Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: tåget uklart vand

tåget uklart vand 17 Jun 2012 11:27 #3236

  • mihler
  • mihler's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Hej

Vi har brug for noget hjælp da jeg vi har forsøgt alt for at få vandet klart i vores pool..... min kæreste og jeg købte sommerhus i efteråret med tilhørende pool, som havde stået stille i 3 år. Da vi startede op fik vi en poolmand ud for at hjælpe os med opstart af pumpe og gode råd da vi jo er helt grønne.
Han checkede sandet i og sagde at vi sagtens kunne bruge det et år mere og ellers var det bare hårdt arbejde med at få renset skidt op. Da firmaet desværre ikke leverede klor som aftalt begik vi den fatale fejl af bruge klor fra matas hvilket resulterede i at vi endte med at måtte udskifte 75% af vandet da syre indholdet i vandet var alt for højt (vi afleverede en vandprøve hos et pool firma)
Status er nu at vi har chock kloret og i går lå værdierne på PH 7,2 Klor 2,8 alka 120 og vandet var stadig uklart.... vi ringede herefter til pool firma for at få råd og de anbefalede at justere PH ned til 6,8 da de mente at det var kalk fra kloret og dette burde opløses ved en lavere PH værdi. Dette er nu gjort og poolen er stadig lige uklar???
Vi har haft pumpen kørende konstant i 5 dage med flok i skimmeren og jeg er nu desperat for gode råd...
mihler
Sidste redigering: 17 Jun 2012 11:41 af mihler.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vang 17 Jun 2012 11:32 #3237

  • mihler
  • mihler's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
jeg glemte at skrive at poolen indeholder ca 50.000 l vand og er en stålpool med dug.
IMG_0936.JPG
mihler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vang 17 Jun 2012 12:05 #3238

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Næh, det glemte du ikke, det står jo lige så fint i din profil under "Min pool".
Husk, du kan ogås lægge billeder på din profil. Dels et profilbillede, dels et billede af din pool. B)

Ja, den ser godt nok noget uklar ud.
Dine værdier ser derimod fine ud, men hvad med cyanurindholdet? Den skal helst ligge omkring 30-50.
Jeg antager at den er ok, baseret på hvad I har gjort, og det er fint.

Det bør ikke tage 5 dage at få poolen klar. Det er fint med en flok i skimmeren, men efter 24 timer bør I backwashe, for at få renset det snask ud, der har samlet sig oven på sandet i filtret. Hvis I bare kører på i 5 dage risikerer I, at skidtet bare bliver mast igennem og ud i poolen igen.

Med hensyn til sandet, hvordan vurderere poolmanden at sandet var ok? Jeg har nu skiftet sand 2 gange i mine 10 år som poolejer, og jeg synes ikke at slidt sand føles meget anderledes end det nye. Det har en lidt anden farve, men det tror jeg det får ret hurtigt.
Hvis I ikke ved hvor gammelt det er, så er det nok det næste jeg ville prøve; altså at skifte det. Det er nu ikke så slemt som I skriver. Se evt. her.
Men først efter, at I har backwashet, og kørt endnu 24 timer med pumpe/filter. Det er gratis, så det kan I jo gøre med det samme.

Prøv det, og lad os høre om det gør en forskel.
Ole Kristensen
Sidste redigering: 17 Jun 2012 13:47 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vand 17 Jun 2012 12:33 #3239

  • mihler
  • mihler's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Tak for det hurtige svar.... med hensyn til sandet har jeg ingen ide om hvordan poolmanden har vurderet det, vi har i poolfirmaet købt rens til sandfilteret da vi selvfølgelig har renset rigtig meget skidt igennem da vi startede op.
Jeg returskyllede i går aftes, problemet er selvfølgelig at vi kun har mulighed for at være heroppe i weekenden.... men det må vi jo finde en løsning på.
Med hensyn til syren har jeg kun en strips til at måle dette og den siger ml 30-50 men jeg ved at de er ustabile, jeg fik oplyst i pool firmet at denne værdi skal ligge under 50 så nu er jeg lidt forvirret?? vi har tømt 3/4 af vandet af ifølge vores vandprøve for at ramme den rigtige syre værdi??
mihler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vand 17 Jun 2012 12:37 #3240

  • mihler
  • mihler's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Skal nok lægge billeder ind af poolen så snart den er blevet fin og klar :)

Prøver nu at lade den køre 24 timer og retur skylle derefter så ser vi
mihler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vand 17 Jun 2012 13:22 #3241

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Som yxos siger er dine værdier fine. Dit vand er slet og ret bare kælket fordi du har for mange små organiske partikler.
Lad din pumpe køre 24 i træk indtil dit vand er ok.
Kom en flokrulle i skimmeren - ikke det flydende. Læs artiklen om kælket vand , flokning
Returs uld exeter max 7 dage, da det flækkede materiale ellers opløses igen og flyder tilbage til poolen. Gentag evt. Med en flokningsrulle efter et par dage.
Så skal dit vand med garanti nok blive godt. Lidt tålmodighed.

Det er rigtigt at mælket vand kan være fordi man lige har tilsat klor, men det er noget rent sludder at dette kan løses ved at sænke ph værdien. Det kan kun løses ved enten at tage den tid det tager filtret at fjerne det, eller ved at hjælpe filtret via et flokningsmiddel

Hvis du benytter sandfilterrens hvert år, kan dit sand holde næsten evigt. Normalt skifter man dog hvert 5 år. Man kan med det blotte øje ikke se om sandet ikke dur. Når sand ikke dur er det primært fordi sandets ujævnheder er fyldt op med fastgroet skidt ( fjernes med filterrens)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vand 17 Jun 2012 15:09 #3243

  • mihler
  • mihler's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Tak for svaret vi væbner os med tålmodighed og lader pumpen køre med flokrulle, skal vi hæve PH igen til 7-7,2 den ligger på 6,8 pt??
mihler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vand 17 Jun 2012 16:45 #3244

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg ville sige nej. Den skal nok komme op igen, når kloren forsvinder, og I igen begynder at dosere med cyanurfrit klor; natriumhypoclorit (HTH klor) :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: mihler

Sv: tåget uklart vand 19 Jun 2012 18:16 #3275

  • mihler
  • mihler's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Har nu været oppe her til morgen og lave returskyl, vandet er blevet en smule klarere men kan stadig langt fra se bunden, tænker om ikke det er en god ide at skifte sandet i filteret??
mihler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vand 19 Jun 2012 21:59 #3276

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
sandskift vil ikke løse dit problem. prøv med en flokrulle til
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vand 19 Jun 2012 23:26 #3280

  • lba1
  • lba1's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 33
Har samme problem men det er også har mere med alkaliniteten at gøre. Tror der er kommet alt for meget regnvand i poolen i vinters så vandet er blevet for blødt det er mælkevidt har justeret ph til 7,2 og derefter chokkloret justeret ph igen brukt flok stiks i skimmer 2 stk og har prøvet at chokklorerer ofg justerer PH til 7,0 men lige lidt hjælper det så mit bedste gæt er at jeg skal have hårdheden af vandet op ??
lba1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: tåget uklart vand 20 Jun 2012 07:12 #3283

  • mihler
  • mihler's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Pumpen kører 25/7 og der er lagt ny flokrulle i, er oppe igen fredag formiddag så jeg krydser fingre :cheer: foreløbig tak for hjælpen
mihler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.185 sekunder