Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Tåget, mælket vand

Tåget, mælket vand 26 Jan 2009 08:45 #125

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 26 jun 2008 : 16:33:58

hej der...
jeg er ny og en lille fodnote... dejlig der er nogle der vil give deres viden videre , da vi er nogle der kæmper en kamp for pæn vand.
mit problem er at jeg har testet min ph og den er 6.8 . jeg har hæld et par liter saltsyre i for at hive ph ned. vores vand er klart men tåget. ( det var lidt grønt ) men så kom jeg klor granulater i og så forsvandt det grønne... men men det er stadig tåget ( hvidt ) og pumpen køre i døgndrift og jeg skifter filter hver dag . jeg har 3 filter jeg renser og genbruger.hvad gør jeg forkert.. ( jeg er lidt træt af andre folks råd,så nu må jeg ha proffesionel hjælp)

Bjarne Holm

bjarne



529 Posts
Posted - 27 jun 2008 : 17:00:10

For det første vil jeg ud fra din beskrivelse gætte på at det er et såkaldt papirfilter du har. Vil du ikke fortælle mig hvor stor en pool du har og hvilken pumpe du har ( hvor mange hk ellek wat eller kiliwat den er på ) det har betydning for hvad jeg kan råde dig til


bhol



11 Posts
Posted - 28 jun 2008 : 13:04:55

ja da... jeg har været ude og skrive alt op på pumpen. og....
50 hz
ip rate : 55
50 W
det er papir filter. som jeg troligt skifter hver dag
model : jlp03002.
pumpen er jo en af disse der medfølger nå man køber de billige bassiner . jeg er klar over man ikke får alt for den pris men den skulle jo gerne passe til bassinet. mvh og på forhånd tak. bjarne.(altså det er også mit navn... griner )

Download vedhæftet fil: 200862813443_DSCN2457.JPG

Bjarne Holm


bhol



11 Posts
Posted - 28 jun 2008 : 13:05:27

øhhh.... 8000 liter.....

Bjarne Holm


bjarne



529 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 01:40:29

1. Hvis du har kommet 2 ltr. saltsyre i efter du har konstateret at din ph er 6.8 så er du helt helt helt galt afmarcheret. du risikerer at din ph er nede på 3-4 stykker og nåår du kommer klor i ved så lav en ph kan der opstå klorgas.

Så allerførst - du har forhåbentlig skrevet forkert...............


bhol



11 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 10:50:54

pu-haa ......jo jo jo jo ..... det var en klar fejl... altså det med rækkefølgen ..altså det forløb sådan her... vandet var for højt i ph .. ca 8.7-8 stykker.... så kom jeg syre i og så røg den ned på 7.2.... og nu er den som den skal være... med stadig uklar... jeg spekulere i et sandfilter eller andet men afventer svar fra dig...
mvh Bjarne

Bjarne Holm


bjarne



529 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 11:38:42

selv puha - kom ALDRIG mere end 1 dl syre i af gangen og kontrolmål så 15 minutter efter. læs iøvtigt hæfte 2-3-4 om kemikalier

når din ph og klorværdi er i orden, er det tågede grundet alle de døde alger (det grønne)der nu er i vcandet efter at kloren har dræbt dem - det det gakktum, at vandet bliver lidt mælket lige når man har kommet klor i
HVAD FOR EN KLOR BRUGER DU ????
det du egentlig skulle gøre var at tilsætte en flokningstablet i skimmeren, men problemet kan være:
1. at du ikke har en skimmer Har du det ????
2. at filtret stopper næsten øjeblikkeligt til nåår du brugger flokningsmidler i et ppapiirfilter. når du skifter hver dag er du sikkert ude over dette problem
ALTSÅ. hvis du har en skimmer så kom en flloknigstabllet i den og lad filttret køre 24 timer i døøgnet inndtil det vvand er klart. og det bliver det hvis din ph og klor er som den skal være

du skal klar overveje at anskaffe dig en rigtig poolpumpe på minimum 1//2 og helt 3//4 hk med et sandfilter. du kan nu købe billige units


bhol



11 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 13:00:55

ok... næste skridt er et sandfilter. jeg har både haft skimmer og nu har jeg sat nogle tabeletter i som jeg har fået af en ven. som skulle tage det tåget vand.( men uden held )(formentlig flokkoleringsmiddel ) det jeg skal bruge er et ordenligt sæt der kan måle ph / klor / og et skema der fortæler hvor meget der skal i af hver til 8000 liter. jeg føler jeg snart har kommet så meget kemikalier i at jeg bare snart skal skifte vandet. det er stortset lige meget hvad jeg gør så forbliver det uklart. jeg bruger klorgranulater ( matas tørklor med cyanursyre ).pumpen køre konstand og har gjordt det i 2 måneder nu. skifter filter hver dag kommer klor og flokmiddel. syre .hvordan tjekker jeg mit klor indhold.


Bjarne Holm


bjarne



529 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 14:31:12

DET ALLER ALLER ALLERFØRSTE DU SKAL GØRE, ER AT DOWNLOADE HÆFTE 2 OG 3 ( UNDER VEJLEDNINGER) OG SÅ LÆSE DEM. HER STÅR STORT SET ALT DU BEHØVER VIDE. UNDER VEJLEDNINGER ER DER OGSÅ SKEMAER DER VISER HVOR MEGET DU SKAL KOMMME I AF DE FORSKELLIGE KEMIKALIER

FOR AT SVARE PÅ DINE SPØRGSMÅL IØVRIGT
1. DU SKAL KØBE ET TESTSÆTG DER KAN MÅLE DIT KLOR OG SYREINDHOLD
2. DU SKAL HOLDE OP MED AT BRUGE MATEX KLOR. DET ER NETTOP BASERET PÅ CYANUR OG DET ER NOGET "FARLIGT" NOGET I POOLVAND. GÅ IND UNDER VEJLEDNINGER OG DOWNLOAD VEJLEDNINGEN OM CYANUR. DU KAN OGSÅ GÅ IND I DEN DEBAT DER HEDDER CYANUR HER I FORUMMET. HER STÅR EN DEL OM ANDRE DER HAR VÆRET GENNEM "CYANURMØLLEN"


bhol



11 Posts
Posted - 30 jun 2008 : 16:06:04

oki det vil jeg gøre....tak for det.. indtil videre.


Bjarne Holm


bhol



11 Posts
Posted - 02 jul 2008 : 22:42:14

ps.. hvor meget klor skal en pool med 8000 liter ha .

Bjarne Holm


bjarne



529 Posts
Posted - 03 jul 2008 : 11:26:48

det kommer an på hvor meget klor der er i p.t, så det kan der ikke bare svares på. i en pool som din skal du holde et niveau på 1.5 ppm - der er også en vejledning om hvor meget klor du skal tilsætte


bhol



11 Posts
Posted - 05 jul 2008 : 21:24:10

oki..
jeg har fået nogle målepinde hvor der er nogle skalaer på .. problemet er bare jeg ved ikke hvad det betyder..
den ene er O2 og den anden er alkalinity og så selvfølgelig ph...

Bjarne Holm


bhol



11 Posts
Posted - 05 jul 2008 : 21:29:16

har lige sat en ny sandfilter op.. er spændt på at se om det giver resultat..


Bjarne Holm


bjarne



529 Posts
Posted - 06 jul 2008 : 11:16:03

jeg formoder det er navnet OTO du henstyder til når du skriver o2. OTO er klorværdien. alkaliteten er vigtig da den har betydning for at ph værdien kan holdes

fortæl om virkningen af sandfilter


michaelfind



36 Posts
Posted - 06 jul 2008 : 14:35:19

Hej BHOL
Ingen tvivl om at du vil mærke STOR forskel efter du har købt en sandfilterpumpe, især hvis du begynder at bruge PH- og 70%klorgranulat fra et proff. firma, så er der ingen tvivl om du får en klokkeklar pool resten af sommeren(husk Korchok og returskyl) ca. hver 14.dag alt afhængig af hvor varmt det bliver.
Pøj pøj og god poolsommer
Vh. Michael.

Posted - 05 aug 2008 : 22:56:39

hvad koster en mand der kommer og ordner pool... jeg er gået sukkerkold nu... gider ikke mere..
hvad koster de kurser og hvornår afholdes de og hvor henne.. bor på sjælland
bjarne

Bjarne Holm


bjarne



529 Posts
Posted - 06 aug 2008 : 21:30:43

jeg sender dig til et godt firma via din mail. ring og snak med dem.
kurserne bliver lavet her på sjælland og enten i løbet af vinteren eller senest før den næste sæson. Jeg ville gerne have lidt mere feet back fra folk.

P.S. hvad er du gået kold i ?????


bhol



11 Posts
Posted - 06 aug 2008 : 22:12:22

jamen.. jeg er gået kold i det hele...
jeg har købt et apparat der kan måle ph og klor men det virker ikke og jeg køber tæst sæt og ph minus og ph plus og klor. og jeg har købt støvsuger og skiftet pumpe ud med sandfilter og alligevel blev det grønt og så kunne jeg overhovedet ikke få det rent igen.. lige meget hvor meget klor jeg kom i forblev det grønt. til sidst lukkede jeg alt vandet ud og smed poolen på lossepladsen... ( mest fordi jeg vil have en større til næste år. ) men jeg gad bare ikke mere.. jeg søger helt klart en måde til at forstå og måle vand / ph / klor / osv. der står alt muligt forskelligt på de ting man køber. en siger kom bare almindelig klor i som man køber til husholdning og andre kommer bare syre i og alle ha bare en god ide og lige meget hjælper det... kan det virkelig være så svært.. og jeg kan ikke forstå man ikke kan gå i en forretning der ved en masse om den slags. så kan man købe lidt klor hos farvehandleren og filter i bilka og ph hos tømmerhandleren... en poolforretning ville være skønt.
jeg har fulgt alle dine råd men må gøre det forkert da jeg stadig fik grønt vand og mælket...
jeg ville nu gerne prøve de kursuser der måtte komme.
mvh

Bjarne Holm


bjarne



529 Posts
Posted - 07 aug 2008 : 15:52:38

øv -jeg hader når forummet ikke har kunne hjælpe en bruger igennem.glæder mig til att se dig på kursus


Ejegod



66 Posts
Posted - 07 aug 2008 : 16:06:21

Hej bhol og Bjarne
Siken en skidt start du har fået med din pool. Jeg kan godt følge dig så langt, som at det er nemt at blive forvirret over alle de forskellige input både forretninger og velmenende pool-ejere kommer med.
Jeg har ikke hat problemer som sine, men har dog haft nogle udfordringer og jeg er også stødt på mange forskellig rettede vejledninger. Jeg har valgt at rette mig efter dette forum og har hver gang fået løst mine problemer. Det vil være mit råd til dig, når du stater op igen.

Bjarne: Der nævnes noget om tåget vand i denne sag. Jeg er lidt i tvivl om jeg har begyndee tåget vand. Har ikke haft grønt vand på noget tidspunkt, men har lidt udfordringer med nogle grønne områder i bunden, men altså jeg er ikke helt sikker på om mit vand er lidt tåget eller ej.
Kan det være tåget, selv om jeg ikke har haft grønt vand? Alt vandet er fra maj i år? Har chokkloret d. 11. juli? Hvad skal jeg gøre, hvis der er en begyndenbde tåge?
Mvh
Ejegod


Mads M



134 Posts
Posted - 07 aug 2008 : 19:33:25

Hej Ejegod

Det er nok ved og være tid til en gang chockklor vi har haft det meget varmt i en periode, så det kan være årsagen.

Men ellers er den korrekte vej følgende:

1. Check og juster ph. til 7.2 (det kan nogle gange hjælpe)
2. Giv den en gang chockklor og lad pumpen kører i mindst 24 timer, helst indtil at vandet er klart. For at være på den sikkere side vil jeg råde dig til og lægge en floknings tablet i skimmeren.
3. Check og juster ph. den stiger kraftigt når du giver chockklor.
4. Senest 8 dage efter bør du støvsuge poolen og lave et retyrskyl.

Jeg vil mene at det skulle gøre det, ellers må vi have eksperten Bjarne på banen.

Ovenstående opskrift har hjulpet hos os

Mvh. Mads



bjarne



529 Posts
Posted - 10 aug 2008 : 13:56:31

så sandt så sandt mads - ret dig bare efter det ejegod

Tåget / mælket vand =
A. for høj Ph værdi
B. Lige tilsat klor
C. Flokningsproblem (partikler i vandet der er så små at filtret ikke kan fange dem)
D. Manglende chockklorering = for mange orgganiske afffaldsstoffer i vandet der skal oxideres / brændes væk


kingglostrup



87 Posts
Posted - 12 aug 2008 : 00:49:25

quote:
Originally posted by bhol

jamen.. jeg er gået kold i det hele...
jeg har købt et apparat der kan måle ph og klor men det virker ikke




Hej Bjarne !

Det lyder som om du har købt dig en Intex pool ? og et elektronisk testsæt fra Harald Nyborg ?

Hvis det er korrekt så er problemet her.

Du skal have fat i en bedre pumpe, og jeg kan anvise dig et sted hvor de sælger en pumpe som renser din pool effektivt på ingen tid og for få penge.

Og testeren er ikke 5 potter pis værd hvis det den som HN sælger.

Jeg har selv købt pumpe der og det funker perfekt.
Så send mig en mail hvis det er.

Mvh Thomas


bjarne



529 Posts
Posted - 12 aug 2008 : 07:55:30

b


smilsen



3 Posts
Posted - 13 aug 2008 : 15:35:20

Hej alle!

I fortsæætelsen af denne tråd vil jeg fortælle om mine problemer med tåget vand, hvad jeg har gjort, og ikke mindst få gode råd, idet min pool stadigvæk er tåget/hvid.

Var i sommer væk fra poolen i 14 dage, hvor den stod helt stille! Ikke sæsrlig smart har jeg fundet ud af, interesant grøn farve en sådan kan få.

Jeg børstede alle sider samt bund fri for alger, chokklorede dernæst. Siden har pumpen kørt næsten uafbrudt i 10 dage, og først nu er poolen ikke længere grøn. Desværre er vandet mælket/tåget, jeg kan se bunden, men om aftenen med lys på er vandt udpræget tåget!

Konen har over 2 dage hældt ialt 150 ml. klorgranulat i! Vi har brugt klor Matas, men efter at have nærstuderet denne side vedr. klor med cyanursyre, er v i skiftet til HTH - har dog ikke brugt det endnu.

Har 2 gange, senest i dag hældt 1 liter Saniklar Clear Water i, dette har dog ingen synlig effekt så vidt jeg kan se.

Læste i en poolguide, at mælket/tåget vand kunne have 2 årsager - enten for høj PH eller dårlig filterfunktion.

Min PH er 7,0, mit klor er 2, dags dato, og en cyanursyre test fra igår siger 25!

Jeg skiftede så i går alt sandet i mit filter - bare for at se om det havde en effekt - ved ikke hvor gammelt sandet var da jeg først har købt huset i efteråret!

Min pool er 4 gange 8 gange 1,4, ialt ca. 45000 liter!

Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid der skal fra gå fra at man skifter sand, tilsætter flok - førend man skal kunne se en effekt?

Mvh. Kim




Mads M



134 Posts
Posted - 13 aug 2008 : 17:06:56

Hej Kim

Er det din frie klor der er 2.0 eller den totale ?

Hvornår har du sidst støvsuget dit bassin?

Husker du og returskylle filtret senest 8 dage efter tilsætning af flokning?

Har du givet chock klor med HTH kloren?

Det var en masse spørgsmål, men det var mere for at få en fornemmelse af poolens status

/Mads


bjarne



529 Posts
Posted - 13 aug 2008 : 17:12:40

1. man skifter sand ca. hver 5 år, men det har ikke været dit store problem. Dårligt sand betyder bare længere tid før probblemet bliver løst - altså kun ett tidsspørgsmål

2. der er 4 grunde til tåget / mælket vand
A. for høj PH værdi - skal være melllem 7 og 7.4
B. du har lige tilsat klor - bindemidlerne i kloren gør vandet mælket
C. du har for mange organiske affaldsstoffer i vandet
D. du har et flokningsproblem. der er mange små organismer i vandet der er så små at de ikke bliver fanget af sandfiltret

Uanset hvad, hvorfor og hvornår er der KUN flg. at gøre
A.HAV TÅLMODIGHED
B.LAD PUMPEN KØRE 24 TIMER I DØGNET INDTIL PROBLEMET ER LØST
C.RETURSKYLD SÅ SNART MANOMETRET ER OPPE PÅ MAX 1.5 PPM. HELLERE OFTERE END FÆRRE, IDET DET JO HANDLER OM AT FÅ SKIDTET UD AF SYSTEMET
D. KOM EN FLOKNINNGSTABLET I SKIMMEREN - IKKE DET FLYDENDE FLOKNING SOM DU KOMMER UD I BASSINET - PÅ DEN MÅDE SKER FLOKNNINGEN MELLEM PUMPE OG FILTER OG DU FÅ IKKE EN MASSE SKIDT DU SKAL STØVSUGE OP BAGEFTER ( NOGET FÅR DU SELVFØLGELIG )
E. SÆNK ph VÆRDIEN TIL 6 (NORMMALT SKAL DU KØRE PÅ 7, MEN DA DET NÆSTE ER AT DU SKAL CHOCKKLORERE - DET HÆVER PH VÆRDIEN - KAN DU SÆNNKE DEN TIL 6
F. KOM 2-300G KKLORGRANULLATT PR. 10.0000 LTR. VAND ( M3)I ENSPAND OG OPLØS DET OG HÆLD DET UUD FORAN DYSERNE MENS DE KØRER

OG HAV SÅ TILMODIGHED

EFTER 2 DAGE KAN DU KOMME EN FLOKNINGGSTABLET I IGEN OOG SÅ VIDERE

TJEK IØVRIGGT DINE VÆRDIER EFTER 2 DAGE. HVIS AL KLOREN ER VÆK OG VANDET IKKE KLART, SÅ CHOCKKLORER IGEN

PÅ DENNE MÅDE BLIVER DET MED GARANTI KLART


bjarne



529 Posts
Posted - 13 aug 2008 : 17:15:18

Jeg skal ud og spise med min elskede så bolden er hermed givet videre tiil dig Mads


Mads M



134 Posts
Posted - 13 aug 2008 : 18:30:43

Jo tak Bjarne, så vil jeg ønske jer god tur

Men pt. har jeg ikke så meget og tilføje, det er rigtigt at det kræver tolmodighed. Det eneste jeg gerne ville vide var hvilket testsæt i bruger, for et testsæt er ikke bare et test sæt.

Normalt køber jeg kun ind hos prof. firmaer, men engang hvor vi akut manglede et testsæt købte vi et hos B.... og det målte fulstændig forkert det var specielt kloren der var helt hen i skoven.

Her med igen en opfordring til og købe jeres kemikalier og testsæt et prof. sted!, man sparer ikke en noget ved og købe det billige


Mads M



134 Posts
Posted - 13 aug 2008 : 18:33:23

Glemte lige og tilføje at det testsæt, jeg har haft bedst resultat med er pille testsættet. Her bruger jeg DPD.1 tabletterne som måler det frie klor.

Posted - 14 aug 2008 : 10:20:19

Hej igen!

Først og fremmest tak for rådene, dejligt!

Jeg måler med pille testsæt, altså phenol rød samt DPD 1. Mine værdier for klor er altså det frie klor.

Jeg har støvsuget bunden igår!

På pakken med flok(Saniklar Clear Water) står, at man skal returskylle efter 8 timer - derefter støvsuge - det har jeg gjort!

Jeg har endnu ikke brugt af HTH kloren.

Er lidt nervøs ved at skulle hælde mere end 2 kg. PH- i poolen - dette når jeg ved at bruge tabellen her på siden. Kan det blive et problem når poolen er med liner?

Mvh. Kim


Mads M



134 Posts
Posted - 14 aug 2008 : 10:40:29

Hvad vil din PH blive når du hælder 2kg PH- i?

Du skal jo ikke vente flere dage med og hælde kloren i efter du har tilsat PH- . Reglen er 6 timer imellem tilsætning af kemikalier, for når du giver chock klor vil PHen stige en del! jeg har oplevet at den steg fra 7.0 til 8.6 ved chock klorering.





bjarne



529 Posts
Posted - 14 aug 2008 : 10:53:17

Du må ikke hælde 2 kg i af gangen - heller ikke selvom en beregning viser det - man skal hælde mindre portioner i af gangen så man ikke ender i den modsatte grøft - ellers som mads siger


smilsen



3 Posts
Posted - 14 aug 2008 : 15:53:08

Hej igen!

Min PH er 7,0, og jvf. doseringsvejledningen i dette forum skal jeg hælde 2,025 kg PH- i for at sænke værdien til 6 som foreslået, inden jeg chokklorerer.

Er det almindeligt brugt at man sænker PH førend chokklorering? Alle steder jeg ellers læser er det omvendt!

Mvh. Kim!


bjarne



529 Posts
Posted - 14 aug 2008 : 16:31:24

DU SKAL altid justere din ph vær du klorerer. Klorens virkningsgrad afhænger af ph værdien. så det du har fået at vide indtil nu er noget rent sludder. læs under vejledninger jhæfte 2-3 og måske 4 de er gratis
B
Sidste redigering: 26 Jan 2009 08:46 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.237 sekunder