Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grumset vand

Grumset vand 22 jul 2013 10:13 #4027

  • nissen
  • nissen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hej!
Vi er nystartet i denne pool-verden, og har brug for lidt hjælp.
Vi har købt en plastik pool med 5.600 l. vand, 70 cm dyb. Vi har koblet solfangere til, så vandet har en dagstemperatur på 30 grader. Der er pumpe med papir-filter til, som starter kl. 9.00 og slukker kl. 18, hver dag.
Da vandet var fyldt i poolen, tilsatte vi "saness pool" som skulle være enkelt og sikkert og holde op til 5 mdr.
Vi måler PH-værdi hver dag med Sticks og alle målinger er alle fine - ligger på 7,0
Men desværre har vi de sidste par dage opleveret at vandet er blevet grumset/uklart. Ikke mælkehvidt - men bare uklart. Vi har fisket div. nedfald af blade op hver dag, og vi har plastik cover på hver aften/nat.
Da vi købte poolen fulgte der en del væsker med:
Pool care - flocculant
Summer Fun - Aktivt syre/Aktivt ilt
Summer Fun - Aktivator
Matas - Tørklor
Matas - klar Pool
Matas - PH plus og minus
Nu er spørgsmålet så, hvad kan vi gøre/tilsætte, for at afhjælpe problemet bedst muligt.
Vi har læst lidt på nettet, men der er mange forslag og det er svært at vide hvad der er bedst netop sammen med Saness pool, som vi har tilsat.
Vi har ikke en støvsuger til bunden, og fisker blot nedfaldne blade med et fiskenet.
Kan I hjælpe os, så vi får rettet op på problemet?
På forhånd tak
Mvh. Fam. Nissen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 22 jul 2013 10:55 #4028

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det var da en forfærdelig masse - og modstridende kemikalier I har fået med :(

Du har kemikalier der er aktiv ilt ( klorfri) og så klorprodukter som er cyanurbaseret - læs om dette her i forummet

Jeg kender ikke produktet Sanes pool - aner ikke hvad det er - kan du ikke skrive hvad der står på emballagen

Men derudover skal du ført og fremmst vælge om du vil bruge de klorfrie = aktiv ilt eller klorholdige kemikalier

Endelig har du flokningsmiddel, men det dur ikke med et papirfilter

og endelig bruger du strips som er det mest unøjagtige der findes.

Skulle jeg sige noget så skulle du smide det hele væk og så vælge om du vil køre klorfrit ( som er sværre at have med at gøre - eller klor som er det letteste og billigste

Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe, men det er svært med al det du har fået med og Matas kan du ikke få noget hjælp af - de sælger kun kemikalierne men har ingen viden om dem

så du må give mig nogle flere oplysninger før jeg kan hjælpe
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 22 jul 2013 11:29 #4030

  • nissen
  • nissen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hejsa!

Mange tak for dit hurtige svar.

Vedr. Saness Pool står der:
Sæsonsæt til op til 10.000 liter. Klarfri. Let at bruge. Tilsæt vandplejesystemet en´ gang, og det vil holde op til 5 mdr.
Vandets PH-værdi er ikke vigtig (i modsætning til de sædvanlige kemiske produkter til pools) for at opnå gode resultater med Saness-pool-systemerne. Præfase-produkterne er PH-neutrale og har ingen virkning på vandets PH-værdi. PH-værdien vil dog ændre sig af andre årsager og skal derfor tjekkes regelmæssigt og justeres med Pool care PH minus eller plus.
Mplekylekæden for komponenterne i Saness Pool-systemerne er så lang at varmbloedede individer ikke kan absobere den.
Systemet kan bruges med alle normale vandplejeprodukter hvilket gør det nemt at skifte over til Saness Pool-methoden, og der kræves ikke yderligere forholdsregler.
Saness pool fase 1 indeholder Polymer kvatenær ammoniumklorid (49g/100 g) Fase 1 tilsættes sammen med lige dele af fase 2.

Jeg har fundet et link til Saness Pool care:
www.toysrus.dk/kategorier/sv%C3%B8mmebas...id=622689&vid=201610

Umiddelbart skal valget vel gå på, om vi kan forbedre det vand vi allerede har. Om det er med klor eller ej, gør ikke så meget. Dog lokker valget af billigst og nemmest jo meget ;-)

Vi har med på at smide alt ud, og starte på en frisk, hvis det er det´ der skal til.

Håber dette kan hjælpe dig lidt mere.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 22 jul 2013 11:53 #4031

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
al "det møj" har jeg næsten lyst til at sige, som alle bauhaus og andre store kæder sælger er ikke effektive bakteribekæmpere
Det bliver solgt fordi det lyder smart at være klorfrit og nemt, men i bassiner med så små vandmængder er det endnu mere nødvendigt med en ordentlig desinfektion end i store bassiner
Tænk på, at al den forurening der kommer i en lille vandmængde på 5000 ltr er den samme som kommer i en pool med 30.000 ltr.
Læg så dertil at det rensningsanlæg der sælges til disse pools er TOTALT underdimentioneret

Problemet med disse små pools er bla., at når der "går kuk" i vandet, så er det somregel langt billigere at skifte vandet ud end at betgynde at bruge penge på diverse kemikalier der skal rette op på det - dette er så endnu sværre fordi der intet ordentligt filter er som kan fjerne de fysiske /organiske urenheder

Mit råd til dig er at smide det vand ud du har og så bare bruge PH minus til at regulere din PH værdi med og så klor - calsium hypoklorit til at desinficere med
Og så køb et tablettest sæt til at måle dit vand med - det er det eneste sikre

her i forummet kan du finde alle vejledninger om dosseringer etc etc etc
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 22 jul 2013 17:44 #4032

  • nissen
  • nissen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Tak for svaret.

Vi tager på ferie sidst i denne uge, så vi må starte forfra, når vi igen er hjemme. Det var ærgerligt.
Når vandet "kun" er let grumset, er det vel ikke skadeligt at bade i de sidste par dage?

Mvh. Britta
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 23 jul 2013 11:21 #4037

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
nej bad du bare. så længe du holder et klorniveau på mindst 1ppm er det ufarligt at bade i uanset hvordan det ser ud
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: nissen

Grumset vand 24 jul 2013 11:11 #4042

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Jeg har bassin i samme str. Men har dog investeret i sandfilter. Jeg kører primært med PH- og HTH klor, jeg har ikke algemiddel i selvom det kunne have været en løsning. Ligesom Dig har jeg solvarme. Og vandet er dejlig varmt. Derudover har jeg i år investeret i et "bobleplast" Isotermisk cover. Hvilket har gjort det endnu varmere, end sidste år.

Nuvel; sandfilteret holdet det fint rent, og HTH er det bedste der er hændt mit bassin. Det er funklende klart, trods solcremer og massiv badning. Jeg tester vandet 2-3 gange dagligt med tabs. Og justerer herefter. Men nogle småjusteringer hen over dagen er også nødvendigt. Disse er baseret på mavefornemmelser, og det plejer at holde stik. Jeg har pt. Ikke cyanur i vandet, så kloren brændes hurtigt af.

Overvej sandfilter, men pas på, visse modeller er dyre i slanger og fittings. Til eksempel kommer mine fra Italien. Så vælger du sådan en fætter, så saml sammen, for Porto er ikke billig.

Håber du kan bruge min Info. Og måske se nogle parreleller til dit bassin. Jo; en sidste ting, jeg har salt i mit bassin, ikke til klorinator. Men blot for at det føles godt for huden. Det har reduceret børnenes eksem en smule.

God badelyst
Mvh Peter
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: nissen

Grumset vand 24 jul 2013 11:16 #4043

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Ups, kom til at bruge et produkt navn. Sorry. Calcium baseret klor er det rette som Bjarne nævner i sit indlæg. Sorry!!!
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 24 jul 2013 11:47 #4044

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej igen :-)

Jeg kan iøvrigt varmt anbefale App'en hvis du har IPhone er den tilgængelig, Androide skulle snart være mulig også, hvis ikke den er kommet. Når du har indtastet nødvendige oplysninger, kan den fortælle dig hvor meget af nødvendige kemikalier der skal tilsættes efter test af vandet.
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 24 jul 2013 12:50 #4045

  • nissen
  • nissen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hejsa!
Mange tak for jeres gode svar. Det er super dejligt at kunne få råd her.
Jeg må dog indrømme, at jeg som total nybegynder, er lidt rundforvirret - nok over de mange nye udtryk, som jeg ikke kender.
Er det muligt, at lokke jer til at lave en "opstartsopskrift" til mig?
Jeg tager på ferie om et par dage, og forventer at tømme mit bassin inden da, for at starte på en frisk.

Hvad skal jeg købe, og meget gerne også med link til hvor :) Jeg vil gerne gøre det rigtigt denne gang, så vi ikke er bange for at vandet bliver dårligt. Det er jo så dejligt med 32 grader varmt vand, men det skal jo også gerne være klar og lækkert.

Det tyder på, at jeg gerne skal investere i et nyt sandfilter, købe "PH minus og HTH-klor" og nogle tabletter til at teste med. Er jeg så godt kørende?
Men hvad er cyanur? Og hvad med salt - skal dette i, eller forstår jeg det korrekt, at det kun er for at gøre vandet godt for huden? Er det alm. salt?

Jeg beklager alle mine underlige spørgsmål, men jeg syntes ikke helt jeg ved hvordan jeg får startet igen korrekt.

App´en lyder som en god ide, så det prøver jeg også lige, da jeg har Iphone

P.S. Bjarne - du skriver at bare mit klorniveau mindst er på 1 ppm, men jeg har jo slet ikke klor i vandet?
Mvh. Britta
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 24 jul 2013 13:13 #4046

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa og tak :-)

Om du skal tømme dit bassin, vil jeg lade Bjarne afgøre nødvendigheden af. Men ja Calsium baseret Klor (ustabiliseret) og PH minus samt test tabs for begge, så er du godt kørende. Cyanur beskytter klor mod sollys (i ret mængde) En dybere forklaring kan Bjarne give, men der findes også Info. Under artikler.

Omkring saltet, så bruger jeg det som sagt kun til at gøre det mere behageligt. Det skal være poolsalt, som du kan få hos en poolforhandler, og som regel i 25 kg. Sække. Der findes beregninger på hvor meget du skal bruge, jeg fylder omkring 18 kg. Salt i første gang, og herefter tilsætter et par kilo ugentligt. Det passer nogenlunde med en sæk pr. Sæson. Hvis du ned tiden skal have saltklorinator, skal det være mere nøjagtigt. Men den tid, den glæde :-)

Håber det hjalp...
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grumset vand 24 jul 2013 13:29 #4047

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej

Hvis du tænker på opstart, vil jeg gøre således;

1: justere ph til 7.0
2: Chockklorer med 150-300 g. Pr. 10 m3 (lad pumpen køre 24 timer)
3: juster ph efter chockkloreing og hold anbefalet klorniveau 1,5 ppm for mit vedkommende.
4: hold PH og klorniveau og test med tabs.

Ps. Jeg ville nok Chockklorer 1-2 gange pr. 2 uger. I den varme.

Læs artikler om emnerne her i forum..

Lidt kort udgave, men det holder mit kørende :-)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.182 sekunder