Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: 100% nybegynder med problemer!

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 00:24 #4685

  • mikkel83
  • mikkel83's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Hej,

Jeg er netop flyttet ind i et hus, hvor der fulgte en pool med, som jeg har kæmpet en del med at få til at blive 100% klar og har desperat brug for hjælp fra de erfarne herrer herinde.

Det startede med at vandet og siderne var helt grønne, pga den tidligere ejer ikke har passet poolen under hans flytning. Dette fik jeg bekæmpet med en chok klorering med en dosis på 3x den almindelige dosis på 400 gram af ustabiliseret klor granulat fra Aquawellness.dk. (størrelsen på dosis fik jeg af den tidligere ejer)

Jeg tilsatte det om aftenen og morgenen efter var vandet mere klart og der var intet grønt tilbage. Til info kørte pumpen ikke, jeg vidste ikke på det tidspunkt at pumpen skal køre i et døgn efter klor chok. Tidligere ejer har installeret en digital timer som tænder for pumpen hver dag mellem ca. kl. 11 og 17, så pumpen kørte altså ikke over natten og før kl. 11 dagen efter klor chokket.

SIden da har jeg hver anden dag tilsat den almindelige mængde klor, men synes vandet bliver mere og mere "mælket" at se på, og bunden er ret tåget. Jeg prøvede at tage en PH test, som viste ca. 7 (det var ret svært at skelne mellem farverne) men klor værdien var stort set 0, hvilket var meget underligt. Jeg forsøgte derfor et par dage efter at lave endnu et chok om aftnen, igen uden at pumpen kørte før næste formidag. Men vandet var stadig uklart med den besynderlige lave klor værdi, når jeg tester.

Mit spørgsmål er derfor, hvad gør jeg galt? Kan det hele skyldes at pumpen ikke kører under klor tilsætningen eller kan det være PH værdien der ødelægger kloren effekt? jeg prøvede at benytte den støvsuger robot jeg har fået af den tidligere ejer, og da jeg tjekkede den filter efterfølgende lignede det, at den havde samlet en masse halv-opløst klor "mudder" op, så det ligner at kloren ikke bliver opløst og sendt rigtig igennem systemet....

Håber nogen kan hjælpe, da jeg gerne vil have poolen igang så jeg udnytte det gode vejr, TAK!!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 06:50 #4686

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Pumpen skal køre mens du tilsætter klor ved chockklorering og mindst 24 timer, og da skal du kunne se en forbedring, som du også gjorde, algerne døde.
Men det, at du har uopløst klor på bunden er ikke godt. Du har nok bare hældt granulat direkte i vandet, eller?
Det går ikke. Du kan hælde det langsomt, der over et par minutter, direkte i skimmeren, så det bliver suget direkte igennem pumpe og filter og derved opløst. Du bør kunne se kloren som en hvid tåge der pustes ud af dyserne.
Undlad at hælde det hele i på en gang, men gør det over nogen minutter. Det er kemi, og hvis en for stor mængde hældes i på en gang kan det i værste fald brænde sammen og sætte sig som en prop.
Husk grundregel ved AL dosering af kemi: justér pH først. Altid!
Og husk rigeligt af det som alle har for lidt af men som til gengæld er gratis: tålmodighed. Pool vand ændrer sig ikkevold et trylleslag men skal have tid, som regel mindst 24 timer, før man kan se en ændring ved dosering af kemi.

Så ved du det til næste gang. Søg også her på siden og læs artiklen om chockklorering.

Det klor der nu ligger på bunden skal du have opløst. Hvis det ligger jævnt over hele bunden kan du jo ikke skovle det op... Jeg foreslår, at lade din støvsugerrobot tøffe rundt i det til det er opløst. Husk at pumpen skal køre imens!!!

Er det en udendørspool? Med det varme og solrige vejr vi lige har haft, vil solen brænde klor af MEGET hurtigt, så du vil opleve at du et par timer efter almindelig dosering igen er på nul. Det er helt naturligt.

Læs også "Den grundlæggende lektion" om vandkemi, brug link fra forsiden.
Der er flere gode artikler om vandkemi for begyndere, men start bare med den nævnte.

Jeg tror også at jeg vil råde dig til at tage en prøve af dit vand med til en pool forhandler for at få målt alkalitet og indhold af cyanursyre. Dem kan du ikke selv måle, som du gør med pH og klor.
De er vigtige for den daglige vandbehandling (søg efter på alkalitet og cyanursyre her på siden for nærmere forklaring). Til gengæld skal de kun måles og justeres én gang om året.

Hvor mange liter er din pool? Opdater gerne din pool-profil komplet med liter og også gerne billede, under din profiler på siden.

Held og lykke med din nye pool! Den skal nok blive fin.
Ole Kristensen
Sidste redigering: 12 jul 2014 07:01 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: mikkel83

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 10:27 #4687

  • mikkel83
  • mikkel83's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Tusind tak for dit svar!

Ja det er en udendørspool, jeg hældte det ikke direkte i vandet, prøvede at opløse det i en spand men kun over én gang så det er nok ikke blevet så opløst som hvis jeg havde gjort det over tre runder. Men det er selvfølgelig ikke blevet så spredt som hvis pumpen var kørende.

Jeg har næsten alle artikler herinde, og i artiklen omkring chokklorering, står der direkte at man IKKE må hælde kloren direkte i skimmeren, men istedet hælde det i vandet foran en dyse...?? det kan dog være at der menes at granulatet ikke må hældes uopløst i skimmeren...eller hvordan skal det forstås? vil kloren ikke sætte sig i sandfilteret og dermed ikke kommer 100% igennem?

Skal pumpen også køre under den daglige klor tilsætning og skal den også i skimmeren? Min pumpe kører som sagt kun om dagen mens kloren bør tilsættes om aftenen...

Beklager de mange spørgsmål :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 11:38 #4688

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, der er jeg uenig med artiklen. Klor granulat er næsten umulig at få opløst i en spand vand, og jeg har nu i 12 år chockkloreret i skimmeren uden problemer. Det er effektivt, men man skal naturligvis tænke sig om, og IKKE dosere syre samtidig.

Når du tilsætter den daglige klor bør pumpen køre samtidig, og helt sikkert hvis du tilsætter det i skimmeren, naturligvi.
Meningen med at tilsætte klor om aftenen er, at den ikke skal brændes af af solen straks man har tilsat den. Det er jo for så vidt fint nok, men faktum er at solen kan brænde al klor af på en time hvis der er knald på solen, og det vil sige, at den kan være væk allerede kl. 9 næste morgen. For at opretholde klorbalancen skal du altså dosere hver time, eller rettere; kontinuerligt.
Det er jo ikke muligt i praksis hvis man ikke har automatisk dosering, så derfor må man gøre det så godt man kan, og derfor tilrådes aften dosering selvom det under hedebølge langt fra rækker.

Man kan købe forskellige halvautomatiske anordninger med klorpiller der opløses langsomt, og også mere avancerede units der måler OG doserer, men jeg kan love dig, at det ikke løser dine problemer, eller rettere, du får bare andre problemer.

Jeg tror dit vand er ok, det skal bare have løst dit nuværende klorproblem med granulat på bunden.
Igen, juster pH og tilsæt det nødvendige klor et par gange om dagen, og giv det et par dage, så bliver den fin.
Du har ikke nævnt problemer med din pH så din alkalitet er nok fin nok men få den målt alligevel sammen med cyanurindholde. Cyanur er ikke nødvendigt, men det hjælper med at "holde på kloren" så du ikke skal tilsætte så meget og så tit. Cyanid kaldes derfor også for stabilisator.

Derfor: hvis dit nuværende problem kun er med klor er der jo kun en parameter at skrue på, og det er jo herligt, og det er derfor jeg er optimist.
Nu er vejret "heldigvis" ved at blive køligere så solen er ikke så hård ved din klor, så du vil få nemmere ved at styre den.
Hyg dig med at justere pH og dosere klor de næste par uger. Brug dine dråbemålere, strips, eller hvad du nu bruger, men brug også dine sanser. Kig på vandet, smag på det, lugt til det og stik fingrene i det. I løbet af ufattelig kort tid vil du kende dit vand og kan ofte diagnosticere det uden brug af målinger. Man bør altid med god samvittighed kunne sige, at man har talt med sit poolvand i dag :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: mikkel83

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 12:08 #4689

  • mikkel83
  • mikkel83's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Fedt, tak for dit svar, det er yderst hjælpsomt.

Jeg tror min PH egentlig er fin, det ligner ud fra en måling i morges (jeg bruger et testsæt med piller) at den nærmer sig 7.4, så jeg vil forsøge at få den lidt ned med syre og derefter give den et chok med klor i aften eller morgen aften.

Hvis man hælder en smule saltsyre i vandet, skal det så også være i skimmeren når pumpen kører eller kan det hældes direkte i? Og hvor lang tid mellem syre tilsætning og klor tilsætning mener du der bør være?

Bare for at være sikker, du blander stadig kloren med noget vand inden du hælder i skimmeren, gjort over et par gange, så granulatet bliver lidt mere opløst ind hvis kun over en enkel gang elller hælder du granulatet direkte i??

Tusind tak igen!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 19:22 #4700

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Yxos er så glimrende igang med at hjælpe dig, så der vil jeg ikke forstyrre snakken
m.h.t det med at komme kloren i skimmeren.
Når jeg siger at kloren skal opløses i vand og kommes i poolen foran dyserne er det grundet 2 ting.
1. Såfremt klor på den ene eller den anden måde bliver blandet med syre, opstår der klorgsas. Det var det Hitler brugte under 2 verdenskrig og du kan risikere selv dødsfald. Da nogle ikke rigtig forstår/ved dette bliver det ikke anbefalet at komme kloren i skimmeren - så risikerer man at de også kommer syren derned og så er "fanden" løs
2. ved at komme klor i skimmeren risikerer man også såfremt uheldet er ude, at der opstår en gasudvikling i filtret med overtryk, hvorved filtret kan sprænges. Det er oplevet mange gang når der bliver brugt calsium hypoklorit i klorinatorer istedet for de 200 g stabiliserede tabletter

Så artiklens anbefalinger er derfor udelukkende en rådgivning om sikkerhedsspørgsmål

Når det er sagt, så er der mange der gør det NÅR de HAR fået kendskab til kemikalier og deres farlighed
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: mikkel83

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 19:43 #4701

  • mikkel83
  • mikkel83's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Tak Bjarne.

Nu hvor jeg i løbet af dagen har forsøgt at få PH værdien ned med saltsyre tilsat direkte i vandet foran dyserne (senest ca. kl. 18 med ca. 1 dl), hvornår vil det så være sikkert at tilsætte klor i skimmeren? eller skal jeg gøre foran dyserne i stedet?

Og som jeg også spurget Yxos om, jeg går ud fra det stadig skal blandet en smule op med vand hvis det tilsættes i skimmeren og ikke granulatet tilsat direkte uden at være opløst?

På forhånd tak
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 20:50 #4702

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvis du lader gå 1 time mellem tilsætning af klor og ph er det fint
hvis du opløser kloren i vand før du tilsætter er det den sikreste metode
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: mikkel83

100% nybegynder med problemer! 12 jul 2014 21:17 #4704

  • mikkel83
  • mikkel83's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Perfekt tak. Og jeg kan godt tilsætte i skimmeren over et par gange så kloren bedre kan opløses, så længe der minimum er gået en time fra tilsættense af syre?

Er der nogen tommelfinger regel for hvornår man bør kunne se ændring i ph værdien efter tilsættelse af salt syre mens pumpen kører...?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

100% nybegynder med problemer! 13 jul 2014 02:28 #4705

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Tak Bjarne, har lige været til sølvbryllup så jeg har ikke kunnet svare :-)
Syre blander sig meget nemmere end klor med vandet så et par timer er nok før næste step.
Klor granulat kan tilsættes direkte i skimmeren men i små doser af gangen.
Lad mig vide resultatet af alkalitet og cyanur måling. Du bør også have fået vejledning om hvad du bør tilsætte som Konsekvens af målingerne. Check evt. med app'en som poolraadgiveren.dk tilbyder.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: mikkel83

100% nybegynder med problemer! 15 jul 2014 21:14 #4733

  • mikkel83
  • mikkel83's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Hej begge to,

igen tusind tak for jeres hjælp!

En lille status, jeg har nu siden søndag leget med PH værdien for at få den til at falde forud for en chok klorering, da det lignte den var tæt på 7.6. Jeg greb det an ved over en-to dage at kaste et glas 30% saltsyre direkte i poolen mens pumpen kørte og har i alt smidt ca. 5 glas i med nogle timers mellemrum.

Det har nu resulteret i, at vandet stort set er blevet 100% gennemsigtigt uden at jeg har smidt et eneste gram klor i, så hele det mælkede / tågede vand er forsvundet. PH værdien er samtidig ifølge mit billige tablet testsæt nede på et sted mellem 7.0-7.2, nok nærmest 7.0.

Jeg har derfor nu sat pumpen til at køre de næste 24 timer, og som i rådgav mig til, hældt 2-3 x dosis klor direkte skimmeren langsomt over adskillige gange for at give pumpen chance for at følge med.

Så det bliver spændende at se i morgen tidlig hvad effekten er!!

Et sidste spørgsmål, giver det mening at vandet blev mere klart udelukkende som en konsekvens af at PH værdien er faldet uden at der er tilsat klor? Alt tyder ihvertfald på at det er forklaringen siden jeg ikke har gjort andet...eller kan det være regnvand der har hjulpet? Ser frem til at høre fra jer!

Mikkel
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

100% nybegynder med problemer! 16 jul 2014 02:38 #4736

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, det giver mening fordi du har en høj klor værdi
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.170 sekunder