellers er rigtigt dimensioneret. 4 timer bør være rigeligt til at holde den klar.
Hvis der bades meget, kan der dog være behov for mere...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kha_87

Tidspunkt for drift af pumpe 28 Jun 2016 13:06 #6877

  • kha_87
  • kha_87's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hej Ole

Tak for svaret.

Jaaah jeg ved godt det er lidt meget, og 4 timer til min pool er ret præcist :) Den er 40m3 og det er en 3/4hk pumpe, så jeg fik det tidligere til da jeg kiggede på det til omkring 3,7 (4) timer - Jeg ved´faktisk ikke præcis hvorfor jeg har sat den til 8 timer den dag jeg satte start/stop ur til, har nok bare tænkt den skulle køre "rigeligt" i forhold til det faktiske.. :silly:

Tror jeg vil prøve og sætte den til at køre fra omkring kl. 11 og så 4 timer frem, og se hvordan det ellers arter sig. For som skrevet tidligere er der ingen problemer med støj fra pumpen overhovedet, så om den kører samtidig med man opholder sig ved poolen betyder intet :cheer:

Tak for hjælpen med jeres svar.

Venlig hilsen
kha
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tidspunkt for drift af pumpe 28 Jun 2016 21:16 #6885

  • kha_87
  • kha_87's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
....MEN nu kom jeg så til at tænke på:

Der skrives jo det er bedst at hælde kemikalier i vandet om aftenen, og at pumpen skal køre når det hældes i.. Det hænger vel så ikke helt sammen med hvis man lader pumpen køre fra f.eks. kl. 11:00 til 14:00. Skal man så tænde pumpen en times tid om aftenen så kemikalierne bliver blandet, eller hvad gør i ??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tidspunkt for drift af pumpe 29 Jun 2016 06:24 #6887

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, det kan du godt.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder