Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Glas istedet for sand i filtre

Glas istedet for sand i filtre 25 Jan 2009 19:32 #115

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 14 sep 2008 : 09:31:47

Hej !

Er der nogen af jer som bruger eller har tænkt på at bruge knust glas i jeres sandfilter istedet for sand ?

Iflg. de sites jeg har læst så skulle knust glas kunne fange hudceller, prisen er dog en del højere end sand, ca. 3-4 gange højere, men det lyder sgu meget godt, men er det salgsgas ??

Læs her :

Et normalt sandfilter kan fange partikler ned til en størrelse på 100 mikrometer, mens et kulfilter kan fange partikler ned til 40 mikrometer. Et sandfilter med knust varmebehandlet glas kan fange partikler helt ned til mellem 2 og 5 mikrometer!
En hud- og blodcelle har størrelsen 9 mikrometer.

Det betyder også, at du får meget klarere vand og at du ikke skal bruge flokningsmiddel. Backwash skal foretages 4 gange så sjældent som med sand. Og der skal bruges 25% mindre glasmedie end sand. Sand skal skiftes hver 3. år, glasmedie hvert 5. år.
Hvis du i dag har et 100 Kg sand filter skal du bruge ca. 75 Kg glasmedie. Bunden af sandfilteret dækkes med 1-5 mm sand, således af lamellerne er 2-3 cm under stenlaget. Glasmediet placeres derefter ovenpå. Du kan regne med at bruge ca. 75% glasmedie i forhold til, hvor meget dit nuværende sandfilter kan rumme.

Mvh Thomas

bjarne



529 Posts
Posted - 15 sep 2008 : 18:54:00

og så kommer det der med at skyde gråspurve med kanoner.
Det er rigtigt at sand kun fjerner urenheder ned til 880 - 100 my størrelse, men det er faktisk fint nok.
Hvis du bruger andre filtermedier der renser bedre, opnår du bare, at det "pakker" hurtigere og at du skal returskylle oftere
I en indendørs med få urenheder er det fint, men i en udendørs er det ikke at anbefale af ovennævnte årsag


kingglostrup



87 Posts
Posted - 16 sep 2008 : 21:21:28

quote:
Originally posted by bjarne

og så kommer det der med at skyde gråspurve med kanoner.
Det er rigtigt at sand kun fjerner urenheder ned til 880 - 100 my størrelse, men det er faktisk fint nok.
Hvis du bruger andre filtermedier der renser bedre, opnår du bare, at det "pakker" hurtigere og at du skal returskylle oftere
I en indendørs med få urenheder er det fint, men i en udendørs er det ikke at anbefale af ovennævnte årsag




hmmmmm altså det er falsk reklame ???

Jeg kan da egentligt godt se at hvis det fanger mere med glas end sand, så hænger det vel ikke helt sammen at man skal backwashe mindre ?? det gir sgu ikke helt mening nu du nævner det.

Er det blot at glemme ?

Mvh Thomas


Mads M



134 Posts
Posted - 16 sep 2008 : 21:36:06

Det er som Bjarne skriver oven for, hvis man anvender finere filtermedie end sand skal man returskylle oftere fordi det stopper hurtigere til

Jeg har endnu ikke oplevet at der ikke er noget som mit sandfilter kan klare, vi har kun anvendt flokning i forbindelse med opstart og i ferie og weekender hvor vi anvender ferietabs med flokning
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Glas istedet for sand i filtre 25 Jan 2009 19:35 #116

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Jeg tror nok jeg trækker lidt i land på ovenstående. Ikke af personlig erfaring, men producenterne har på de sidste udstilinge talt så overbevisende om, at der ikke er de problemer som jeg har nævnt. Jeg ved stadig ikke om det er rigtigt, men "tør" ikke afvise det længere. Tiden må vise hvad virkeligheden er.
Indtil da er der kun prisen der kan afskrække
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Glas istedet for sand i filtre 16 Jan 2012 21:13 #2753

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Nu er der gået lidt tid siden sidst i denne tråd B) tiden er også kommet der til at jeg skal til og have skiftet sand i mit filter. Jeg har faktisk overvejet og skifte til glas for og se om det passer alt det som de siger, så jeg vil prøve og grave noget mere i sandet og glasset :cheer: og komme med mine erfaringer løbende.

Men hvis der er andre som er blevet klogere siden sidst, må de da også gerne melde sig på banen. Kan se at glasmedie er det helt store hit i Tyskland.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Glas istedet for sand i filtre 30 jul 2012 12:36 #3450

  • Hrf
  • Hrf's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Jeg kan forstå at du mads er ved at teste glasmedie istedet for sand, hvor kan jeg læse om dine erfaringer. jeg kan ikke finde dette. Jeg er meget interesseret, da jeg selv er ved at købe glasmedie til mit filter.
hrf
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Glas istedet for sand i filtre 30 jul 2012 17:03 #3452

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Yeps det er korrekt har mørt med det siden sæson start B)

Jeg har skrevet om min test på nedenstående link og opdatere løbende.

http://swimmingpool-raadgiveren.dk/forum/247-test-af-pooludstyr/3391-glasmedie-istedet-for-sand#3449
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Glas istedet for sand i filtre 02 Aug 2012 13:21 #3458

  • Hrf
  • Hrf's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Jeg bliver afvist adgang til linket. (ps jeg er logget på).
Fandt den også før mit første indlæg her. Under test af udstyr. men der er ingen aktive artikler under.
vil meget gerne lige se de erfaringer indtil nu. Er lige opstartet igår med nyt filter med glasmedie. Efter at det gamle filter sprang læk efter mange års trofast tjenste. Selvfølgelig skete det imens vi var bort rejst.
Chokchlorede i går aftes sent. V
andet var godt uklart igår både før og efter chlor. Her til morgen helt klar, virkelig godt første indtryk. Det skulle mit gamle filter med sand bruge noget længere tid på. hvad jeg kan huske.
hrf
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder