Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Sandfilter til små bassiner

Sandfilter til små bassiner 13 Apr 2012 12:37 #2862

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa;

Jeg kan se at der udvikles sandfilter/pumper til mindre bassiner, og overvejede et sådant til vores Intex 5600 liter, indkøbt sidste år. Jeg forstiller mig et flow på 3-4 m3 pr. time. For ikke at skabe vesterhavs stemning i bassinet. Er det realistisk og hvad kan sådan et skaffes til. Og igen. Vil det kunne bruges til større bassiner/pools evt. 10 m3 - Jeg regner først med at sætte det op om tidligst 3 uger.

Nice to be back :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Sidste redigering: 13 Apr 2012 12:38 af PEH.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 13 Apr 2012 12:59 #2863

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej PEH B)

Dit antaget flow er ganske fint, en god tommelfingerregel er at alt vandet skal min. være cirkuleret på 5 timer, så dit flow på 3-4m3/t er fint. Tror ikke at man kan købe mindre sandfilteranlæg end omkring 3-4M3/t.

Hvis du vælger og opgradere din pool til 10M3 vil pumpen efter venstående teori også kunne bruges, 10M3 kræver min. cirkulation på 2M3/T.

Der er dog en lille hage ved ovenstående tommelfingerregel, den er myntet på lidt større pools mindre pools kræver lidt mere cirkulation og lidt svære og styre kemien i.

Håber at det gav svar nok, ellers må du skrive igen.

Det anlæg du evt. har i tankerne hvor stort er sandfilrtet der? (diameter størrelse eller areal)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 13 Apr 2012 15:29 #2865

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Mads

Og tak for svar, jeg ved egentligt ikke diameteren på eventuelt anlæg, blot at flowet var omkring 3-4 m3 pr. time. Jeg var faktisk i tvivl om der fandtes så små sandfilteranlæg. Desuden skulle det ikke være en ruinerende investering, set i forhold til en plast/polygroup pool. Jeg var dog klar over at hvis jeg skulle have et sådant anlæg, så måtte det også være med tanke på at det også kunne være til nytte i et større bassin, stålkant el. ej. Et gæt må være 300-500 mm i diameter på sandfilteret. Pumpemæssigt vil jeg tro at 0,5 hk kunne gøre det ved max 10 m3. Synes at have set noget ligende for 1000-1800 dkr.
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 13 Apr 2012 19:52 #2866

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Hej PEH, hvis du søger på sandfilter i G og G er der et, der sikkert dækker dit behov til 400kr. i Hadsten.
Regner ikke med at dette betragtes som reklame :woohoo:

Jeg har ikke noget med det at gøre, men har selv et magen til stående i det sydjyske du kan få lidt billigere hvis du skulle have lyst til et smut over grænsen ;)
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 13 Apr 2012 20:10 #2867

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
så hysterisk er jeg heller ikke med reklamen :laugh:

Men hvis man skal have et sandfilteranlæg der BÅDE kan rense det der skal til - og det er mere da det er et lille bassin med lidt vand - og man også gerne skal kunne støvsuge m.v, så er det mindste man bør investere i et filter med minimum 1/3 HK pumpe og et 30 Ø filter - alt andet er ren legetøj uden reel effekt og så kan man lige så godt bruge det der følger med bassinet når man køber det.

Husk på. Jo dårligere rensning af vandet, jo flere kemikalier skal man bruge i bassinet og omvendt. det kan faktisk blive dyrt i udskiftnijg af vand og kemikalier at have for ringe et sandfilteranlæg
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 14 Apr 2012 08:19 #2871

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Det var også kun en joke Bjarne, det er jo privat salg hos G & G, men med hensyn til omtalte filter er det 30cm Ø og med en kapacitet på 800Gallon (3030L) i timen, så det burde være ok til en minipool på 5600L skulle jeg mene, da jeg mener at have læst at man bør have renset hele poolens indhold på min.6 timer og det gør dette filter jo næsten 3 gange. også selvom der sikkert trækkes mere snavn pga flittig brug i de mindre pool, vil det være ok.
Og alt andet lige mener jeg ikke man kan sammenligne med de papirfiltre der følger med, har selv i sin tid haft sådan et fint lille poolesæt med papirfilter, det var næsten umuligt at holde rent.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 14 Apr 2012 09:39 #2872

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
B) du har helt ret
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 16 Apr 2012 08:58 #2877

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej;

Tak for svar, Jeg vil lige tjekke det G&G Ud og se om jeg finder omtalte sandfilter, Jeg har haft en skrap arbejdsweekend, så beklager jeg først svarer nu. Mht. Støvsugning af bassinnet, så plejer filterpumpen at kunne klare ærterne, dog tager det måske lidt længere tid, og det er dog også en plast suger jeg har, som måske ikke fordrer så meget sugeevne. Så det kan godt være jeg sætter min lid til en 0,5 hk. pumpe. Også igen fordi jeg vil minimere udgifterne, når det er plaspool jeg har. Havde det været stål pool med lidt flere m3 vand til følge, havde jeg fortrukket den ægte vare..

Kan man godt gå op i et flow på over m3 i timen, eller blir det for meget i så lille bassin..? Jeg tænkte at hvis den omtalte pumpe var væk, så havde jeg set en på 5-6 m3 i timen til omkring en tusse fra ny.

På forhånd tak B)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 16 Apr 2012 09:09 #2878

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jo større filter du har jo bedre - og især fordi du har et lille antal m3.
Dette gælder ikke for pumpen, da pumpen kan blive for stor i forhold til den filterdiameter du har. se under vejledninger. her er en oversigt over det anbefalesværdige forhold
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 16 Apr 2012 09:52 #2882

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne:

Tak for svar, jeg sprang nu på det tidligere angivede tilbud med det filter/pumpe til 400,- i Hadsten, jeg skal dog lige ud og finde noget sand og måske lidt slange. Så burde det være kørende.. :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 16 Apr 2012 23:09 #2887

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej;

Hvor meget sand skal der i et sådant filter, magen til dit Dosser, sidder og tjekker sand ud i nærområdet, da det jo er mange kilo med post/fragt :woohoo:

Og igen, er der forskellige studser til forskellige slange størrelser, jeg tror nok de plast pools er 32 mm. så det kunnne jo være rart at det passede.. :huh:

Håber jeg skal hente det på onsdag..
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 17 Apr 2012 06:52 #2888

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Jeg kigger lige på det når jeg kommer fra arbejde i eftermiddag, så kan jeg tage nogle mål, da jeg ikke husker hvor meget sand der er i.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder