Ja, der er jeg uenig med artiklen. Klor granulat er næsten umulig at få opløst i en spand vand, og jeg har nu i 12 år chockkloreret i skimmeren uden problemer. Det er effektivt, men man skal naturligvis tænke sig om, og IKKE dosere syre samtidig.
Når du tilsætter den daglige klor bør pumpen køre samtidig, og helt sikkert hvis du tilsætter det i skimmeren, naturligvi.
Meningen med at tilsætte klor om aftenen er, at den ikke skal brændes af af solen straks man har tilsat den. Det er jo for så vidt fint nok, men faktum er at solen kan brænde al klor af på en time hvis der er knald på solen, og det vil sige, at den kan være væk allerede kl. 9 næste morgen. For at opretholde klorbalancen skal du altså dosere hver time, eller rettere; kontinuerligt.
Det er jo ikke muligt i praksis hvis man ikke har automatisk dosering, så derfor må man gøre det så godt man kan, og derfor tilrådes aften dosering selvom det under hedebølge langt fra rækker.
Man kan købe forskellige halvautomatiske anordninger med klorpiller der opløses langsomt, og også mere avancerede units der måler OG doserer, men jeg kan love dig, at det ikke løser dine problemer, eller rettere, du får bare andre problemer.
Jeg tror dit vand er ok, det skal bare have løst dit nuværende klorproblem med granulat på bunden.
Igen, juster pH og tilsæt det nødvendige klor et par gange om dagen, og giv det et par dage, så bliver den fin.
Du har ikke nævnt problemer med din pH så din alkalitet er nok fin nok men få den målt alligevel sammen med cyanurindholde. Cyanur er ikke nødvendigt, men det hjælper med at "holde på kloren" så du ikke skal tilsætte så meget og så tit. Cyanid kaldes derfor også for stabilisator.
Derfor: hvis dit nuværende problem kun er med klor er der jo kun en parameter at skrue på, og det er jo herligt, og det er derfor jeg er optimist.
Nu er vejret "heldigvis" ved at blive køligere så solen er ikke så hård ved din klor, så du vil få nemmere ved at styre den.
Hyg dig med at justere pH og dosere klor de næste par uger. Brug dine dråbemålere, strips, eller hvad du nu bruger, men brug også dine sanser. Kig på vandet, smag på det, lugt til det og stik fingrene i det. I løbet af ufattelig kort tid vil du kende dit vand og kan ofte diagnosticere det uden brug af målinger. Man bør altid med god samvittighed kunne sige, at man har talt med sit poolvand i dag