Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: uklart vand

uklart vand 31 maj 2013 08:28 #3814

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej
Har haft min 30m3 stål pool nu i 2 år...
Sidste år var der ingen problemer overhovedet.
Lige i forgårs var jeg oppe og lette på mit isoleringscover for lige at se til vandet, og der så det helt normalt ud.
Da jeg så kom hjem igår eftermiddags, var snakken en helt anden.....
Rundt i bunden i overgangen hvor buns og sider mødes, var der et tyndt lag alger...
Jeg checkede Ph værdi til 7,1 og chlorværdi til 2 ppm.....rimeligt ok.
Besluttede mig for at chockclorere vandet og tilsætte flokningsmiddel (Saniklar Clear water 1 liter)....under pumpedrift.
herefter tog jeg min bløde bundkost og rappede algerne af så de kom "op" i vandet....
Lod pumpen køre i 6 timer derefter og har været stoppet natten over, da jeg regnede med at skidtet så lå i bunden så jeg lige kunne støvsuge den idag......
Men nej, i morges da jeg så til det var det meget værre :blush:
Vandet ser nu ud som om der er hældt 10 liter mælk i :woohoo:
Det er ligesom man kan se at der er små begyndende hvide perler som klumper sammen, men som bare "svæver" i vandet.
Min beslutning blev så at returskylle mit filter og så lader jeg pumpen køre nu hele dagen/aftenen og returskyller godt.
Har i nogen tricks derudover?

skal lige tilføje at årsagen til de begyndende alger mm, nok er en for stor organisk belastning, da jeg har 4 store bøgetræer stående som jeg har kæmpet med at holde skidt væk fra vandet, samt det at min pumpe ikke køre så tit som sidste år, da jeg har fået solfangere på hvoe pumpen så kun kører når solen skinner (Hvis ikke jeg selv husker at starte den). denne kombination har jeg lært at, men spørgsmålet er hvad jeg gør nu.....
Måske bare lade pumpen køre, købe nogle flokningstabs til min skimmer, istedetfor det flydende dosering og så returskylle jævnligt eller hvad ? :dry:
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 31 maj 2013 11:45 #3815

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hmmm
du skulle nok ikke have gjort andet end at lade pumpen køre 24 i træk indtil det var i orden og så måske noget algemiddel

det flydende flokningsmiddel er efter min mening noget l... at bruge.
Når man bruger det skal man komme det i, lade pumpen køre 1 times tid og så slukke pumpen i et døgn. derefter bundfælder det sig og næste dag skal man så støvsuge det forsigtigt direkte i kloak

Hvis man lader pumpen køre bundfælder det sig ikke og så dur det ikke


sluk pumpen i et døgn - lad det bundfælde sig - støv sug - lad pumpen køre 24 timer indtil det er i orden - ph og klor skal selvfølgelig være i orden

brug floktabletter fremover
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 01 Jun 2013 18:50 #3820

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Har nu anvendt flokningsmiddel i poser i stedet. Lagde 2stk i skimmeren og lod pumper køre til det var væk.
Returskyllede filter her til morgen, og det var helt limegrønt vand der kom retur :sick:
Men vandet er ok igen nu :woohoo:
Bruger aldrig det flydende flokningsmiddel mere :angry:
Tak for jeres input :)
/Kewin
Kewin
Sidste redigering: 01 Jun 2013 18:51 af Kewinlund.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 10 Jun 2013 20:16 #3876

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej igen
Nu er den gal igen.... :(
grønne plamager i bunden og lidt op ad kanten i poolen.
Med en blød kost kan jeg feje det "grønne" væk så det ligesom svæver gennem vandet....så jeg tænker det er døde alger ?
Har igen lagt en flokningsmiddel i pose i min skimmer.
Har først fået dette problem efter min solvarme kom op i år. Sidste år var der intet problem med filtrering 5 timer i døgnet på ur.....
Jeg bruger "kvick chlor" "langsomchlor" tabletter fra Harald Nyborg som sidste år, men er disse mon godt nok? chlorniveau er rimelig stabil på 2-3ppm og ph ikke over 7,2...
Vil gerne have input til at undgå dette fremadrettet :dry:
Kan det tænkes min pumpe ikke kører nok nu hvor jeg bare kører på temperaturdifferens start/stop henover solpanelerne? kører start ved +5gr og stop ved +1 grad.....pumpen kan godt stå og stoppe starte gennem hele dagen (måske en 10-15 gange) og kører kun kontinuert hvis jeg justerer min by-pass ventil så jeg har ca. 2gr henover panelerne under pumpedrift hvis solen står vinkelret på dem.....
Kan dette være problemet at det ikke cirkulerer nok?
Skal jeg evt prøve med noget algemiddel også?
Pumpen er en ca. 11m3/h pumpe og mit filter er et Ø60cm med 90kg sand i til en pool på ca 27m3, så manglende filtereffekt er det vel ikke?
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 11 Jun 2013 14:23 #3880

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg synes at det begynder at lyde som klorlås :( det omtalte klor indeholder efter min overbevisning cyanur.

Så jeg ville nok få testet vandets cyanur indhold ;)

Hvis kloren virkede som den skulle ville vandet ikke længere være grønt men gråt eller uklart, algerne vil ligge som sort snask på bunden.

Så hvis jeg var dig vil jeg gøre følgende:

1. Checke vandets cyanur indhold - hvis for højt ja så udskift X antal M3 vand
2. Chock klorer med 250g HTH ustabiliseret klor pr. 10m3 vand
3. Lad filter kører 24 timer non stop
4. Støvsug det sorte op og returskyld
5. Vandet skulle gerne blive klart nu (tager gerne et par dage med filterering og pH regulering)
Mvh. Mads
Sidste redigering: 11 Jun 2013 14:30 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 11 Jun 2013 14:37 #3881

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Lad os bare sige 99,9% sikker.
www.harald-nyborg.dk/p6775/langsomklor-10kg-200g-tablet

Denne fås i flere varianter, men alle med samme datablad, hvor man på side 5 af 6 kan læse dette:

6775.jpg


Du har derfor nok fået opbygget din klorlås over tiden, både sidste år, og i år, hvor den så er slået igennem, og din klor bliver virkningsløs.

Så der er desværre nok kun én udvej; at følge Mads' anvisning.

Man kan harmes over, at Harald Nyborg og andre som sælger sådan noget, ikke gør opmærksom på faren ved klorlås.
Kloren fejler ikke noget, men man skal vide, at man over tid får trappet indholdet af cyanur op. Derfor kan det kun bruges efter "badekar princippet" hvor man lukker vandet af, og starter forfra, mindst én gang om året.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 11 Jun 2013 15:04 #3882

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja man kan jo undres over HN's citat i deres pool folder:
En swimmingpool er ikke bare et stort ”badekar” hvor vandet kastes bort efter hver badning.
I din pool kan det samme vand genbruges i en længere periode og stadigvæk være sikret en god hygiejnisk kvalitet og
klarhed til stor glæde for de badende.

http://www.harald-nyborg.dk/pdf/6775.pdf

Desuden synes jeg at have set figuren til volume beregning et andet sted...... måske i en HTH eller Saniklar folder?
Mvh. Mads
Sidste redigering: 11 Jun 2013 15:05 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 11 Jun 2013 15:12 #3883

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mads M skrev:
Ja man kan jo undres over HN's citat i deres pool folder:
En swimmingpool er ikke bare et stort ”badekar” hvor vandet kastes bort efter hver badning.
I din pool kan det samme vand genbruges i en længere periode ...
Nej, men det er jo også tilstrækkeligt vagt formuleret. "Efter hver badning", ok, men en "længere periode" er måske et par måneder, måske en sæson, men helt klart ikke flere sæsoner. Alene af den grund, at kloren indeholder cyanur!

Kewin,
Tag en lille bøtte, evt et rent syltetøjsglas, med poolvand, og få den målt for cyanur hos din nærmeste forhandler. Hellere i dag end i morgen. Da vil det stå klart for dig hvad du skal gøre. :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 12 Jun 2013 20:06 #3887

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej
Tak for jeres input.
Jeg vil få det checket morgen. Der har de vel også noget chlor uden cyanursyre?
Skal jeg fremadrettet købe både clor tabletter til skipperen og granulat til at chokclorere med i HTH clor?
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 12 Jun 2013 20:54 #3888

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej igen igen
Vil dog lige tilføje at vandet ikke mere er uklart, men ser helt normalt ud nu.
Har chok cloret det igen og pumpen kører nu meget mere, da har sat plc program som styrer tænd sluk til at køre 3, 5 time om natten uanset om den har hældt varme i i løbet af dagtimerne.
Er dog stadig i tvovl om hvilket produkt jeg evt skal skifte til da jeg alligevel inden længe ikke har flere langsomtopløselige clortabletter fra HN.....
Hjælp :S
/Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 13 Jun 2013 10:04 #3890

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
man kan altid diskuttere frem og tilbage m.h.t hvilket mærke klor man skal bruge

Om det er med og uden cyanur er EXTREMT vigtigt

HTH er den eneste klor der er godkendt til drikkevandsdesinfektion - den eneste klor som vandværker og hære bruger, så for mig er det den ultimative klor at bruge - klor er ikke bare klor
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

uklart vand 13 Jun 2013 10:05 #3891

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
p.s selvom jeg godt ved at man kan få billigere mærker, men nogle gange er det dyrt at købe billigt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.189 sekunder