Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Fibalon (kunstvat) som filtermateriale?

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 29 maj 2014 15:37 #4385

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Jeg skiftede sidste år til glas i filteret; men jeg synes ikke helt, at jeg har oplevet den forventede revolution :)

Jeg har nu set, at man nu kan købe Fibalon filtermateriale, som er lavet af en polymer fiber. På billederne ligner det kunstig vat af den type, som man bruger i indedørs akvarier.

Det skulle i følge reklamerne kunne erstatte sand, glas og pap-filtre; have en gennemløbstid 3-4 gange hurtigere end sand; filtere partikler ned til 1 mikron, så flokningsmiddel skulle ikke være nødvendigt. 350 g vat skulle svare til 25 kg sand.

For mig at se er prisen for et filtermateriale til et anlæg ca. den samme for vat-fiberen, som med glas.

Mon det virker, og kan man i givet fald både have glas og vat i filteret?
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Sidste redigering: 29 maj 2014 15:39 af Frank.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 29 maj 2014 19:15 #4386

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg så også det omtalte vat forleden, tænkte også at hvis det var så smart hvorfor kommer det så først nu?

Men jeg har ikke kunne finde noget om holdbarheden på det, det er lidt dyrt hvis det ikke holder mere end et par sæsoner.

Er selv skiftet til glas og bruger ikke flokningsmiddel mere samt retur skyller meget mindre, men om filteret kræver en hvis størrelse før man kan få noget ud af glasmediet ved jeg ikke. Har selv et 640mm filter med 150kg glas i, skulle egentlig kun bruge 125kg men valgte og smide 150kg i.

Hvad hvor stort er dit filter og hvor mange kg glas har du i ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 29 maj 2014 20:24 #4387

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Ifølge "Ofte Stillede Spørgsmål" på fabrikantens hjemmeside:
Used in a similar manner to sand, FIBALON has a life similar to sand of 2-3 years. However, as FIBALON is a much more effective filter media, and pulls more particles from the water, we recommend for hygiene reasons that FIBALON be changed annually.

eller på nogenlunde dansk:
Hvis Fibalon anvendes på en måde svarende til sand, så har Fibalon en levetid svarende til sand (2-3 år). Men da Fibalon er et langt mere effektivt filtermedier, og trækker flere partikler fra vandet, anbefaler vi af hygiejneske grunde, at FIBALON skiftes årligt

(På fabrikantens originalsprog, tysk, er der tankevækkende nok ikke nogen begrundelse for hygiejne argumentet...)

Jeg synes ellers, at mange mener, at sand kan holde i 5 år, før kanterne kornene bliver slidt runde. Hygiejne-argumentet synes mig noget vagt. Alger og bakterier kan jo vokse frem på en uge, og klor kan slå dem ihjel på timer. Jeg tror, at fabrikanten måske henviser til en anti-bakterielle behandling, som de har givet vattet, og som måske er slidt af efter et år. Jeg giver ikke meget for anti-bakterielle behandlinger generelt. De virker alt for kort tid, og er ofte skadelige for miljøet.

Jeg har et 25 kg sandfilter, og jeg har vist puttet 20 kg glas i. Jeg tænker, at du hentyder til filteres diameter i mm (som jeg aldrig har tænkt på før)...den er for mit vedkommende ca. 450 mm.. Ifølge fabrikantens hjemmeside kan vattet bruges i filtre den svarer op til 1500 kg sand.

Jeg bruger fortsat flokningsmiddel med glas i filteret. Måske returskyller jeg lidt mindre. Men jeg er heller ikke videre systematisk i min tilgang til pool-pleje. Det viser jeg bl.a. ved at mine opstarter hvert år tager 14 dage og er al for dyre, fordi jeg bevistløst er for nærig med vand og klor.
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Sidste redigering: 29 maj 2014 20:27 af Frank.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 30 maj 2014 09:40 #4388

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Kender det ikke og har aldrig hørt om det - så jeg vll personligt være meget skeptisk da jeg kender om ikke alt så det meste. For mig er den kun kvartssand eller AFM glas
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 01 Jun 2014 13:23 #4405

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Da jeg i slutningen af 80'erne købte akvarie, så var der også polyester vat i filteret...det har måske endda været standard for akvarie i mange år før det.

Det filterede rigtigt godt. Men akvarie er vel også anderledes, idet man faktisk ønsker en biologisk rensning i filtet.

Nok teori, nu har jeg bestilt noget af vattet, så må jeg se.

Jeg fandt i øvrigt svar på fabrikantens hjemmeside: Som jeg forstår det, så kan man godt blande vattet med sand eller glas i filtret; men man bør så ikke returskylle..
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 01 Jun 2014 17:05 #4410

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
den må du huske at fortælle os om - for helt ærligt tror jeg ikke en "dyt" på den i praksis - hvis den havde nogen relevans overhoved ville det være brugt og kendt :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 20 Jun 2014 22:59 #4569

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Jeg skiftede glasset ud med vattet for vel 14 dage siden. Det gav et fantastisk vandflow.

Heldigvis opstod der hurtig en situation, som kunne teste egenskaberne ved det nye filtermateriale. Som det er sket for mig før, så blev vandet nemlig temmeligt grønligt. Det skyldes sikkert, at jeg under opstarten (igen) har brugt for meget flokningsmiddel, så vandet er meget næringsrigt for algerne...og kloren var måske også lidt lav i for lang tid.

Jeg gav et godt tør-klor-chock, en flokningstablet i skimmeren, og lod pumpen kører. Efter et par dage var vandet måske nok blevet lidt mindre grønt. Vandflowet var stadigvæk fantastisk. Jeg returskyllede, og til min skræk var affaldsvandet klart.

Så gik jeg i panik med en klar beslutning om at skifte tilbage til glasset. Det viste sig, at når jeg pressede en klum vat fra filtret, så strømmede det ud med mørkegrønt vand.

Med glasset tilbage i filtret og et nyt klor-chok, denne gang uden flokningstablet, så forsvandt det grønne vand i løbet af et par dage. Også var returskyllevandet helt grønt, som jeg kan lide det.

Jeg havde godt nok læst et sted, at vattet kan opsuge meget store mængder skidt. Men tanken om ikke at kunne returskylle skidtet ud, den kræver nogen tænketid for mig..
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 21 Jun 2014 17:03 #4576

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Yes sir B) filtervattet er efter min mening kun og alene egnet til akvarier
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 28 jul 2014 07:59 #4878

Hello. My experience with fibalon is like this:
I have tested 1 kg Fibalon instead of 75 km filter sand. There was no problem with retooling. The innovative material needs a rethink, and I think this was not carried out here. 1 kg Fibalon can absorb 74 kg dirt. That after three days backwash only a little is to see is probably normal and speaks for good water quality. I don’t have a green coloration of the water. To get optimum filtration results, I further reduced the filter speed. Thus, the pump capacity is less and I can save energy costs. The water is really clear, clean and stable. Flocculants may be added, but it is not neccessary. The standing time is like filter sand, I have a high energy - and water-saving, and this is the reason why the higher acqusition costs will qualivy very fast
:silly:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 28 jul 2014 11:17 #4881

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Fibalon only takes dirt down to 10 micro. AFM glass as im using takes down to 5 micro. I want pure water thats why im using AFM glass
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 02 Aug 2014 18:00 #4934

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
The next thing to bee observe about is, that with AFM glas NO BIOFILM will bee build up = no kloramines

Biofilm build up on every Solid surface and I think that feiber have even more surface than sand og glas

AFM glas shall never bee chanced
AFM glas used 30% less water than sand to bee bachwashed

Bu velcome ti the FORM - real nice to meet you :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Fibalon (kunstvat) som filtermateriale? 22 Dec 2014 21:43 #5170

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Filteret er suverænt som rense filter - men skal bruges som forfilter inden sand og glas flter, når man skal rense det - skal det ud beholderen skilles og trykkes og ælte igennem - spules før det bliver rigtigt rent. Som gl. akvarier mand må jeg sige, at det næsten umuligt at bare skylle det ordentligt igennem. :unsure:
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 22 Dec 2014 21:44 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.177 sekunder