Nej, du kan ikke ændre forholdet, og bruge mere groft sand uden at forringe filtereven. Det er det fine sand, der er filteret. Det grove er kun lagt der for at det fine sand ikke skal sætte sig i hullerne i rørene - og løbe med ud.
Jeg kan se at du har opdateret din profil med data om din pool (fint!); og at den er på 64000 liter.
Jeg ville i forbindelse med sandskift nok overveje, at skifte hele filteret, og få et, der passer til størrelsen på din pool.
Det er ikke ligegyldigt med størrelsen. Man kan ikke bare sætte mere eller mindre tryk på sit filter for at få filtreret en vis mængde vand i timen; flowet gennem skal være tilpas - ikke for højt, og ikke for lavt.
Et for lille filter med for meget tryk igennem kunne også forklare hvorfor sandet kommer med igennem.
Uden at kloge mig på præcis hvilken størrelse filter du skal have, så skal det være større end dit nuværende. Mit er på 60ø til mine 55000 liter, så dit er klart for lille.
Der findes en vejledende beregning her:
swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...-installationsmetode
Jeg vil mene, at du skal have nummeret større end mit filter, men spørg Bjarne for at være helt sikker.
I stedet for at prøve at løse problemet med workarounds, så er det bedste, at løse problemets årsag. Indrømmet, det koster mere end et par poser sand; én mere eller mindre, men sammenlignet med alt bøvlet ved konstant symptombehandling, så er det måske værd at overveje.