Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Sandfilter til små bassiner

Sv: Sandfilter til små bassiner 17 Apr 2012 09:38 #2889

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa;

Tak skal du have, men ingen hast, det var kun hvis du lige havde det i erindringen. Jeg har netop fået bekræftet at jeg kan hente det imorgen, så regner jeg med at der er brugsanvisning med, ellers sætter jeg min lid til dette gode forum her.. :)

Han beskrev også i telefonen at der medfulgte nogle studser, så jeg håber ikke jeg skal ud og investere i alt for meget ekstra udstyr..Udover sand naturligvis!
Med venlig hilsen
Peter E...
Sidste redigering: 17 Apr 2012 09:39 af PEH.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 17 Apr 2012 13:58 #2893

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej igen;

Vedr. opstart, så læste jeg artiklen om sandfilter, især fordi jeg nystarter med sandfilter. Jeg kunne se at vandspild i opstart kunne udgøre op til 800 liter, det er forholdsvis meget ud af 5600 liter, det kan vel betale sig at vente med kemien/klor mv. indtil filteret kører. Så kan man i det mindste vande blomster med vandet B) Eller er jeg forkert på den, med min jydefornuft :dry:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 17 Apr 2012 16:38 #2895

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
He igen

Filtestørrelse/indhold mit lille filter måler ca.30 Øx25H (niveau af sand) dvs der skal ca 20L sand i, så en sæk er nok, om du så vil bruge både fint/mellem/groft bestemmer du selv (her får jeg nok en over nakken) :woohoo: men i starten brugte jeg kun mellem sand til sandblæsning og er sidst gået over til at bruge "rigtigt" poolsand i tre størrelser til cirka det tre dobbelte, og så kan andre sige hvad de vil, men der er INGEN forskel, måske på tiden i starten af sæsonnen, men med flokmiddel tager filteret alligevel det hele, vandet er ikke mere klart nu (det er krystal klart så det bliver ikke mere klart, selv med Briller fra reklamerne) med det MEGET dyre sand, end det var før med sand til sandblæsning og min pumpe kører nu på 6 år så den har heller ikke taget skade af at der er faret lidt for fint sand igennem systemet.
Jeg ved det godt Bjarne, man skal holde sig til det rigtige, men når nu det virker ;) jeg må heller ikke komme olie fra Merkonomen på min Lincoln, men nu er den 52 år og den kører stadig :sick:
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 17 Apr 2012 22:33 #2897

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej dosser;

Tak for svar, det var jo interessante oplysninger, selvom de er lidt fy fy.. :blink: Anyway, det er til en plastpool, og hvis det holder dit krystalklart, så giver det jo stof til eftertanke..

Nu skrev jo jydefornuft, men der var nogle helt generelle ting jeg ikke fik tjekket, herunder strøm tilslutning. Og det var jo i lyset af at det var til en god pris. Jeg er jo vant til de billige medfølgende pumper/ filter med papir, der nærmest er bygget til at stå ved siden af bassinet og tåle vandsprøjt i et vist omfang. Ligeledes at sandfilteret skal stå min. 2 meter væk. og kravet jo også er lidt anderledes mht. strøm og ikke mindst slanger. Så måske jeg skal slette det udtryk igen. Hvad gør jeg nu.. Skal jeg have aut. montør til strøm, og lave nedgravning af slanger, for så bliver den tilslutning jo pludselig en omstændig affære. Er der nogen der har noget input her, og/eller ser jeg bare spøgelser... :woohoo:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 18 Apr 2012 07:39 #2898

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Lige en tilføjelse til mit sidste indlæg, så ved jeg ikke om alm.sand er lige så holdbart som "rigtigt" poolsand da jeg skiftede første gang efter 3 år.
Og størrelsen på kornene holder nok ikke 100% som man må forvente det gør i poolsand, og det er nok deraf prisen er noget højere (kvalitet og pris hænger normalt sammen).
Så om det kan betale sig at spare de kroner for dig, når vi kun snakker om en pose sand til ca. 100kr. må du selv tage stilling til.

Vedr strøm, er mit lille filter til 220v med almindeligt stik+jord 3ben, dvs en udendørs forlængerledning hvis det er en mulighed er fint, pumpen er dækket af så den ikke får vand, men hvis du vil have en fast installation ved poolen skal du nok snakke med en elektriker.
Slangerne kan sagtens ligge oven på jorden, men det er selvfølgelig pænere hvis de er væk, lav eventuelt et lille træskur/kasse over punpe/filter og slanger ved siden af poolen.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 18 Apr 2012 12:51 #2899

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Dosser;

Tak for svar..

Jeg har nu fået det hjem, og kan se at det ikke blir så omstændigt som frygtet. På vejen var jeg forbi et poolfirma, da jeg skulle bruge salt bl.a. og fordi der manglede unioner. Så dem er jeg på jagt efter nu. Vil lige tjekke producenten af filteret, ellers kunne de skaffe det til 40-50 pr.stk. Var de med til dit filter, for jeg skrev til ham jag havde købt det af, og han havde ikke fået dem med... Mon de følge producentens basssinner.?

Jeg har godt haft et lille teknikrum i tankerne, som kunne stå ved bassinnet. Vedr. sand kunne de skaffe 25 kg. groft og 25 kg fint sand til filteret for 172,- så det er ikke så galt, har vist en i området der også sælger pooludstyr, han kan sikkert også finde noget til mig..
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 18 Apr 2012 14:31 #2900

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Jeg har aldrig brugt mit til en pool men et husvandværk, så jeg har selv monteret slanger, der fulgte nogle tynde halvgannemsigtige slanger med hvor der var grå plast unioner på.

Til den pris for sand kan man ligeså godt tage det som er afprøvet og ikke selv lege georg gearløs som mig LoL ;) selvom det faktisk er lidt af det sjove selv at finde alternativer, med den risiko der er i det ind imellem :sick:
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 18 Apr 2012 15:47 #2901

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej;

Nej det er jo et filter, hvor plast udgør en stor del, så jeg havde faktisk også sået tvivl om du brugte det til en pool som din, også fordi flowet nok ikke matchede..Jeg fandt de fornødne slanger som tilhører filteret til omkring 70,- på en engelsk siden nu skal jeg bare se om de fåes i DK. Men jeg skulle mene at visse byggemarkeder/legetøjskæder har den pumpe med forhåbentligt ekstraudstyr. Jeg fandt også en demovideo på tuben til pumpen..
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 23 maj 2012 15:11 #3073

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej;

Lige en erfaring med de "billige pumper" Dick Turpin og Co. :evil: står i kulissen og venter på lidt over 400,- 55€ for 3 slanger og et par adaptere til mit sandfilter. Det var ikke med i handlen, hvilket jeg tog for givet. :P Jo jeg er stadig under prisen for et nyt, :dry: men det løber hurtigt i originale reservedele. Og da det er US-Gevind, så ligger de jo ikke ligefrem i nærmeste byggemarked. Hvis nogen lige har et tip inden jeg kaster mig for løverne, :woohoo: så er det velkomment...
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 23 maj 2012 16:45 #3074

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
hvilken rør dimension snakker vi om?

Hvad vil du gerne fra og til i gevind?

Jeg har et mødet med min vvs'er imorgen, han plejer og vide hvor ting kan skaffes til en god pris og er god til de lidt utraditionelle løsninger.

Går udefra at du skal have noget med udvendig gevind?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 23 maj 2012 17:58 #3075

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Mads

Det er Ø47 og slanger ø38 til de intex bassiner, jeg har godt nok mailet til min vvs mand, men han har vist travlt,så den kom ikke længere. Det er lige på nippet til at jeg overgiver mig til landevejsrøverens tilbud, for ikke sommeren går med research.. :blush:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter til små bassiner 24 maj 2012 13:10 #3077

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej;

Tror Dick T. og freinds må se langt efter mig, har netop set et sprit nyt til 689,- i det lok. byggemarked, det tror jeg blir løsningen, så har jeg lidt ekstra reservedele.. :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.164 sekunder