Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: tåge/mælkehvid

tåge/mælkehvid 01 jul 2014 23:43 #4613

  • Snookie
  • Snookie's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
Hej

Har nu prøvet at kigge her inde om jeg kunne finde svar på mit problem.
Men jeg er lidt i tvivl.

Mit problem er, har købt en pool på 6150 liter ca. og er købt i Toysus der blev jeg anbefalede at købe det produkt man hælder i som kan vare op til 5 måneder uden at bruge klor.
produktet er :
SANESS Whirlpool poolplejesæt
Nu kan du sige farvel til irriterede øjne og ubehagelig klorlugt. Dette fantastiske sæt sikrer høj kvalitet af vandet i din pool i lange perioder

Og der står det kan blive mælke hvid i nogle dage.

Nu er det så snart 10 dag det er mælke hvidt.

Opdaget at min pumpe stod langsomt og dryppede i toppen ved sandfilter, fik så en ny pakning og det er tæt nu.
Men har opdaget at der er sand i min pool - har en sandfilter pumpe , er også købt i toysus den der kan tage 6000 liter pr. time.
Og hver gang jeg prøver at støvsuge så bliver vandt uklart men lader jeg min pumpe være slukket så vil jeg kunne se min bund igen efter ca. 5-8 timer
Har prøvet at bruge flokningsmiddel pulver og først det fra toysus , hvor pumpe skulle være slukket og stå en dag, så skulle man støvsuge og bagefter lade pumpe køre 8 timer.
Det har ikke hjulpet.
Har så prøvet det fra harald Nyborg der hedder, klar pool det er også flokningsmiddel flydende som skal fordeles i pool kanten i mens pumpe køre. og det skulle den i 8 timer og så stå stille i 8 timer og så støvsuge.
Har heller ikke hjulpet.

Ph. ligger imellem 7.2-7.6 og den siger ok.
Klor er 0 da jeg ikke har klor i da jeg købte det fra toysus som skulle gøre at man slap fra det.
Har selv den lille ide om, at det er nok ikke et særlig godt produkt og overvejer om at bruge klor.

Så jeg ønsker virkelig et godt råd og vejledning til hvad jeg gør.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 00:49 #4615

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Den korte og lette løsning, i mine øjne. Tøm pool nyt vand, køb nogle multi tabs, 200 grams. De indeholder klor, ph- og flokking. Da jeg startede med pool også en 5/6000 liters. Smed jeg sådanne 1 eller 2 i skimmeren, og det fungerede fint i hele sæsongen. Jeg startede også med klor frit, det kunne bare ikke følge med når der var rigtig gang i baderiet.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 19:28 #4619

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Snookie skrev:
hver gang jeg prøver at støvsuge så bliver vandt uklart men lader jeg min pumpe være slukket så vil jeg kunne se min bund igen efter ca. 5-8 timer

Med min beskedne indsigt i god pool-pleje, så synes jeg dit problem er let løst:

Stil sandfilterets ventil til Tømning, og støvsug så skidtet fra bunden direkte i kloakken. Der koster godt nok en smule vand; men det er nu ikke meget i min erfaring.
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 19:45 #4620

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Med fare for at jeg bliver "skudt i skoene" at jeg er poolmand og derfor mod de "billige" sommerpols og de kemikalier der sælges til disse, vil jeg alligevel sige:
a. det er 1 miill% fint at man kan købe disse små pools som dækker ens behov for størrelse og økonomisk investering m.v
b. problemet er bare, at de pumper og filtre der sælges til disse er fuldkommen underdimentioneret til disse pools. Man skal huske, at jo mindre pools man køber jo større er behovet for ordentlig rensning og desinfektion af vandet. HVORFOR. Fordi der i disse små pool bades lige så meget som i en stor pool på f.eks. 30.000 ltr.
Dette betyder, at der kommer den samme mængde urenheder m.v ned i 5000 ltr. vand i modsætning til de 30.000 ltr. HVILKET BETYDER at kravet til rensning er næsten større end i en stor pool

I modsætning til det offentlige er der INGEN regler, autoritioner, brancheforeninger eller noget andet der regulerer hvad der sælges og må sælges til private. Derfor sælges der underdimentionerede og dårlige pumper og filtre, hvis eneste fordel er, at de kan sælges ENORMT billigt

Resultatet er bare, at rigtig rigtig mange forbrugere får en rigtig dårlig oplevelse med bassinet og an del også sygdom og andre besværligheder.

Det vigtigste i en pool er pumpen og filtret. Dette er Hjertet i swimmingpoolen, og disse 2 komponenetr skal være afstemt dimensionsmæssigt efter hinnanden såfremt vandet skal renses ordentligt.
Efter min mening er minimum et filter der er 35 - 40 cm i diameter og en pumpe på 1/2 hk det mindste man bør have

M.H.T kemien i en pool
Det er extremt populært at sælge "klorfrie" produkter af alle mulige og umulige slags til disse pools, og reklamerne med alle deres lyksaligheder går rent ind hos forbrugerne. ( hvorfor skulle det ikke det ? - forbrugerne ved jo ganske naturligt ikke noget om det og kan kun tage udgangspunkt i al det sludder der bliver sagt )

Groft sagt dur disse ting ikke. De fleste af dem er baseret på oxygen/ilt, som er et meget flygtigt stof som det er meget svært at få til at opfylde sin opgave = dræbe alger og bakterier og oxydere de organiske affaldsstoffer væk - det at de er så dårlige bliver endnu mere betænkeligt, da et lille bassin er udsat for en langt større badebelastning end et stort

Igen groft sagt:
Smid alt det lort ud.
Test dit vand minimum 2 gange om ugen
Hold din PH værdi som næsten er det vigtigste i en pool
Gå over til klor - tilsæt enten noget granulat et par gange om ugen eller brug nogen af maxitabletterne som er langtids
Og gå så ind til det seriøse poolfirma du enten tror på eller ligger nærmest og FÅ EN ORDENTLIG VEJLEDNING i hvad du skal gøre for at få den fulde glæde ud af din pool. ( snakken er i virkeligheden lidt for lang til dette debatforum ) Ingen af Harald Nyborg eller nogen af de andre firmaer der sælger disse ting ved en DYT om det de sælger eller om vandkemi

Endelig. Går der "kuk" i dit vand, så bbegynd ikke at bruge en masse forskellige kemikalier for at rette op på det. Som oftest går det bare galt og resulterer bare i at du smider en masse penge ud på kemikalier. Smid i stedet dit vand ud og start forfra. Nyt vand er billigere end prisen på de kemikalier du skal ruge for at forsøge på at rette op på det.
:unsure: Undskyld hvis det lyder "mavesurt", men en poolnørd som mig bliver møgirriteret over alt det der bliver solgt og som vi oplevet ikke fungerer
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 21:25 #4630

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Helt rigtigt B)
for lige at "pinde det ud"
Sluk pumpen i 24 timer og lad al "skidtet" synke ned på bunden
sæt 6 vejsventilen på tømning / waste
sæt så din støvsuger ned i vandet
tænd pumpen
og støvsug så forsigtigt al skidtet ud i kloak
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 21:52 #4632

  • Snookie
  • Snookie's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
Hej.

Jeg skal da være ærlig at sige min tanke har strejfet mig at det med klorfri var noget lort.
Men so du skriver bliver man fanget og lyder jo godt at man kan slippe for klor.

Og jeg har også tænkt at bare tømme og så forfra og med klor.
Men har dog ikke tænk på at sætte pumpe på washout.

Dog vil jeg lige sige mit vand er ok både i ph og i allround, dog 0 klir. :-)

og kan se der stadig ligger sand på min bund.
Kan det godt have kommet i da jeg opdaget pumpe var utæt der i toppen ved sandet. ikke voldsomt men dryppede det er dog rettet da jeg har skiftet gummiringen så den blev tæt.

Er der nogen der ved hvor jeg kan gå hen og købe det i en rigtig poolforretning. bor i nærheden af slagelse.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 21:57 #4633

  • Snookie
  • Snookie's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
Takker alle for jeres svar og råd
og dem vil jeg følge.
Som nybegynder er det jo godt man kan få råd og vejledning fra jer der har mere forstand på det.

Og I har helt ret , dem der sælger det i de forskellige BR, HN og toysyus har ikke forstand.
Man tror jo at det de sælger passer til deres pool.

Snydt igen.

Og ja du har ret bjarne. det tænker man jo ikke på. jeg gjorde ikke
men en mindre pool kræver mere. som du skriver at der bades lige så meget men meget mindre vand der bliver udsat . siger sig selv når du har fortalt det. men er jo ikke noget man tænker over og er jo fordi man ikke har kendskab nok til det
man må jo lære.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 22:01 #4634

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Der ligger et firma i Kosør. Men ellers vil jeg da anbefale at kikke på Webshoppen her på forumet.

En tur til forretningen i Frederiksværk er trods alt 200 km, og tager jo en del tid :-)
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 22:16 #4636

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Desværre kan man ikke starte med "begyndervand", som er let at holde, og så senere gå over til "let-øvet"... ;)
Vand er vand, og uanset mængden er det de samme regler der gælder for desinfektion.
Har du set Bjarnes "Grundlæggende lektion"? Det er en "Pixi pegebog for voksne" som forklarer princippet i vandbehandling, og sammenligner det med at holde en almindelig have. Du finder linket på forsiden, eller her: poolraadgiveren.dk/dn-grundlaeggende-viden
Jeg synes den er god at få forstand af, for den forklarer på en let måde hvad det er man skal tænke over, når ens vand skal være klart og indbydende.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 02 jul 2014 22:57 #4639

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Snookie skrev:
Er der nogen der ved hvor jeg kan gå hen og købe det i en rigtig poolforretning

Prøv at google: svømmepool webshop

Så kommer også de "rigtige" poolforretninger frem, og man får en fornemmelse af prisforskelle.
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

tåge/mælkehvid 12 jul 2014 17:46 #4693

  • Snookie
  • Snookie's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
Jeg har besluttet mig for at tømme poolen helt.
Vaske bund og siderne rene.
Så starter jeg på nyt vand og går over til klor og de tabletter man kan ligge i simmeren.

Og så ser jeg om min pumpe smider sand ud eller det var fordi den gummiring til start gjorde den var utæt at det er derfor det kom i vandet.
Jeg har nu testede mit vand hver dag og pH. ligger fint. og dog uden klor.
Og det med vandet er vidt det er noget det sand som er kommet i at det gør at det bliver lidt hvidt så snart man har badet.

Men igen, jeg skal lige til Bornholm i en uges tid og når vi er hjemme igen, så tømmer jeg den og starter på ny, syntes ikke jeg vil gøre det før vi skal på ferie så jeg ikke kan kontrollere det og få styr på vandet.

Jeg takker alle for jeres input og råd.
Vil prøve at se på den i Korsør hvad de har.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.171 sekunder