Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Bassin med hvidt vand og papirfilter.

Bassin med hvidt vand og papirfilter. 12 jul 2010 09:46 #1465

  • ib
  • ib's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej.
Jeg har et 5000 liters bassin stående, hvor jeg lige har rengjort for grønalger, og nu er vandet blevet hvidt og uigennemsigtigt. Jeg forestiller mig at algerne er blevet slået ihjel, og nu er det de fysiske rester, som gør vandet hvidt. Kan det passe?

Jeg har en pumpe med papirfilter kørende, men den hjælper ikke med at gøre vandet klart. Jeg har læst om flokningsmiddel, men har også set at man ikke bare kan bruge det, sammen med papirfilter. Er det fordi filteret bliver tilstoppet med det samme?

Eller kan jeg klare problemet på en anden måde - udover at skifte vandet?

vh ib
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 12 jul 2010 11:40 #1466

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvordan har du rengjort for alger ???

Og du har ret. med papirfiltre kan man ikke bruge flokningsmidler da filtret stopper til med det samme

Med 5ooo ltr skal man også overveje nøje om man vil bruge penge på kemikalier - udover klor og ph selvfølgelig - da det hurtigt kan blive dyrere end at komme nyt vand i
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 12 jul 2010 12:12 #1467

  • Kenneth
  • Kenneth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
bjarne skrev:
hvordan har du rengjort for alger ???

Og du har ret. med papirfiltre kan man ikke bruge flokningsmidler da filtret stopper til med det samme

Med 5ooo ltr skal man også overveje nøje om man vil bruge penge på kemikalier - udover klor og ph selvfølgelig - da det hurtigt kan blive dyrere end at komme nyt vand i

Hej - jeg tillader mig at poste i denne tråd, da jeg har helt samme problem med en 5.000 ltr havepool. Inden sommer vaskede vi poolen grundigt og behandlede den med algicide inde vi fyldte den op. Siden da har vi vedligeholdt (klorfrit) helt efter manualerne og indtil for 3-4 dage siden har alt være ok. Nu er det så blevet mælkehvidt og man kan se bitte-små hvide "partikler" i vandet. Hvis det står stille bliver vandet klart men på bunden ligger der så små "skyer" (se billede) og når man bevæger vandet/bader o poolen bliver det hvirlet rundt og bliver mælkehvidt/uklart.
PHværdi er 7,2. Oxigen er ok og filteret skiftet flere gange.
Vi havde et lignende problem sidste år, hvor vi efter flere forsøg skiftede vandet - men det ville være noget lettere at kunne løse det uden at spilde 2 x 5000 liter vand !!

I øvrigt en fantastisk side :-)
pool_skyer.jpg
Kenneth
Sidste redigering: 19 Jun 2011 15:58 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 12 jul 2010 14:51 #1470

  • ib
  • ib's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Ja, rengjort er vel så meget sagt.

Jeg har været hen over hele indersiden med en børste. Så føltes indersiden ikke længere glat. Derefter har jeg tilsat tørklor over 3 omgange i løbet af 2 dage. Ca 30-40 ml pr gang. Hele tiden med pumpen kørende.

Efter at have læst en del af vejledningerne på dette site, er jeg nu stoppet med at tilsætte tørkloren direkte i skimmeren, og opløser det nu først i en spand. Herefter fordeler jeg det langs bassinets kant.

vh ib
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 15 jul 2010 16:47 #1532

  • svarre
  • svarre's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Vi har samme problem med vores 12000 L bassin. Vi har desværre fået anbefalet det nye produkt uden klor, Saness pool.
Og syntes ikke at det er så godt som vi fik at vide.
Vi har fået justeret ph værdi så den ligger på 7,2 men vores ilt er ikke god. Pumpen køre døgnet rundt undtagen når vi bader.

Hvordan gør vi hvis vi gerne vil skifte over til klor pordukter og hvad produkter skal vi bruge og skal vi skifte vandet ud og starte forfra.
Mvh Helle Svarre
Sidste redigering: 19 Jun 2011 15:55 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 17 Jun 2011 14:12 #2462

  • Baarts46
  • Baarts46's profilbillede
Fandt I en løsning på dette? Det præcis samme situation vi er i. Ved godt jeres spørgsmål er gammelt, men prøve alligevel.

Vil meget gerne høre hvad I gjorde.

Pft
Sidste redigering: 19 Jun 2011 15:58 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 17 Jun 2011 16:00 #2463

  • svarre
  • svarre's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Vi måtte tømme bassinet helt for vand og starte forfra med klor.
Vi rengjorte det godt og begyndt på klor som beskrevet i brugsanvisningen. Siden har vi ikke haft problemer. Jeg vil ikke anbefale saness pool til nogle, det kan godt være at det ikke lugter af klor, men vi syntes ikke at det var pengene værd og så var det meget arbejde ved det. I forhold til hvad vi har haft med klor.
Vi valgte også at købe en sandpumpe og det har vi ikke fortrudt, for filterpumper er dyrt og besværligt.
Håber du kan bruge det til noget.
Må ærlig indrømme at jeg ikke fik den store hjælp her inde :(
Mvh Helle Svarre
Sidste redigering: 19 Jun 2011 15:55 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 17 Jun 2011 21:23 #2464

  • Baarts46
  • Baarts46's profilbillede
Hej Helle

Tusinde tak for dit hurtige svar.

Var lidt bange for, at det var netop dét I blev nødt til. Jeg tror nu alligevel jeg vil følge jeres løsning da det virker som om det er det eneste rigtige at gøre.

Igen tak for dit svar som jeg bestemt kan bruge til noget.
Sidste redigering: 19 Jun 2011 16:00 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 19 Jun 2011 07:56 #2472

  • kongslev
  • kongslev's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej vi har desværre også samme problem med det samme produkt. Hvilket produkt skiftede I til med klor.
Mvh Charlotte
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 19 Jun 2011 15:07 #2474

  • svarre
  • svarre's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej Charlotte
Vi købte vores klor på nettet hos www.poolkemi.dk, men jeg kan desværre ikke finde siden mere. Ved ikke om de er lukket ned.
Produktet hedder swim and fun, tror man kan købe det rimelig mange steder.
Ellers ville jeg prøve at besøge www.poolworld.dk det virker som en god side.

Håber det kan hjælpe lidt. Og held og lykke med det hele.


Hej steen
Det lyder godt at du kunne bruge mit indslag.
Held og lykke med poolen.
Mvh Helle Svarre
Sidste redigering: 19 Jun 2011 16:08 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Bassin med hvidt vand og papirfilter. 19 Jun 2011 16:18 #2475

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Helle, godt at I har fået styr på det nu.
Jeg kan godt se, at du ikke fik svar på dit spørgsmål sidste år. Det beklager jeg. Man skal dog huske på, at dette forum består af frivillige, og der er ingen garanti for, at man kan få hjælp. Som regel plejer det dog at fungere rimelig godt.

Jeg kender ikke Saness Pool, men jeg kan forstå, at der er en del der ikke er begejstrede for det, så jeg har ikke undersøgt det nærmere.

Derimod har jeg prøvet at undersøge den nye klortype "Swim and fun" som du skriver du bruger.
Jeg kan ikke finde den nogen steder; heller ikke på poolworld.dk. Mon den hedder noget andet?

Derimod fandt jeg, at der på denne side forhandles Bayrol klor. Jeg kender heller ikke til det, men Bjarne har faktisk skrevet en artikel om det.
Af det kan man læse, at der er risiko for klorlås på nogle af produkterne, sådan som jeg læser det.
Jeg ønsker ikke at miskreditere nogen produkter, for jeg kender ikke nok til det, men jeg synes du skal undersøge det, for det vil være ærgeligt, om du snere på sæsonen pludselig opdager at din klor ikke virker mere - på grund af klorlås.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.199 sekunder