Ifølge "Ofte Stillede Spørgsmål" på fabrikantens hjemmeside:
Used in a similar manner to sand, FIBALON has a life similar to sand of 2-3 years. However, as FIBALON is a much more effective filter media, and pulls more particles from the water, we recommend for hygiene reasons that FIBALON be changed annually.
eller på nogenlunde dansk:
Hvis Fibalon anvendes på en måde svarende til sand, så har Fibalon en levetid svarende til sand (2-3 år). Men da Fibalon er et langt mere effektivt filtermedier, og trækker flere partikler fra vandet, anbefaler vi af hygiejneske grunde, at FIBALON skiftes årligt
(På fabrikantens originalsprog, tysk, er der tankevækkende nok ikke nogen begrundelse for hygiejne argumentet...)
Jeg synes ellers, at mange mener, at sand kan holde i 5 år, før kanterne kornene bliver slidt runde. Hygiejne-argumentet synes mig noget vagt. Alger og bakterier kan jo vokse frem på en uge, og klor kan slå dem ihjel på timer. Jeg tror, at fabrikanten måske henviser til en anti-bakterielle behandling, som de har givet vattet, og som måske er slidt af efter et år. Jeg giver ikke meget for anti-bakterielle behandlinger generelt. De virker alt for kort tid, og er ofte skadelige for miljøet.
Jeg har et 25 kg sandfilter, og jeg har vist puttet 20 kg glas i. Jeg tænker, at du hentyder til filteres diameter i mm (som jeg aldrig har tænkt på før)...den er for mit vedkommende ca. 450 mm.. Ifølge fabrikantens hjemmeside kan vattet bruges i filtre den svarer op til 1500 kg sand.
Jeg bruger fortsat flokningsmiddel med glas i filteret. Måske returskyller jeg lidt mindre. Men jeg er heller ikke videre systematisk i min tilgang til pool-pleje. Det viser jeg bl.a. ved at mine opstarter hvert år tager 14 dage og er al for dyre, fordi jeg bevistløst er for nærig med vand og klor.