Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: uklart vand

uklart vand 13 Jun 2013 10:15 #3892

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg er ikke som Bjarne inhabil i rådgivningsspørgsmålet (fordi Bjarne jo har sin biks, og gerne vil sælge klor) :)

Du bør nok indstille dig på, at holde op med at bruge HN kloren. Ikke fordi den er fra HN, men fordi al deres klor så vidt jeg kan se indeholder cyanur!
Klor med cyanur er til pools, der tømmes jævnligt; mindst én gang om året.
Med dine 30 m2 bør du genanvende vandet år efter år, og så skal du selv regulere cyanurindholdet. Med andre ord, du skal KUN benytte klor uden cyanur, og ja, Bjarne har sgu ret; HTH det virker bare!
Du har sikkert allerede nu konstateret, at man meget nemt render ind i problemer, for at spare nogen kroner, eller hoppe over hvor gærdet er lavest.
Hvis du bliver ved med at bruge dine cyanur/klor tabletter, har du IKKE styr på cyanurindholdet!

Mit råd er derfor: Smid dine resterende tabletter ud, og tag så den vandprøve med, og få målt indholdet af cyanur. Det skal kun gøres én gang hver sæson, og find så ud af, sammen med forhandleren, om der er for meget eller for lidt cyanur, og agér der efter.
Samtidig køber du en spand HTH klor, som du bruger resten af sæsonen.
Først da kan vi begynde at diskutere om du skal filtere mere eller mindre. Det giver ingen mening, at diskutere filtrering, hvis ikke vandbalancen er i orden!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 13 Jun 2013 10:45 #3894

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
OK
Tak for jeres skarpe svar :)
Jeg får det målt idag og vender tilbage.
Lige et hurtigt spørgsmål:
HTH chlor som er "ustabiliseret" som der står, er det så uden Cyanursyre ? :blink: Og det er så det jeg skal ha ik? :unsure:
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 13 Jun 2013 10:46 #3895

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Korrekt. Det er intet cyanur i HTH klor. B)

Se også artiklen om cyanur: swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...blemer/28-cyanursyre
Ole Kristensen
Sidste redigering: 13 Jun 2013 10:49 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 14 Jun 2013 20:04 #3902

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej
Her kommer værdierne så:
Cyanursyre 28ppm
ph 7,0
chlor 4ppm
alkalinitet 40

går udfra dette er ok bortset fra at alkalinitet jo nok er til den lave side (og chlor til den høje side), men det er vel ikke derfor?
Købte noget for at hæve alkaliniteten, men regnede forkert i butikken og fik kun 1kg med hjem og der skulle efter anvisningen kommes 1,6kg i hvis den skulle hæves til ca. 80.
Men købte HTH granulat chlor til fremadrettet brug. Skal vel ikke anvende dette før min chlor er nede på 1-2ppm igen vel?
Tror mit problem er kommet af manglende recirkulationsmængde af vandet.......dette er nu forøget ;)
Skal så bare "lære" at anvende det HTH chlor.....følger anvisningen på spanden og ser hvordan det går henover denne sæson B)
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 15 Jun 2013 12:28 #3906

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det ser kanon ud, og det rigtig fede er, at du slipper for at skifte vand.
Det er korrekt, at du skal vente med at tilsætte HTH til den når ned omkring 1-2. Hvis solen skinner bør det ikke tage mere end en dag eller to.

Det vil være en god i dé at anskaffe et pooldækken, hvis du ikke allerede har et. Se geismar.dk/projekt-galleriet/category/16-daekken
Det holder dels på varmen, og dels på vandet. På en varm sommerdag, kan der nemt fordampe 200 liter vand, hvis ikke der er dækken på.
Det holder også på kloren, som ellers brænder ret hurtigt af, hvis solen steger.
Mængden af klor der forbrændes er meget variende. Skinner solen ikke, så bades der ikke, og så er dækkenet på i flere dage, og så bruges der næsten ingen klor, for der er ikke noget at "brænde af".
Omvendt, skinner solen, så bader man meget, og kloren brænder affald af fra de badende; solen brænder også klor af, og så kan det gå rigtig stærkt.
Jeg har været ude for, på en dejlig sommerdag, hvor poolen var i brug konstant, at min automatiske dosering ikke kunne følge med, selvom den tilførte klor kontinuerligt; jeg måtte tilsætte ekstra HTH klor flere gange i løbet af dagen for, at holde klorniveauet stabilt på 1.
Det blot for at sige, at man ikke kan give nogen fast regel for hvor ofte man skal tilsætte klor og hvor meget. Det kommer an på mange ting.

Men det skal du ikke være nervøs for. Du har gjort det rigtige, og er nu på rette spor!
Brug sommeren til, at "tale med dit poolvand" hver dag. Så ender du ligesom jeg og mange andre med en god fornemmelse for hvor meget klor der skal til. Til sidst kan man faktisk bestemme det bare ved at se, smage og lugte til vandet B)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 15 Jun 2013 14:20 #3907

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej igen
Tak for jeres hjælp. Det jo helt kanon :woohoo:
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 15 Jun 2013 15:06 #3908

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, det er et godt forum vi har. :cheer:

Nu kan du jo overveje, om du ikke også skal sætte et profilbillede på din profil her på siden. Og måske et billede af din pool. Begge dele gøres under "Profil" i menuen :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 15 Jun 2013 16:30 #3909

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Jep du har ret.... Done :woohoo:
Kan man få et cover som dækker ud over kanten til en pool som min?
Har pt kun et termodækken.....
Ville være rart at kunne dække den over, da jeg har 4 store bøgetræer lige ved siden af den og de sviner ad H---- til :evil:
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 15 Jun 2013 22:33 #3910

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det var nu et thermodækken jeg mente... :)
Jeg har et vintercover, som går ud over, men det er ikke noget man lige hiver af og på.
Et alternativ kunne være en motorsav ;)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 15 Jun 2013 23:01 #3911

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Skal også ha fundet på noget til dække af med til efteråret....måske et vintercover er det som skal til, men har ikke kunnet finde et nogetsteds. .
Tro mig, har været inde på det med motorsaven, men det gir ikke de bedste point ved Lillemor :blink:
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.198 sekunder