Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Cirkulations pumpe

Cirkulations pumpe 06 Apr 2010 09:33 #868

  • McPool
  • McPool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Jeg er ved at etablere noget alternativ (sol) varme til min fritstående pool på 10.000l.
Til dette skal jeg bruge en cirkulations pumpe, men kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal have fat i.
Jeg har virkelig googlet, uden held :(
Sol varme anlægget skal ligge på et tag ca. 2,5m højt.
Jeg har i forvejen et ok sandfilter men ønsker ikke at den står og kører hele dagen.

Når jeg nu er i gang, hvor bør denne monteres, før eller efter sandfilter, eller i bypass delen.

Gode forslag og råd modtages med kyshånd.

På forhånd tak
Claus
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 08 Apr 2010 16:08 #869

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg kan ikke helt forsta om du har et filter og en pumpe i forvejen. hvis du har det skal du blot etablere et pasby system efter filtret hvorfra til og fragang fra solcellerne etableres - sa det er rent vand der kommer op i fangerne

hvis du derimod vil etablere et selvstandigt kredslob til dit sol, sa er en 1/2 hk nok

men prov at beskrive det du vil lave noget mere, eller sog i forummets sogefunktion - sa vil du fa en masse oplysninger
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 09 Apr 2010 10:27 #873

  • McPool
  • McPool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Hej Bjarne,

Beklager den dårlige beskrivelse :( , er stadig grøn i denne verden.

Jeg har en sandfilter pumpe, der pumper ca. 4500 l/t. Poolen er som sagt på 10000 l, med stålvæg.
Ved siden af har jeg et skur ca. 25m2, hvor jeg tænkte at taget kunne bruges til en eller anden form for solvarme. I første omgang havde jeg tænkt på 200 - 300 meter sort haveslange, lagt e en kasse med plexiglas over. Skuret er ca. 2,5 m højt.

Jeg havde tænkt på en passby løsning hvor jeg så ville have en mindre og ikke så kraftig pumpe til at cirkulere vandet igennem solvarme systemet i dagtid. Og sandfilterpumpen skal så køre 2 - 3 timer i aftentid.

Er jeg helt galt den med min løsning, vil det overhovedet give noget varme så jeg bør gå i andre baner!!!

Håber at dette giver bedere mening
endnu en gang tak
Claus
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 09 Apr 2010 10:59 #874

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
10000l - altså en "hobbypool". Intet ondt om det, men det giver måske et fingerpeg om, hvor mange penge du ønsker at spendere på solvarme, og dermed også hvilken løsning der vil være relevant.

Har du nogen idé om, hvor meget du regner med at bruge på en løsning? Bare sådan ca...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 10 Apr 2010 08:38 #876

  • McPool
  • McPool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Yes det er en hobbypool :P
Jeg havde jo håbet at kunne gøre det for 2 - 3000,-, men det er ikke altafgørende.
Dog havde jeg ikke tænkt at bruge 5 - 8000,- som jeg kan se en prof løsning nok ville løbe op i. Så 5000,- er nok smertegrænsen
Sidste redigering: 10 Apr 2010 08:39 af McPool.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 11 Apr 2010 11:27 #878

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
for 5000 kroner kan du få en del "hobby" solfanger for. Se de større byggemarkeder feks den tyske har et panel der er 0,6 x 6 meter til godt 1500.-
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 11 Apr 2010 18:38 #880

  • McPool
  • McPool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Det er med i mine overvejelser, dog kan jeg ikke blive klog på en ekstra pumpe til blot at cirkulere vandet, 250W syntes jeg lyder som lidt i overkanten...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 12 Apr 2010 15:54 #882

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Hej McPool
Skal løsningen være så fancy ??
Kan du ikke nøjes med en 12 volts lænsepumpe fra Biltema ?
Den er ikke så dyr. De har 3 forskellige modeller.
Det dyreste bliver nok anskaffelsen af en kraftig 12 volts strømforsyning... :)
Morten Solberg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 12 Apr 2010 16:26 #883

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
lad os dele det op i 2 ting.
a. selve solfangerne
b. den pumpe der skal cirkulere vandet i fangeren

vedr. solfangerne:
det med x antal m ror giver selvfolelig varme, men det er ikke en god made. Den giver for lidt varme ( las alle de debatter der er i forummet om solvarme - sog under solvarme i vores sogefelt)

det du skal bruge er rigtige solfangerpaneler. du har en pool pa 3 -3.5 m i diameter og for at fa et anlag der kan have din varmegrad 6-8 grader skal du have 1-2 paneler der er 3 m lange og 1.4 brede
3 m i diameter= 1.3 panel 3.5 m i diameter = 1.8 panel

Derefter skal du kobe dig en differensstyring der kan styre dit anlag. den sikrer at pumpen der cirkulerer vandet kun korer nar der er varme at hente i anlagget

Gor du dette ar du et "prof" anlag med maximal udbytte

OG DETTE KAN DU SAGTENS GORE INDENFOR DE 5000KR

Dernast omkring pumpen
Prov i forste omgang at lave et pass by system efter filtret til fra og tilgangsror fra solfangere og se sa om pumpen har kraft nok . Har den det er alting jo godt,og har den ikke, ja sa ma du - uanset hvilke solfangere du anskaffer jo enten satte en storre pumpe pa det eksisterende system
eller lave et sarskilt kredslob med egen pumpe tilsolsystemet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 12 Apr 2010 21:28 #890

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
mht. 1 eller 2 pumper så har jeg selv været i gang med og regne på det på vores pool og solfanger. Nu er det et større anlæg vi har men samme gælder sikkert også for mindre anlæg, men hæng mig ikke op på det :)

Men sagen er den at gode pool pumper faktisk allerede er ganske energi besparende, hvis man sammenligner med de små vandings pumper fra diverse byggemarkeder.

Jeg skulle f.eks. bruge en pumpe som flyttede omkring de 4000l/t, og den pumpe jeg fandt hos det lokale byggemarked til 400kr brugte altså 750w. Hvilket faktisk er en del sammenlignet med en 1HK motor som er på 735w, og alt efter mærke let flytter 14-16m3 vand i timen.

Så hvorfor ikke bare bruge filter pumpen og så få renset vandet ekstra godt :) det var den konklussion jeg gjorde.

Det eneste du lige skal huske på, er at hvis du bruger at lægge stabiliseret klorpiller i skimmeren og en ny når den er opløst,skal du nok stoppe med det. For din pumpe vil kører mere en normalt og du vil derfor risikere klorlås.
:)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 13 Apr 2010 12:21 #893

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej Mads - du er sgi da snart udlart - den med at stoppe med stabiliseret klor nar man ogsa har solvarme - det var en rigtig god pointe -sa fik jeg en ny vinkel ogsa
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cirkulations pumpe 13 Apr 2010 20:27 #897

  • McPool
  • McPool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Jeg vil godt sige tak til alle med jeres bidrag, er nu gået i tænkebox over hvilken løsning jeg skal vælge.
Den pumpe jeg har nu er på 250W, ca 4000l/t så jeg kan godt se at jeg lige skal tænke mig om før jeg brygger for meget sammen.
Dog havde jeg håbet på at finde noget der forbruger lidt mindre, men overvejer lige en ekstra gang.
Endnu engang tak for jeres input.

/claus
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder