Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Mængde af fint/groft snd i filter

Mængde af fint/groft snd i filter 02 Jun 2013 10:51 #3821

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
På grund af sand i bunden af min pool, vil jeg prøve at undersøge rørene i bunden af filteret samt ved samme lejlighed, at skifte filtersandet. Jeg er nu kommet i tvivl om, hvor meget groft og hvor meget fint sand der skal i filteret. Der er tale om et af de meget gamle runde/gule filtre fra 80'erne. Det er mærket: Hi-Rate sand filter model 20-508 - Claxfield Oast - Teynham. Der skal 45 kg. sand i, diameter på "tykkeste" sted er ca. 49 cm og filterarealet er 0,165 kvadratmeter. Er der nogen her, der kan hjælpe med at opklare forholdet imellem fint/groft sand ?

Sidst jeg skiftede sand for ca. 5 år siden, var der ingen fejl på rørene i bunden, og mit problem med sand i bunden af poolen, kom efter jeg sidst skiftede sand. Kan man forestille sig, at det fine sand i toppen, bliver presset hele vejen igennem det grove sand, og ud igennem rørene i bunden. Jeg har haft min pool i 25 år, og aldrig haft dette problem før jeg sidste gang skiftede sandet. Dette sand blev købt hos en anerkendt pool leverandør, så det må formodes at have været i orden. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på, om man kan købe filtersand i forskellige kvaliteter, og at den kvalitet jeg købte, indeholdt sand med meget fine korn, nærmest i støvform. Kan det tænkes ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 02 Jun 2013 11:00 #3822

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hvis du skal bruge 34 kg sand i alt, skal forholdet være 15kg groft i bunden og 30 kg fint øverst..
Hvis det er 5 år siden du har skiftet, så er det på tide at skifte igen, og det kan godt tænkes at det fine sand har fundet vej igennem det grove.
Sandet slides, og fra at være kantet bliver kornene rundere, og kan derfor nemmere "trille" igennem.
Rørene i bunden sidder godt beskyttet og bør ikke gå i stykker uden videre. Jeg tror mest på, at du har slidt sand.
Se også geismar.dk/projekt-galleriet/category/24-filtersand
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: jlund6

Mængde af fint/groft snd i filter 02 Jun 2013 14:31 #3823

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Da poserne indeholder 25 kg. hver, kan man så bruge 20 kg. groft og 25 kg. fint sand, uden at forringe filterevnen ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 02 Jun 2013 14:47 #3824

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Nej, du kan ikke ændre forholdet, og bruge mere groft sand uden at forringe filtereven. Det er det fine sand, der er filteret. Det grove er kun lagt der for at det fine sand ikke skal sætte sig i hullerne i rørene - og løbe med ud.

Jeg kan se at du har opdateret din profil med data om din pool (fint!); og at den er på 64000 liter.
Jeg ville i forbindelse med sandskift nok overveje, at skifte hele filteret, og få et, der passer til størrelsen på din pool.
Det er ikke ligegyldigt med størrelsen. Man kan ikke bare sætte mere eller mindre tryk på sit filter for at få filtreret en vis mængde vand i timen; flowet gennem skal være tilpas - ikke for højt, og ikke for lavt.
Et for lille filter med for meget tryk igennem kunne også forklare hvorfor sandet kommer med igennem.

Uden at kloge mig på præcis hvilken størrelse filter du skal have, så skal det være større end dit nuværende. Mit er på 60ø til mine 55000 liter, så dit er klart for lille.
Der findes en vejledende beregning her: swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...-installationsmetode
Jeg vil mene, at du skal have nummeret større end mit filter, men spørg Bjarne for at være helt sikker.

I stedet for at prøve at løse problemet med workarounds, så er det bedste, at løse problemets årsag. Indrømmet, det koster mere end et par poser sand; én mere eller mindre, men sammenlignet med alt bøvlet ved konstant symptombehandling, så er det måske værd at overveje.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 02 Jun 2013 18:04 #3825

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Jeg har flere gange igennem årene tænkt på at filteret ikke er særlig stort i forhold til poolens størrelse, men vandet har altid været krystalklart, så selvom det er et lille filter, fungerer det tilsyneladende som det skal. Som tidligere nævnt, er problemet først opstået efter sidste skift af sand. Det må altså kunne lade sig gøre at fortsætte med det nuværende filter, så det vil jeg gøre. Igennem de sidste 25 år, har jeg så vidt jeg husker, skiftet filtersand 4 gange inklusive den sidste for ca. 4 - 5 år siden. Da problemet ikke eksisterede ved de andre sandskift, vender jeg min opmærksomhed imod selve filtersandet. Kan det tænkes, at sandet mere har været 0 end 4 i størrelse. Det ville forklare hvorfor det nu "fiser" igennem det grove sand. Er det helt utænkelig ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 02 Jun 2013 20:11 #3826

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er meget lidt tænkeligt - faktisk er det sådan at man kan nøjes med fint sand i mange filtre. det med det grove i bunden er en extra sikkerhed

så med næsten 100% sikkerhed er det i dine lateralrør problemet ligger - nårm filtret er så gammelt, vil lateralrørene og også være sprøde og går derfor lettere i stykker
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 02 Jun 2013 20:23 #3827

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
m.h.t filterstørrelse

hvis du er tilfreds med renheden af dit poolvand, så er filterstørrelsen jo god nok, idet filtret så renser dit vand mekanisk i en rad du er tilfreds med - set fra den synsvinkel ;)

Hvis du også holder din ph værdi og en klorværdi på mindst 1ppm ja så er der heller inen levende bakterier eller alger

Hvorfor skulle du så i det hele taget tænke på et bedre filter - af 2 grunde:
1. for at dit vand er renset mekanisk til din tilfredshed skal din pumpe køre x antal timer i døgnet. Med et bedre filter skulle den køre færre timer = økonomisk besparelse
2. hvis dit filter var bedre, ville du få fjernet flere organiske affaldsstoffer fra dit vand ( de organiske affaldsstoffer forbruger 80% af de kemikalier vi kommer i poolen) hvilket ville betyde at du skulle bruge færre kemikalier = bedre miljø og en økonomisk besparelse

Det er faktisk dyre at køre med for lille en pumpe og filter ;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 02 Jun 2013 21:50 #3828

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
bjarne skrev:
så med næsten 100% sikkerhed er det i dine lateralrør problemet ligger - når filtret er så gammelt, vil lateralrørene og også være sprøde og går derfor lettere i stykker
Det er der jo kun én måde at finde ud af på - ved at tømme filtret og se efter, og skifte dem om nødvendigt. Om man så kan få nye lateralrør til et 25 år gammelt filter er måske tvivlsomt.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 03 Jun 2013 15:15 #3835

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Jeg har nu bestilt 1 pose grov og 2 poser fint filtersand. Med hensyn til Lateralrørene, hvordan er deres funktion. Så vidt jeg husker, er der aflange "huller"/"revner", der er så smalle, at de grove sandkorn ikke kan komme igennem. Nu må vi se om der skulle være noget galt med dem, men bortset fra at de kan være knækket af inde ved gevindet, hvad kan der så være galt med dem ? Har hullernes facon en eller anden funktion i forhold til, at fint sand ikke kan komme igennem under normale omstændigheder. Måske en turbolerende funktion der forhindrer fint sand og støv, at passere ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 03 Jun 2013 15:19 #3837

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
De har ingen anden funktion end at holde sandet tilbage.
Hved der er huller/revner, der er større end de sandkorn der møver sig rundt om dem, ryger de igennem og med ud i vandet, kort fortalt.
Du skal altså sikre dig, at dine rør er intakte både ved gevindet, og at de ikke er blevet sprøde, og der derved er opstået huller eller revner i dem, som tillader sand at passere.
Noget kunne tyde på, at det er der problemet ligger, som Bjarne også siger.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 04 Jun 2013 18:36 #3840

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Nu har jeg tømt mit filter. Der er ingen revner eller huller i lateralrørene. Alt ser fint ud. Jeg er så gået i gang med at fylde nyt sand på. Som tidligere foreslået, har jeg nu fyldt 15 kg. groft sand på, men det går kun ca. 15 mm op over lateralrørene. Er det. Ikke lige i underkanten, jeg mener det fine sand skal jo kun "mase" sig 15 mm igennem det grove, før det når lateralrørene og dermed fortsætter ud i vandet. Gode råd er værdifulde.
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mængde af fint/groft snd i filter 04 Jun 2013 18:53 #3841

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er fint nok. lateralrørene skal bare være dækket
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder