Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Teknikhus

Teknikhus 26 Jun 2012 21:11 #3321

  • JBR
  • JBR's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Pool6.jpg


Pool7.jpg

Hej alle;

Da der har været en del artikler om teknikhuse, og hvordan de skal/- kan etableres, har jeg lyst til at vise jer hvilken løsning jeg har valgt. Jeg har bygget et hus op på en stor elefantrist, som gør at alt det dyre isenkram står hævet over jorden, og derved er sikret mod vand, og snavs. Dernæst er der etableret to sidehængte døre, så man kan åbne hele fronten og derved få god adgang til teknikken. Endvidere er taget fastgjort med 4 stk. beslag, så det nemt kan løftes af, og derved hver 3-5 år gør det lettere at komme til at skifte sand i filteret. Teknikken består af en klorinator til maxi 2000 puks, som reducere klorindholdet i poolen med op til 80 procent. En opsamlingsbeholder til 20 liters dunk med 20 procent svovlsyre, som er meget mere skånsomt over for omgivelser og de elektriske installationer i forhold til saltsyre. Derudover er der installeret automatisk ph regulering. Som opvarmning af poolen kan i se den installerede varmepumpe til højre for teknikhuset.

Håber i kan bruge ideen.
JBR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Teknikhus 27 Jun 2012 09:24 #3323

  • jla
  • jla's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 1
Det ser rigtig godt ud.

Hvor meget synes du varmepumpen larmer (hvor tæt står den på jeres terresse)?

Jeg ved godt det er lidt svært at svare på. Men jeg overvejer selv at anskaffe en varmepumpe, men er lidt i tvivl om hvor meget den støjer, da jeg gerne vil have den til at stå tæt på skellet ind til naboen, men ikke ønsker en sur nabo :-)

mvh
Jacob
/Jacob
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Teknikhus 27 Jun 2012 09:30 #3324

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg ville være nervøs for, om hele skuret står og larmer med når pumpen kører...
Eller måske dæmper skuret i sig selv ?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Teknikhus 27 Jun 2012 10:01 #3325

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er rigtigt flot og lige efter "bogen" og er en rigtig godm ilustration af hvordan et sædant hus skal bygges.
Jeg er ikke nervøs for at huset skal "rasle"
Et af de store spørgsmål ved varmepumper er støjen og dette kan der siges meget om. Personligt synes jeg ikke at støjen er slem og da den er kontinuerlig ( stiger og falder ikke ) vænner man sig også hurtigt til den. Alternativet er, at man med et tidsstyringsur får pumpen til at fungere på tidspunkter hvor den ikke generer nogen. Når varmen i poolen først er oppe, skal den jo ikke køre mange timer i døgnet

Jeg må lige korrigere dig på et enkelt punkt
Din klorinator nedbringer ikke dit klorforbrug med 80%. Det eneste den gør er, at den gør det lettere for dig, idet du slipper
for manuelt at tilsætte klor. Hvis man kan tale om en besparelse, udgøres den alene af, at når du tilsætter manuelt så kommer du klor i så det holder x antal dage. Det vil sige et overskud af klor. Dette betyder, at solens uv stråler har lidt mere tid til at brænde kloren af = lidt mere forbrug.
Klorinatoren tilsætter - hvis den er rigtigt indstillet kun den mængde klor af gangen som skal brugeas "her og nu" og giver dermed ikke solens uv stråler så lang tid til at brænde den af. Men 20% besparelse når du klant fra op på.
Du skal iøvrigt huske, at for at være sikker på at din pool er fri for de fasrligste bakterier, skal du altid holde et klorniveau på 1pp.
vedr. din svovlsyre
det er rigtigt hvad du skriver om svovlsyre, men der er noget jeg ikke helt bliver klar over med din opbevaring af den. Har du bare syren i den beholder ?? skal det være rigtigt sikkert skal du have en beholder, hvori du så sætter din svovlsyredunk. Så er du sikker på, at syren ikke render ud i skuret såfremt der sker noget med beholderen. En sikekrhedsforanstaltning der er krævet i offentlige anlæg. I private findes der desværre ingen regler for sikkerheden
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Teknikhus 27 Jun 2012 18:00 #3327

  • kalen
  • kalen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 35
Vores varmepumpe står bag en muret væg på 1,8m høj og vi har terrasse på den anden side. Man kan høre den men minder mere om en emhætte på laveste blus. Hvis vi har gæster slukker vi den, hvis vi selv er der lader vi den bare køre.
Michael Pedersen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Teknikhus 27 Jun 2012 19:55 #3330

  • JBR
  • JBR's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Hej alle;

Varmepumpen støjer ikke så meget så den er irriterende, og har endvidere urstyring så den køre max. i tidsrummet 10.30 til 19.30, hvor cirkulationspumpen køre 10.00 til 20.00.

Jeg har skrevet forkert, og mente naturligvis en besparelse på klor på 20 % (havde lige fået byttet om på tallene) ;-).

Bare rolig...svovlsyren står i en dunk nede i beholderen.

Med hensyn til støj fra pumpe m.v. så er der lagt en strimmel noepren skum, langs murværket og teknikhuset, og man høre slet ikke nogen lyde i huset eller omkring teknikhuset.

Der er skam tænkt over tingene ;-)

Nu mangler jeg blot at skifte min manuelle afspærringsventil for vandtilførsel til rutchebanen ud med en elektrisk med kontakt på den anden side af læmuren på terrassen. Så kan man lige trykke en gang og så er der gang i den skønneste rislen med af banen.....så køre det. I kan vel nok forstå at det er et kæmpe arbejde at skulle rejse sig, for at gå om på den anden side af læmures, åbne teknikhuset, som af hensyn til børnene er låst, og du selvfølgelig ikke fik nøglen med.......kender i ikke det problem.

God sommer til alle.
JBR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Teknikhus 27 Jun 2012 20:03 #3331

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
øv nu vil jeg være humørødelægger :( Din klorinator er en rigtig god ting, men du skal nu ikke forvente en besparelse på 20% - måske slet ingen besparelse. Det gode ved den er at den klarer arbejdet for dig. en af grundene til at du ikke får besparelsen er, at du ind imellem bliver nød til at chockklorere og det kan du ikke bruge den til eller 200 g tabletterne i det hele taget. der skal du bruge klorgranulat uden cyanursyre - men ellers er det rigtigt velgennemtænkt det alt sammen B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Teknikhus 28 Jun 2012 20:36 #3333

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Jeg vil bare høre hvornår du kommer forbi mig i Solrød og bygger et tekniker hus til mig :-)

spøg til side, jeg går selv med tanker om at bygge noget lignende. for dels at dæmpe støjen fra pumpen, men selvfølgelig også for at skjule tingene lidt.

"desværre" har jeg også en varmepumpe og jeg syntes nu den larmer.. Jeg er godt klar over at støj er utroligt subjektivt, men jeg ville ønske jeg kunne sætte den ind i en kasse med skumgummi og ægebakker :-)
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Teknikhus 28 Jun 2012 21:54 #3336

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Her er et billede af mit teknikhus, det er delvist nedgravet lavet i fundablokke som over jorden er beklædt med klinkbeklædning. Selve låget sidder på nogle kraftige hængsler samt låsemekaniske så låget ikke kan blæse i når der blæser :pinch: :)

Vores grund hælder ca. 1m i længde retning på vores pool, da hullet var lavet lå teknikrummet i samme niveau som poolen. Men efter lidt landskabs arbejde er det kommet ca. 30cm under jorden, men selv om at det er tæt på poolen kan pumpen ikke høres. Her i sommerferien skifter jeg taget til termotag det skulle dæmbe lyden helt ned, igen ikke fordi det genere men fik nogle rester af naboen :)

Bedene som i kan se er tilplantet med en prydjordbær plante, sidste år blomstrede den indtil oktober og ja vi havde også bær indtil da :woohoo:


IMG_1_2012-06-28.jpg




ps. der er lidt rodet men vi har som regel altid gang i et eller andet projekt i haven eller omkring huset.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.237 sekunder