Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mælket vand ?

Mælket vand ? 26 Jan 2009 10:00 #129

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 15 jun 2008 : 16:58:33

Hej og tak for en god hjælp her på siderne.

Jeg er ny her, har pool nu på 2 år, første år gik fint og starten i år også ok, men nu kommer problemet, der har været et lille skær af grøn vand, men ved grundig filtrering og lidt flok middel hjalp det, men nu er midt vand blevet mælke hvid! hvad gør jeg ved det, clor er langt langt over 4 ph er 6.8 . skal jeg til at skifte vandet ! pool 8x4 36000 l vand.

Kan det passe at pumpen kun må køre 4 timer i træk.

mvh. Jørgen


bjarne



526 Posts
Posted - 15 jun 2008 : 20:20:18

Først. Pumpen MÅ gerne gøre 24 timer i døgnet hvis du vil. Jo mere den kører jo mere får du renset din pool. Tommelfingerreglen - det almindelige men ikke nødvendigvis det bedste - på det alm. private marked er, at du skal have alt tid vand renset minimum 1 gang i døgnet.
Hvis du vil vide mere om Poolraadgiverens "private" holdning til spørgsmålet, så læs under vejledninger om nødvendige krav til private pools. Der er også et forum der behandler spørgsmålet.
Hvis der er noget "i vejen" med dit vand skal pumpen køre 24 timer i døgnet indtil vandet er ok igen
Vedr. Dit vand
Når vand er grønt er der kun 2 grunde. Enten har du fået metaller i vandet - kobber eller også er der for lidt klor så der er levende alger. Så det lyder lidt mærkeligt at filtrering og flokning har løst problemet, men det har det så alligevel.
Der er KUN 4 grunde til at vand er hvidt - mælket. I uprioriteret rækkefølge:
1. For høj PH
2. For mange partikler i vandet der er så små at de ikke bliver opfanget i sandfiltret ( der kun kan opfange partikler af en bestemt størrelse)Kræver flokningsmiddel
3. Det første døgns tid efter du har kloreret
4. For mange organiske affaldsstoffer i vandet ( kræver en oxidering af vandet - klor eller lign )

Så mit råd til dig er, at du tager det roligt og lader pumpen køre 24 timer i træk et par dage. så vil jeg tro at det altsammen falder på plads - hvis klor og ph værdier altså er som du siger - læg en flokningstablet i skimmeren

Du skal KUN skifte dit vand såffremt du har for meget CYANUR i det. Hvilken klor bruger du ?????????




Jørgen



17 Posts
Posted - 15 jun 2008 : 22:20:28

Hej Bjarne

Tak for din hjælp jeg vil lade pumpen køre i 24 timer som du siger så må jeg se om det hjælper,
Jer bruger Triklor 200g tabletter med 90% aktivt klor, skal måske gå over til noget andet ?
Når man laver en test, syntes jeg at den ænder sig hvis den står i 5 min eller mere (dråber)kan det passe !

mvh Jørgen



bjarne



526 Posts
Posted - 15 jun 2008 : 23:31:53

Først. ja testen ændrer sig når man lader den stå. den skal læses af med det samme
Dernæst. Du bruger tablettter der indeholder cyanursyre - læs debatten om det - og læs nogle af de andre indlæg i forummet om kemikalier. Hvis du kun bruger disse tabletter - og ikke returskyller ret meget - så ender du med at ødelægge alt dit vand og så ender du med at måtte smide alt dit vand ud. Ender det først galt med cyanur er der INTET at gøre - andet end at smide sit vand ud altså.
Tabletter er kun for folk der returskyller rigtig meget og som smider meget vand ud når de vinterlukker. Folk der "kun" returskyller "almindeligt" bør ikke bruge disse tabletter som det daglige klor - dette uanset at det er så dejligt nemt.
"Amindelige" poolbrugere bør kun bruge disse tabletter som ferietabletter og så iøvrigt bruge en klor baseret på kalk som det daglige. Da punktet er så vigtigt og da det vælter ind over grænsen med alle mulige klorprodukter som det for almindelige brugere er umuligt at finde rundt i, så bryder jeg på dette punkt igen mine egne regler og anbefaler HTH klor som den daglige. Det er et klormærke/produkt der bruges af både vandværker og hæren som desinficerende middel.
Download iøvrigt de forskellige hæfter jeg har lavet om kemikalier og cyanursyre - her står det altsammen - og det er gratis


Jørgen



17 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 17:54:49

quote:
Originally posted by bjarne

Først. ja testen ændrer sig når man lader den stå. den skal læses af med det samme
Dernæst. Du bruger tablettter der indeholder cyanursyre - læs debatten om det - og læs nogle af de andre indlæg i forummet om kemikalier. Hvis du kun bruger disse tabletter - og ikke returskyller ret meget - så ender du med at ødelægge alt dit vand og så ender du med at måtte smide alt dit vand ud. Ender det først galt med cyanur er der INTET at gøre - andet end at smide sit vand ud altså.
Tabletter er kun for folk der returskyller rigtig meget og som smider meget vand ud når de vinterlukker. Folk der "kun" returskyller "almindeligt" bør ikke bruge disse tabletter som det daglige klor - dette uanset at det er så dejligt nemt.
"Amindelige" poolbrugere bør kun bruge disse tabletter som ferietabletter og så iøvrigt bruge en klor baseret på kalk som det daglige. Da punktet er så vigtigt og da det vælter ind over grænsen med alle mulige klorprodukter som det for almindelige brugere er umuligt at finde rundt i, så bryder jeg på dette punkt igen mine egne regler og anbefaler HTH klor som den daglige. Det er et klormærke/produkt der bruges af både vandværker og hæren som desinficerende middel.
Download iøvrigt de forskellige hæfter jeg har lavet om kemikalier og cyanursyre - her står det altsammen - og det er gratis




Jørgen



17 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 17:55:24

Har nu kørt med pumpen i 3 dage men det er ikke blevet bedrer,vandet er stadig mælket/tåget så jeg overvejer at tømme poolen!

skal alt vandet tømmes ? (36000 l)
og hvad gør jeg ellers, når jeg så har fyldt det op igen!

Jørgen



bjarne



526 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 20:31:59

nej lad være med at tømme vandet.
fortæl mig hvad ph og klorværdien er og fortæl mig hvornår du sidst har brugt klor og flokningsmiddel

Har du fået undersøgt dit vand for indhold af cyanursyre ???
ellers kom eller send en vandprøve til det firma jeg mailer direkte til dig om


Jørgen



17 Posts
Posted - 18 jun 2008 : 20:57:27

Hej Bjarne

Min ph er ca. 6,8
klorværdien 5-6
og jeg har ikke haft Triklor 200g tabletter i de sidste 4 dage(ved godt man ikke må bruge dem)
Har i nu ikke brugt flokningsmiddel(har lige bestille)
Har heller ikke fået målt cyanursyre, da jeg ikke ved hvor og hvordan?

Tak for din hjælp
vh jørgen



Jørgen



17 Posts
Posted - 21 jun 2008 : 23:47:30

Nu har pumpen kørt i 5 dage vandet er stadig ikke klart tåget kan kun lige skimte bunden ellers er det fint,phen ligger på 7,2 clor 3
har givet ca 1 l flokningsmiddel i dag og har returskyl efter 8 timer.Men jeg må nok heller sende en vandprøve ind til det link du mail til mig!skal det være en ½l eller hvad.

Hvad mener du ellers jeg skal foretage mig de næste par dage!

jw


bjarne



526 Posts
Posted - 22 jun 2008 : 00:27:57

med den ph værdi og den klorværdi og med det du har gjort SKAL DET SK... VAND VÆRE KLART.
Lad pumpen køre og få sendt den vandprøve ind. en rengjort sodavandsflaske er fin

Når du bruger flokningsmiddel er det efter min mening bedre at bruge tablettter der lægges i skimmeren. Så foregår flokningen på vej til sandfiltret og dermed kommer det ikke ud i poolen og skal støvsuges op


Jørgen



17 Posts
Posted - 25 jun 2008 : 23:48:40

Efter først at have skiftet det halve vand ud 18000 l

PH på 7,2

Har jeg i dag Chokklorer med 1000 g HTH klorgranulat,(36000 l)

Pumpen køre uafbrudt fra nu af


Så nu er jeg meget spændt på om det mælket vand bliver helt klar?

Jørgen



bjarne



526 Posts
Posted - 26 jun 2008 : 08:15:28

det skal det simpelhen. hvis du vil have det til att gå hurtigt lægger du en flok tablet i skimmeren


Jørgen



17 Posts
Posted - 27 jun 2008 : 20:43:47

Jubii så skete det endelig, jeg har nu helt klar vand, det er bare så dejligt, efter de mange råd og vejledning jeg har fået her på siden, så en stor tak til dig Bjarne.
Jeg vil nu fremover følge med i det forum her. For det er rigtig godt tak.
Jeg vil gerne have sendt et godt billede med men kunne desværre ikke få det til at virke her på siden!

Mange hilsner
Jørgen


bjarne



526 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 01:42:32

b


michaelfind



36 Posts
Posted - 10 jul 2008 : 05:48:30

SKAL man returskylle efter at have brugt flokningsmiddel(sticks i skimmeren) ???????

Vh. Michael.


Mads M



134 Posts
Posted - 10 jul 2008 : 10:25:16

Yeps det skal du hvor ofte kommer an på hvor grumset vandet er. Normalt mener jeg at flokningen holder i 8 dage, så du skal returskylle senest 8 dage efter tilsætning af flokningsmiddel.

Posted - 10 jul 2008 : 12:32:34

en lille ændring. flokningsmiddel bliver opløst igen efter 7 dage, så man skal returskylle minimum hver 7 dag ( når man bbruger flok)


michaelfind



36 Posts
Posted - 10 jul 2008 : 17:50:47

thank you Mads og Bjarne.
B
Sidste redigering: 26 Jan 2009 10:00 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.170 sekunder