Med fare for at jeg bliver "skudt i skoene" at jeg er poolmand og derfor mod de "billige" sommerpols og de kemikalier der sælges til disse, vil jeg alligevel sige:
a. det er 1 miill% fint at man kan købe disse små pools som dækker ens behov for størrelse og økonomisk investering m.v
b. problemet er bare, at de pumper og filtre der sælges til disse er fuldkommen underdimentioneret til disse pools. Man skal huske, at jo mindre pools man køber jo større er behovet for ordentlig rensning og desinfektion af vandet. HVORFOR. Fordi der i disse små pool bades lige så meget som i en stor pool på f.eks. 30.000 ltr.
Dette betyder, at der kommer den samme mængde urenheder m.v ned i 5000 ltr. vand i modsætning til de 30.000 ltr. HVILKET BETYDER at kravet til rensning er næsten større end i en stor pool
I modsætning til det offentlige er der INGEN regler, autoritioner, brancheforeninger eller noget andet der regulerer hvad der sælges og må sælges til private. Derfor sælges der underdimentionerede og dårlige pumper og filtre, hvis eneste fordel er, at de kan sælges ENORMT billigt
Resultatet er bare, at rigtig rigtig mange forbrugere får en rigtig dårlig oplevelse med bassinet og an del også sygdom og andre besværligheder.
Det vigtigste i en pool er pumpen og filtret. Dette er Hjertet i swimmingpoolen, og disse 2 komponenetr skal være afstemt dimensionsmæssigt efter hinnanden såfremt vandet skal renses ordentligt.
Efter min mening er minimum et filter der er 35 - 40 cm i diameter og en pumpe på 1/2 hk det mindste man bør have
M.H.T kemien i en pool
Det er extremt populært at sælge "klorfrie" produkter af alle mulige og umulige slags til disse pools, og reklamerne med alle deres lyksaligheder går rent ind hos forbrugerne. ( hvorfor skulle det ikke det ? - forbrugerne ved jo ganske naturligt ikke noget om det og kan kun tage udgangspunkt i al det sludder der bliver sagt )
Groft sagt dur disse ting ikke. De fleste af dem er baseret på oxygen/ilt, som er et meget flygtigt stof som det er meget svært at få til at opfylde sin opgave = dræbe alger og bakterier og oxydere de organiske affaldsstoffer væk - det at de er så dårlige bliver endnu mere betænkeligt, da et lille bassin er udsat for en langt større badebelastning end et stort
Igen groft sagt:
Smid alt det lort ud.
Test dit vand minimum 2 gange om ugen
Hold din PH værdi som næsten er det vigtigste i en pool
Gå over til klor - tilsæt enten noget granulat et par gange om ugen eller brug nogen af maxitabletterne som er langtids
Og gå så ind til det seriøse poolfirma du enten tror på eller ligger nærmest og FÅ EN ORDENTLIG VEJLEDNING i hvad du skal gøre for at få den fulde glæde ud af din pool. ( snakken er i virkeligheden lidt for lang til dette debatforum ) Ingen af Harald Nyborg eller nogen af de andre firmaer der sælger disse ting ved en DYT om det de sælger eller om vandkemi
Endelig. Går der "kuk" i dit vand, så bbegynd ikke at bruge en masse forskellige kemikalier for at rette op på det. Som oftest går det bare galt og resulterer bare i at du smider en masse penge ud på kemikalier. Smid i stedet dit vand ud og start forfra. Nyt vand er billigere end prisen på de kemikalier du skal ruge for at forsøge på at rette op på det.
Undskyld hvis det lyder "mavesurt", men en poolnørd som mig bliver møgirriteret over alt det der bliver solgt og som vi oplevet ikke fungerer