Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe.

Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe. 22 Jun 2014 17:53 #4578

  • K_R
  • K_R's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej alle.
Jeg har nogen spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Da jeg ikke er den helt store pool haj, bedes i bære over med mig hvis jeg skriver noget forkert :o)
I dag har vi en pool på ca. 4000 L, men vil senere købe en på ca.12000 L (måske lidt mere).
Det vi søger er hjælp til en ny pumpe, da vi gerne vil gå over til en sandfilterpumpe/system.
Har kigget en del på denne side/nettet og må sige at de svinger jo meget i pris.
Jeg er faldet over 2 som jeg tror passer til vores behov og prisklasse, den første er fra waterhouse (tror i alle ved hvor den kan købes) Med disse data.

Sandfilterpumpen er en særdeles effektiv 6-vejs pumpe.
Filter diameter: 330mm
Sandkorn: Silikatsand sand 0.7-1.25mm
Effektivt filter område 0.055m2 (0.6ft2)
Max. drift tryk 2.4 bar (35 PSI)
Arbejdstryk for sandfilter <0. 28 bar (4 PSI)
Max. vandtemperatur 35 C
220-240V~, 50Hz, 120W
Hmax 1.6m Hmin 0.25m IPX5

Den anden koster lidt mere og tror den er fra Pools & Tools med disse data.
Vand flow: 6 m3/time
Diameter filterbeholder: Ø 30 cm
Indeholder 20 kg filtersand (ikke inkluderet) - Køb filtersand 0,4-0,8 for bedste filtrering.
230 V Pumpe 250 watt / 0,33 HK UDEN FORFILTER(Bemærk at ydelsen er dobbelt af H….. N….. sandfilterpumpe og kan bruge finere sand(0,4-0,8 vs. 0,7-1,25 - finere sand er lig med bedre filtrering da filter kan fange mindre partikler)
Slange tilslutning: Ø 38 mm eller Ø 32 mm med spændebånd(spiralslange)
Er velegnet til pool med en vandmængde op til 1000L - 25000L.

Så står vi så her og ved ikke helt hvilken en vi skal vælge. Den ene har 4-vejs ventil den anden 6-vejs, og ved ikke om det betyder noget eller gør den store forskel.
Den sidste kan så køre med finere sand og har mere ydelse.
Så hvis i er søde og gi jeres råd/hjælp/for/i mod/Osv. ville det hjælpe os meget. Eller om det skal være et helt andet sandfilter system ???

Hilsen K_R
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe. 23 Jun 2014 08:17 #4579

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
En pumpe bruger sin kraft til 2 ting:
a. til at cirkulere vandet når det skal rense og opblande vandet/kemikalierne. Til dette behøver den ikke have så stor en kraft og her vil begge kunne gå an.
b. men derudover bruger den sin kraft til at rense filtret/returskylle samt til når man skal støvsuge sin pumpe. Til dette behøver den en kraft der er 2-3 gange større.
De nævnte pumper vil derfor kunne klare A, men vil være komplet umulige at rense dit filter ordentligt samt til at støvsuge

Du skal bruge minimum 1/2 hk pumpe for at kunne returskylle og støvsuge ordentligt

du kan se eksempler her, men andre sælger dem jo også
swimmingpool-danmark.dk/alt-til-din-swim...rmedier/combi-filtre
B
Sidste redigering: 23 Jun 2014 08:20 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe. 24 Jun 2014 00:45 #4585

  • K_R
  • K_R's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Tak for svar Bjarne.

Men de pumper vil langt overstige det max vi har på et sandfilter anlæg.
Det er jo "kun" en pool vi har oppe max 4 mdr. om året. Har snakket meget om en stor fast pool, men så skal jeg lige bruge et par år mere til at tjene det ind.

Men er super glad for dine svar, da vi ikke kender noget til det, og suger alle svar til os.
tak..

Men hvis du kunne vælge mellem disse 2, hvad ville du gå efter ?

Og kunne du forklare lidt om 4-vejs VS 6-vejs ventil.

Hilsen Kim
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe. 24 Jun 2014 09:20 #4586

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Hej,

Vil lige komme med et indspark.... Jeg har en 17.000L Intex pool som også kun står ude nogle måneder om året, så det minder meget om dit setup.

Jeg købte en .75HK pumpe og sandfilter for nogle år siden og det har jeg ikke fortrudt. Pumpen har kraft nok til at lave ordentlig cirkulation og flow igennem filteret, og poolen virker meget lettere at holde i forhold til før. Så noget som støvsugning trækker rimeligt meget, men pumpen klarer det super godt.

I år tilføjede jeg en solfanger (Det forlænger sæsonen helt vildt og wellnes faktoren får lige et par hakker opad) og pumpen kan sagens klare de 3-4m op til taget (og ialt 30m slange) og har stadigvæk et ordentligt flow ifm. rensning, støvsugning og back-wash. Jeg kan kun støtte op om at du får for lidt ud af din investering hvis du køber et system der er for småt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe. 24 Jun 2014 16:30 #4589

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
som mrwee siger B)
Selvom jeg forstår din indfaldsvinkel, så den den stadig ikke rigtig og du vil ikke få et ordentligt udbytte af det. Der skal være en nøje sammenhæng mellem filterstørrelse - pumpestørrelse og så det man ønsker det skal kunne
Du vil intet opnå med nogen af de motorer/filtre du nævner.
Tager du et af dem er det lige meget hvilket. Du vil kunne lige lidt/meget med begge - og du vil overhoved ikke kunne bruge dem til et senere større bassin. Brug de relativt få penge mere et ordentligt dimentioneret anlæg koster - så vil du få max udbytte - kunne bruge det til at større anlæg og ikke mindst vil du spare kemikalier og vandudgifter m.v
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe. 01 jul 2014 22:53 #4610

  • K_R
  • K_R's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Tak.
Jeg takker mange gang for jeres svar, det hjælper en noob som mig meget.

Jeg har set på 2 pumper fra intex, og vil gerne høre jer om de kan klare det og er noget værd.
Eller om jeg skal se efter noget andet… Det er ikke nemt når man ikke kender til det.

Pumpe 1 : Intex 28648
Pumpe 2 : Intex 28652

Efter hvad jeg kan søge frem til, sku pumpe 1 ha 0,75 hk og pumpe 2 0,95 hk.
Men skriv gerne alt godt/dårligt om disse eller om jeg skal søge andre veje.

Og hvor meget mere larmer disse pumper på 0,5 – 0,95 hk, i forhold til standart pumper (dem der følger med pool). Da vi bor i parcel hus med naboerne omkring os.

1000 Tak for jeres tid og hjælp.
MVH.
Kim
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe. 01 jul 2014 23:32 #4612

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Hej,

Min Classic Pro pumpe larmer mere end pap-pumpen der som standard følger med. Lyden er ikke uudholdelig (Minder vel lidt om opvaskemaskine niveau), men WAF faktoren er ikke høj.... Jeg overvejer dog at bygge et "hundehus" af krydsfinér foret med noget lyddæmpende (naturligvis med ventilation til motoren). Men mon ikke pris og lydniveau hænger sammen som så meget andet?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til køb af ny Sandfilterpumpe. 02 jul 2014 19:48 #4621

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg kender ikke disse intex pumper, men da disse pumper traditionelt er pumper der sælges til de små billige pools, så nægter jeg næsten at tro på at de henholdsvis er 3/4 hk eller næsten 1 hk. Var det rigtigt skulle det filter der blev brugt til dem være på minimum 50-60 cm i diameter
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder