Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier

Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 26 jul 2011 07:03 #2619

  • Ann
  • Ann's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej - Har her i sommer haft rigtig mange problemer først med grønne alger og dernæst med mælket vand. Poolen er ca 30 kubikmeter, har sandfilter og ligger i Sydfrankrig.
Jeg startede med at få bugt med de grønne alger efter 6 gange chock-klor. Herefter blev vandet mælket. Det mælkede vand fik jeg stort set løst ved at anvende flokningsmiddel 2 gange med nogle dages mellemrum. Så begyndte det at se fint ud.
Da vi har medlemmer i familien, som er alergiske over for klor, ville vi så forsøg os med et klorfrit aktivt oxygen produkt, der helt skulle erstatte klor. Det lagde jeg i skimmeren/hældte i vandet i torsdags (21.7) og det skulle holde vandet klart i en uge. Men i går morges var vandet igen blevet mælket. Jeg forsøgte mig derfor i går morges med endnu en gang flokningsmiddel, men da vandet er blevet mere mælket efter at at lagde flokningsmidlet i skimmerne, gav jeg det en klor-chock i går aftes. Det er fortsat mælket, og jeg er ved at blive noget rådløs med hensyn til, hvordan vi kommer af med det mælkede vand. Ph og klorværdien er i orden, Jeg har støvsuget poolen regelmæssigt og renset sandfilteret rigtig mange gange.
Skal vi lade være med at bruge det klorfri produkt?
Skal vi udskifte sandfiltret hurtigst muligt? Sandfiltret er fra 2005 og skal udskiftes, men et poolfirma har fortalt os at vi skal vente til efteråret med at gøre det, da sommeren ikke er et godt tiddspunkt at skifte sandfilter. Jeg ved ikke forfor det er tilfældet.
Skal vi passe på med hensyn til hvilke klorprodukter vi anvender?
Tak for hjælp - Ann
Ann
Sidste redigering: 31 jul 2011 11:47 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 26 jul 2011 07:13 #2620

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
at sommeren skulle være et dårligt tidspunkt at skifte filter på er noget sludder. den eneste grund er sikkert, at firmaet har så meget at lave om sommeren, at de gerne vil vente til efter sæsonen


Der er 2 problemstillinger.
a. at du har alger. når du har alger er det kun grundet 3 ting.
Manglende klor
forkert PH
eller klorlås - hvis du bruger stabiliseret klor- læs artiklen


Hvilken klor bruger du. står der noget med "cyanur" på din klorspand

b. at du har mælket vand. Du får mælket vand når:
Når der er for mange organiske stoffer i vandet der ikke er oxideret ( manglende klor eller ilt )
Når du har for mange små partikler der ikke kan fanges af sandfiltret - flokningsproblem der løses med flokningsmiddel
når du har for høj en ph værdi

Hvad er din PH værdi - din oxygen værdi ( skal være mellem 60 og 80 ppm)- hvad er din klorværdi ( mellem 1 og 1,5)

Det der med at blande forskellige former for desinfektion er en dårlig ide. man skal i det mindsten være sikker opå, at det ene stof er væk fra vandet før man kommer et nyt i

Men svar først på mione spørgsmål - så kommer vi videre derfra
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 26 jul 2011 07:21 #2621

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
p.s og hvorfor skal du udskifte dit sandfilter - hvis det ikke er utæt eller andet, så skal du bare have skiftet sandet i det - ca. hver 5 år
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 26 jul 2011 09:56 #2623

  • Ann
  • Ann's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Tak for det hurtige svar.
Jeg har brugt et chlore chic produkt, som hedder Tecnilable. Det indeholder pr. 1000 g: troclosene sodique NaC12(NCO)3...560 g og Etiquetage C.E.E, 201-782-8. Jeg kan ikke se at der står noger med 'cyanur' på spanden.
Ph-værdien ligger mellem 7,2 og 7,4. Klorværdien er ca. 1.
Det er muligt at jeg har brugt en forkert betegnelse, når jeg skriver 'sandfilter'. Det er muligvis kun sandet der skal skiftes ud. Det har vi ikke gjort siden vi fik instaleret poolen i 2005.
Ann
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 26 jul 2011 19:13 #2626

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du skal lbare skifte dit sand

du har brugt en klor der er baseret på cyanur - se artiklen om dette. derfor skal du undersøger om du har en klorlås - læs artiklen om dette.hvis du har en klorlås virker din klor IKKE. cyanur indholdet må ikke overstige 25 ppm til max 35 ppm- de "kloge # siger 50 ppm, men det er for højt efter min mening
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Ann

Sv: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 27 jul 2011 06:59 #2628

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
...og det er ikke svært at skifte sand :)
geismar.dk/galleriet/category/24-filtersand
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Ann

Sv: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 30 jul 2011 07:50 #2632

  • Ann
  • Ann's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Tak for denne anvisning som er meget illustrativ. Dog har jeg et spørgsmål, idet jeg ikke har prøvet at skirfte sandet før. Hvordan får jeg vandet ud af sandfilteret, så jeg kan tage toppen af filteret? - Og hvordan får jeg vand ind igen, når sandet er skiftet.
Ann
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 30 jul 2011 12:44 #2634

  • Ann
  • Ann's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Så er det tid til at slutte denne sag og takke for hjælpen. Det viste sig at vi ikke have klorlås, men endnu en omgang flokering og efterfølgende klorchock fik vandet til at blive klart. - Vi har også fået skiftet sandet ud i filteret (selv om sandfilteret ikke så helt ud som angivet hos Geismar.
Ann
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mælket vand-sandfilter-klorfrie kemikalier 31 jul 2011 11:47 #2636

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Selv tak, og du fandt nok også ud af hvordan du fik vand i filtret igen efter sandskift ;)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.170 sekunder