Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Diskussion om dimentioneringen af pumpe og filter

Diskussion om dimentioneringen af pumpe og filter 25 Jan 2009 17:43 #96

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 30 aug 2007 : 13:10:26

Jeg har en indendørspool på ca. 40m3 og et rensningsanlæg der har følgende:
Flow: 9m3
Filter diam.: 500mm
Filtration area: 0,19m2
Filtration Rate: 50m3/h/m2

Mit spørgsmål er så hvor længe jeg skal køre rensningsanlægget hver dag, ud fra at poolen er brugt af 1-3 mennesker 1-2 gange om dagen? Den som vi købte huset af, kørte det 24-7, men det synes vi er alt for meget. Håber I kan give mig en ide el. råd angående dette.
Tak

bjarne



529 Posts
Posted - 02 sep 2007 : 18:21:27

I en offentlig pool kører rensningsanlægget hele tiden, således at vandet altid er 100% i top. Du skal som udgangspunkt rense så meget at dit vand altid er rent og kemikalier jævnt fordelt hvilket er lig med at der ikke er nogen "cirkulationsmæssige døde" områder i dit bassin hvor algerne / bakterier kan få fat grundet manglende kemikalier. Når man ikke kører pumpen hele tiden er dette altid en vurderingssag.

Personligt siger jeg, at man som det absolutte minimum ( hvis der kun er et par mennesker i døgnet der bruger det)skal lade pumpen køre så meget at al vand minimum er renset 1 gang i døgnet.

Dette svarer til at du dividerer det antal m3 du har i dit bassin med det antal m3 som pumpen klarer i timem. Hvis du f.eks. har 40 m3 vand i poolen og din pumpe er 3/4 hk eller mellem 0.7 og 0.8 kw = ca. 11-12 m3 i timen, så skal din pumpe køre 40:11 = minimum 4 timer i døgnet

Hvis du vil bruge dette absolutte minimum, skal du huske at lade din pumpe køre minimum 24 timer hver gang du har haft besøg af en større mængde badende plus at du skal huske at kontrollere dine kemiklaier ordentligt


bjarne



529 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 10:50:49

ps hvilken størelse pumpe har du ????? se iøvrigt under vejledninger om størrelsesforhold mellem pumpe og filter


hrun



15 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 11:25:43

Hej bjarne... de informationer jeg har opgivet i starten, er de ikke nok som info om størrelsen af pumpen? En anden ting, hvor kan jeg se om min pumpe er 3/4 hk??


bjarne



529 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 11:49:19

de oplysninger du har givet er kun om dit filter - ikke om din pumpe. på din pumpe sidder der en mærkeseddel som fortæller om serienr. kw eller hk , omdrejningstal m.v. det er kun ved at vide dette man kan se om filtype og pumpe passer sammen


hrun



15 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 12:30:00

Den er 0.8 kW. Skal jeg så dividere antal m3 vand i poolen med 12, for at få antal timer den skal køre i døgnet? Jeg har beregnet nu mere præcis hvor meget vand jeg har med at gøre, og det er 36,5m3. Det er så lidt over 3.0 timer i døgnet hvis jeg div. med 12. Jeg tror jeg starter med at køre den 2x2timer i døgnet og ser hvordan det bliver Tusind tak for hjælpen, denne forum er super!


bjarne



529 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 16:02:28

4-5 timer er også det almindelige som de fleste kører. Du skal imidlertid køre det i et træk. det giver en bedre rensning end ved at dele det op i flere omgange. når du deler det op i flere omgange får du ikke renset alt vandet hver gang og dermed får du teoretisk - ved at dele det op over flere omgange - noget vand der er renset mere end en gang og noget der renset mindre.

0.8m kw svarer ca. til 3/4 HK der igen svarer til ca. 10-12 m3 i timen alt efter hvilken pumpemærke det er


hrun



15 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 17:17:30

Super bjarne... det gør jeg


Ejegod



66 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 18:08:30

Hej Bjarne
Interessant betragtning med ikke at dele pumpetiden op i flere perioder. Forstår godt hvad du mener, men kan vandet - specielt ved udendørs pools - ikke blive meget snavset, hvis ikke det bliver renset i f.eks 20 timer (hvis pumpetiden f.eks er 4 timer).
Mvh
Ejegod


Yxos



107 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 19:54:19

Næ, det er faktisk nok med en enkelt udskiftning en gang i døgnet.
Forudsat, at din klor/syre balance er ok, naturligvis

Yxos


kurt



15 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 20:23:20

Hvis udgangs punkted er prefekt badevand
så lad den pumpe kør så mange time som mulig
Så undgår man problemer
Få pumpe og filter til at passe sammen !!
Så gør det ikke så meget med en større omsætnings tid


Yxos



107 Posts
Posted - 04 sep 2007 : 11:44:22

kurt skrev:
"så lad den pumpe kør så mange time som mulig"

Nu er strøm jo ikke gratis, så derfor gælder det om at finde det antal timer hvor vandet bliver renset, uden at pumpen kører unødigt længe.

Yxos


kurt



15 Posts
Posted - 04 sep 2007 : 16:16:43

Til yxos
Hvornår mener du så at det er nok?
Timer ?
Omsætningstid?
Bade belastning ?

mvh
Kurt


Yxos



107 Posts
Posted - 04 sep 2007 : 18:56:39

@kurt: Det hele falder tilbage på det gode spørgsmål: "Har du talt med dit poolvand i dag?"
Hermed menes, at man efterhånden får en god mave-fornemmelse for, hvordan ens poolvand har det.
Hvis dit poolvand er pænt og rent i disse dage hvor det høvler ned, og ingen bader, og du lader pumpen køre i 4 timer, ja så er det fint.
Men så snart der bades, så grises vandet til, og pumpen kan sagtens skulle køre 5-6 timer. Det ser du hurtigt ved, at vandet bliver uklart.
Så hellere lade pumpen køre medens, eller et par timer efter der bades.
Hvis det først er uklart, eller hvis der kommer alger, så skal pumpen køre til det er klart igen.
En gang imellem kan det også være en god idé med et par flokningstabletter i skimmeren.

Vi havde et poolparty, og jeg sørgede naturligvis for, at mit vand var krystalklart til lejligheden. Så væltede det ellers i med børn og voksne med hhv. pis- og øl-sjatter, sved og andet godt. Dagen efter var mit fine poolvand nærmest mælkehvidt. Hulk !
Jeg gad ikke "diskutere" med det, og gav den en chokklorering, og dagen efter var det fint igen.

Jeg ved godt dette er en noget "luftig" besvarelse af dine meget konkrete spørgsmål, men det nytter jo ikke at fastholde, at "pumpen altså har kørt 8 timer!!!" hvis vandet stadig er uklart.
Derfor den med "mavefornemmelsen".
Bevares, det tager lidt tid før man bliver "dus" med sit poolvand, men så kører det også bare.
Men forudsætningen er naturligvis at man har en pumpe og et filter der er dimensioneret korrekt, og det har du, så vidt jeg har forstået.

Yxos


Ejegod



66 Posts
Posted - 07 sep 2007 : 21:01:53

Hej Bjarne
Du har tidligere oplyst mig om en ca. omregningsfaktor fra kw til HK.
Du skriver i denne sag, at 0,8kw svarer til ca. 3/4HK. Jeg har lige købt en nu pumpe hvor der står 1HK/0,75KW, 2900r/min. Kan det godt passe at 0,75kw også kan svare til 1 hk?
Har også købt nyt filter: Ø400, filter rate:50m3/h/mws, flow 6m3, tilter area:m2 0,13. Jeg har en pool på 27m3. Har jeg ret, når jeg har regnet mig frem til, at min pumpe minimum skal køre ca. 2,5 time pr. døgn, jvnf dine beregninger i dette topic?
For at starte det nye sandfilter rigtig top, har jeg downloaded dit indlæg om sandfiltre og det er helt kanon, det er ikke til at tage fejl af, men har dog et enkelt spørgsmål: Når jeg har fyldt 25 kg groft dand i bunden, hvor meget skal jeg så fylde i af det fine (hvor højt op i sandfiltret skal jeg gå?) Skal alle 25 kg fint i eller hvad?
God aften
Ejegod


kurt



15 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 09:02:19

Når man køber en pumpe skal den passe til filteret som jeg tidligere har nævnt
Hvis du har købt en 1hk 750w så skal den have en extrem dårlig virkningsgarad
når den bliver brugt på sådan et lille filter for at du kan få det til at virke.
Det vi sige forbrug af ernegi til ingen verdens nytte.Ikke kun køre mindre timer så heller mindre pumpe og flere time bedre badevand til samme pris,
Til det lille filter du har købt skal der højst være en 350w=1/2 hk
Men pas på for der er lige det med P1 og P2 det er optagende og afgivende efekt.
Men hvis du har handlet med et prof. fima har ham sikkert forklaret dig det
Det her handler om filterhastighed, så se på pumpekurven hvad give pumpen ved det aktuele
tryk.
Posted - 08 sep 2007 : 09:27:29

Hej Kurt
Tak for input. Det er købt hos et prof.pool-firma. Sælgeren mener godt det kan køre sammen, evt. med en mindre neddrosling. Jeg kan ikke aflæse P2, men P1 er 0,75kw, men P2 står ikke på pumpen. Prøver at sætte det sammen i dag, så må vi se, hvordan det reagerer.
Er fortsat lidt i tvivl om hvor højt oppe jeg skal fylde sand i filtret. Skal jeg fylde alle 50kg i, eller 25 groft og lidt mindre fint eller hvad? Er der nogle der har input?
Mvh
Ejegod


Yxos



107 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 09:32:16

I et 60cmØ filter skal der 50kg groft sand i bunden, og 100 kg fint sand øverst.
Så kan du sikkert omregne det til dit 40cmØ filter

Yxos


Ejegod



66 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 09:43:21

Det burde jeg kunne omregne. Jrg bruger forholdet 1:2 og omregner - det skal nok gå takker.....
Ejegod


bjarne



529 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 09:48:11

omregningsfaktoren fra KW til HK er ca således 1.3 KW svarer ca til 1 HK.
Du skal som kurt siger, tage med i dine beregninger om det er en p1 eller en p2 faktor. P1 er den styrke deer går ind i pumpen og p2 er den der kmommer ud af pumpen. P2w er mindre end P1 da der jo forsvinder noget af kraften til at få pumpen til at fungere. et der er interessant ydelsesmæssigt er derfor P2 faktoren

og så forfra og om igen med filtre og pumper
Man kan diskuttere herfra og til juleaften om hvor meget eller hvor lidt en pumpe skal køre og hvor godt et rensningsanlæg skal rense.

Når man skal drøfte dette spørgsmål må diskussionen imidlertid have et "beviseligt" udgangspunkt. Hvis vi ikke har det så har alle jo ret i alt

I swimmingpoolverdenen er de eneste "beviselige" udgangspunkter de undersøgelser, forsøg og praktiske erfaringer ( emperisk viden )der er lavet og gkort indenfor det vi kalder den offentlige swimmingpoolverden (svømmehaller, campingpladser, hoteller etc etc)

Udgangspunktet for disse undersøgelser er bl.a. flg.udgangspunkter
A.
jo større sandhøjde jo bedre renser vandet. Det er ligesom med regnen. jo længere regnen skal gennem jord før det når grundvandet, jo bedre er det renset undervejs. I offentlige er kravet minimum 90 cm sandhøjde. I et privat rensniungsanlæg skal man sørge for at få den største sandhøjde kombineret med det største areal
B.
Jo langsommere vandet løber gennem sandfiltret jo bedre bliver sandet renset. ret logisk. hvis vandet bliver presset gennem filtret vil urenhederne af forskellige grunde blive presset med gennem sandet og ud i bassinet igen. I offentlige er vandhastigheden gennem filtret fastsat til ikke at måtte overstige 20 m3/h. indenfor den selvbestaltede del af dem der beskæftiger sig med private (incl. undertegnede) siger vi 20m3/h med et filter under 50 cm i diameter og op til 30 m3/h for filtre med en diameter der er højere.
C.
For at ovenstående skal kunne medføre den rensning man ønsker, må vandet gennemløbe denne cyklus i løber af x timer. Intervallet er forskellig efter hvilken vanddybde man har og hvilken temperatur man har. For at lave det lidt lettere vil det i et gennenmsnit privat pool være at al vand skal være renset 1 gang hver 5 time

D.
Hvis vi nu har 40 m3 vand og vi ved, at disse skal være renset 1 gang hver 5 time, så ved vi at der altså skal renses 40/5 = 8 m3 i timen.
VI VED ALTSÅ:
At vi har 8 m3 der skal renses i timen
At disse 8 m3 ikke med løbe hurtigere gennem filtret end f.eks. 30 m3 i timen
At disse 2 ting tilsammen svarer til ( når vi sætter det ind i en beregningsformel)at filtret skal have en m2 overflade på 0.27 m2 = en diameter på 0.65Ø

Hvis vi altså vil have et anlæg der fungerer perfekt regner vi først ovenstående ud og så vælger vi en pumpe der kan flytte disse 8 m3 i timen = 1/2 hK pumpe
Problemet er bare, at nok kan en 1/2 hk pumpe flytte den vandmængde der kræves for at kunne rense vanndet ordentligt, men den har desværre ikke kraft nok til at kunne støvsuge og returskylle ordentligt.
Derfor vælger mange minimum en 3/¤ hk pumpe der klarer 12 m3 i timen, men på den måde "ødelægger" man faktisk sandfilotrets evne til at rense ordentligt.
Hvis man skulle gøre det åperfekt, så installerede man2 pumper. en 1/2 til ar klare rensningen og en 1hk til at støvsuge og returskylle med.



Yxos



107 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 09:49:42

Snarere end at bruge bestemte kilo-værdier er det måske bedre at forstå princippet.

Se evt. geismar.dk/projekter/pool/rensning/filtersand/filtersand.htm

Det grove sand skal dække rørene i bunden, dem med små huller som det filtrerede vand løber ind igennem.
Derfor skal sandet omkrig disse rør være groft, så det ikke ryger med vandet ind i rørene.
Der skal være 3-5 cm groft sandt OVER rør-niveau.

Det fine sand er det der egentlig filtrerer. Det skal ligge oven på det grove, og gå op til dér hvor filteret begynder at snævre ind.
Det må ikke gå helt op, for så får du for lidt sand-overflade.

Yxos


bjarne



529 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 09:51:19

ps
jeg har lavet en masse om dette emne over de publikationer der er udgivet. Jeg vil undesøge om der er noget copyrigt der hindrer en udgivelse af dette på denne side. hvis ikke så lægger jeg det op under vejledninger.
Ellers må du købe Dansk Norm nr. 477 og miljøstyrelsens vejledning nr. 3 af 1988


leifo



47 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 21:28:37

Bare lige en kort bemærkning: 1 HK svarer til 735 W eller 0,735 kW. Der blev lige i skyndingen byttet om på Watt og HK. 0,8 kW er derfor nogenlunde det samme som 1 HK. For at regne om fra HK til kW skal man gange med 0,735 og for at komme fra kW til HK skal man gange med 1,36.

Bemærk også at 1 HK ikke nødvendigvis er helt det samme i alle lande. I engelsktalende lande kan man godt komme ud for at 1 HK svarer til 746 W - men det er ret tæt på.


kurt



15 Posts
Posted - 09 sep 2007 : 10:28:59

Til Ejgod
Hvis du mene du har handlet med et prof. fima!
Kan jeg kun sige de skulle måske skulle lige kikke i lærebøgerne en gan til!
hvorfor drosle og bruge ernegi ?
byt pumpen til en der passer.
kurt


hrun



15 Posts
Posted - 10 sep 2007 : 13:04:49

Jeg har nu kørt min pumpe 4 timer i døgnet i en uge og den ser meget fint ud - det er en stor besparelse på el regningen at mindske fra 24 timer i døgnet til kun 4 timer! Super... tusind tak for hjælpen folks
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.185 sekunder