Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Klorværdien driller!

Klorværdien driller! 18 Apr 2011 17:34 #2097

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Hej igen gæve pool eksperter,

Et nyt problem. Når jeg måler klorværdien om morgenen, siger instrumentet 0,0!. Jeg har hørt, at det ikke kan betale sig at hælde klor i om dagen, så jeg venter til om aftenen. Der hælder jeg så omkring 250 ml klor ganulat i, så klorværdien efter noget tid er oppe på ca. 3,0. Men om morgenen er den 0,0 igen. Er det normalt, eller har I nogle forslag?

Vandet er helt rent og klart.

En anden ting: Er det nødvendigt at have cirkulationen kørende hele tiden? Hvis ikke, kan man så få en timer? Eller kan man slukke om natten?

Vandindholdet er ca. 75.000 liter, og overfladen er omkring 52 m2.

På forhånd tak fra Lomholt.
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 18 Apr 2011 19:49 #2098

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

1. Er det nyt vand?
a) hvis ja, har du så chock kloreret vandet?
b) hvis ja til både 1. og a. bør du få målt dit cyanur tal og få justeret den på plads. Søg på cyanur her inde og du vil finde ud af hvad det er for en størrelse.

2. Du skal kunne cirkulere poolens vand mængde på 5 timer som min. dvs. at i dit til fælde skal din pumpe kunne cirkulere 15.000 l i timen. Til privat pool vil jeg anbefale at man cirkulere alt ens vand 1 gang om dagen som min, dog lidt mindre i sæson start og afslutning. Men tommelfinger reglen er 1 gang om dagen, så det er din pool volume divideret med pumpe volume i timen.

3. Hvilket instrument er det du bruger til og måle klor med? har du prøvet et pille testsær, dråbe eller strips viser det det samme ?


Mvh. Mads

ps. hvis din klor virkelig brænder af så hurtigt kan det være 2 ting :) , manglende chick klorering eller mangel på cyanur syre == nyt vand eller meget urent vand.

pps forsat god påske rart og høre at der er nogen som er i gang med og starte pool op, det er nemlig nu det skal gøres hvis man vil undgå aæt for meget arbejde og det gider vi jo ikke :laugh:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 18 Apr 2011 19:55 #2099

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
;) hov glemte lige og nævne at triderne til mit punkt 2, justeres først når ens vand er stabilt dvs. at pH og klor ikke falder og stiger. Det er ikke noget man skal begynde og justere i fordi man vil spare strøm eller ligende :) vil sige at det kræver lidt føling og et vågent øje og begynde og justere pumpe tiderne ned og i perioder med badning og meget sol er det ikke noget man skal overveje, her skal tiderne op!

Lige som når der chock kloreres skal pumpen også kører konstant til at ens værdier (klor / pH) er stabile og inden for normal området ;)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 19 Apr 2011 04:22 #2100

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Hej Mads,

Tak for dine gode svar. Jeg har læst en del rundt omkring nu. Det er i hvert fald calciumklor, jeg bruger. Så der er vel næppe tale om en klorlås?

Jeg chokklorerede for en uges tid siden men forstod ikke så meget på det tidspunkt. Rent faktisk skrev jeg herind om, at min klorværdi var alt for høj (10). Så jeg lod den lige så stille brænde af, så den gik helt i nul igen. Og der står jeg så nu.

Vil du anbefale, at jeg chokklorerer én gang til, og derefter bare holder klorværdien på 1,0?

Hilsen Lomholt
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 19 Apr 2011 07:30 #2102

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hey B)

Jeg har ikke været i tvivl om at du ikke har klor lås :) siden at din klor forsvinder så hutigt.

1. Du skal ikke chock klorere igen, men har du fået målt din cyanur værdi?
2. bruger du anden klor end calsium klor og er det nyt vand?

Hvis den er == 0 eller under 25 vil din klor blive brændt meget hurtigt af, men inden at du hælder en masse cyanur i poolen vil jeg personligt være 100% sikker på at det er den værdi der er for lav.

Kan du ikke svare på 1 og 2 :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 19 Apr 2011 12:05 #2103

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Hej Mads,

Tak for hurtigt svar.

1) Jeg har endnu ikke fået målt min cyanur værdi. Hvem kan du anbefale til at gøre det?
2) Jeg bruger kun calcium klor. Det meste af vandet er fra sidste år eller ældre. Vi overtog ejendommen i efteråret.

Hilsen fra Lomholt
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 19 Apr 2011 20:35 #2104

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Lomholt :cheer:

Tak for din ros, men nu er jeg vist lidt bagefter men har selv været ved og åbne min pool idag :) så nu håber jeg at vandet er klart til i morgen.

Men jeg må desværre ikke lave henvisninger her inde, men jeg kan sige så meget at de fleste pool firmaer fortager cyanur tests på vand. Det plejer endda og være gratis hvis man er kunde i der, jeg kan anbefale og købe 3 urinprøve glas de koster ca. 7kr stk. Det er selvfølgelig lidt dyre end at bruge en 1/2 vandflaske, men når det kommer til porto ja så kan de 3 glas sendes i en boblekuvert og det er billigere end og sende en flaske.

Men hvis du selv kan tage ind med en prøve ja så bliver det jo ikke billigere.

Jeg har selv et testsæt til cyanur, man kan både få et strips sæt (kan ikke anbefales) og et pille. Jeg har selv et pillesæt mest for sjov og læring, men hmmmm ja en fotometrisk test hos et pool firma er nu at fortrække.

Vil sige det sådan med pille sættet til cyanur som jeg har, er lige så stor chance for at gætte cyanur værdien som en jordermoder har ved og fastsætte barnetsvægt ved og mærke på en kones/kæreste mave hmmmm jeg TROR at betteskid vejer 1800 gram :laugh: sådan er det også med cyanur testen.

Men borset fra det så kan jeg kun anbefale pillegtestsæt til klor og pH, strips og dråbe sæt er for upræcise efter min mening.

Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 20 Apr 2011 06:51 #2105

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Hej Mads,

Jeg fik målt cyanur tallet i går hos et venligt pool firma. Værdien ligger på omkring 30, så den skulle være i orden. Vandet er krystalklart.

Traditionen tro hældte jeg klor i ved aftenstide i går. Værdien voksede efter en times tid til omkring 3,0. Her til morgen er værdien så igen 0. Fra i går aftes og indtil nu, har poolen slet ikke været ramt af direkte sollys. Så jeg tvivler på, at det overhovedet har noget med UV/Cyanur at gøre.

Den venlige pool mand, som målte mit cyanur tal i går, betroede mig faktisk, at hans egne pools også gik fra en høj klor værdi om aftenen, hvor han klorerede, til 0 om morgenen.

Min fornemmelse er, at vandet i min pool faktisk har det ganske fint. Jeg kan i øvrigt nævne, at chefen for et andet pool firma, som jeg også betroede mit problem, insisterede på, at jeg omgående skulle udskifte halvdelen af vandet. Det ville så lige være 37.500 liter. Til en samlet pris af ca. 60 pr. m3, ville det så en udskrivning på 2.250 kr. De penge kan en gammel jyde som mig godt bruge på noget andet.

Hilsen Steffen
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 20 Apr 2011 19:56 #2106

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Steffen

Jeg finder også dit vand ok, med det du fortæller. Du skal efter min mening ikke skifte dit vand eller 1/2 delen af det. Du skal blot bruge ustabiliseret klor fra nu af, så vil dit cyanur tal falde :)

Jeg ved dog ikke lige hvorfor din klor brænder så hurtigt af, kunne godt bruge et tip fra mesteren selv Bjarne ;)

Vi kan lige de se om han ikke svare.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 24 Apr 2011 07:35 #2124

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Der er et par ting der er "rodet" sammen her.

A. vedr. cyanur - Når og hvis man har et cyanyrproblem, viser dette sig alene på, at kloren ikke virker. Man kan sagtens måle kloren, men den virker ikke - læs cyanur artiklen
B. Når kloren er væk om morgenen - efter du har tilsat om aftenen, kan dette alene være fordi der har været så mange ting i din pool som enten skulle oxyderes væk eller "dræbes" - din klor er slet og ret forbrugt

p.s selv om en pool er ren at se på, kan der sagtens være metaller og bakterier m.v i det
B
Sidste redigering: 25 Apr 2011 16:24 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 24 Apr 2011 07:52 #2127

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg mener heller ikke at der skulle være problemer med cyanur :) og mener slet ikke at der skal tappes 50% vand af poolen.

Men var omvendt også usikker på om vandet skulle have engang chock klor igen. efter som at kloren bliver brændt så hurtigt af.

Kan jo ikke vide alt men lære af det :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdien driller! 24 Apr 2011 07:53 #2128

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Hej Bjarne,

Det lyder som en god forklaring på problemet. Den køber jeg indtil videre. I aften vil jeg prøve at chokklorere vandet igen og se, om det så ikke vil stabilisere klorværdien.

Ellers må jeg henvende mig til en af de kemiske eksperter ude på DTU på Lundtoftesletten. For der må da findes en naturlig forklaring på det her. Og jeg er bare den irriterende type, der vil forstå.

Tak for den interessante forklaring og fortsat god påske. Jeg skal i hvert fald ikke have en dukkert, før jeg tør tro på, at det ikke er sundhedsskadeligt.

Hilsen Lomholt
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.184 sekunder