Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Daglig brug af HTH klor

Daglig brug af HTH klor 01 maj 2011 20:57 #2166

Hejsa,

På min nye HTH klor står der, at jeg skal give klor dagligt. Men er i tvivl om jeg skal det, eller kun hvis klorværdien er for lav?

Mit gamle klor hældte jeg direkte i skimmeren, kan jeg også gøre det med HTH? Eller skal det blandes op i en spand?

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 05:11 #2168

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa

Til daglig klorering skal du dosere efter kor indholdet i poolen.

Du kan godt mindre mængder HTH klor i skimmeren, men større mængder dvs. mængder over ca. 200 gram skal blandes op i en spand og hældes ned foran dyserne.

Grunden til at større mængder ikke må hældes direkte i skimmeren, er at kloren bliver ufattelig varm når det kommer i forbindelse med vand. Det kan evt. skade ventiler, rør, pumpe og filter, specielt hvis kloren brænder sammen som en klump som stopper røret til.

Brugte du klor granulat før HTH eller bare pucks?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 05:27 #2169

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det er helt normalt at skulle dosere klor dagligt.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 06:00 #2170

Jeg brugte noget quick klor fra Harald Nyborg. Men det indeholdte cyanursyre, så er nu skiftet til HTH.
Ok, så daglig tilførsel kan ske i skimmeren, men klorchok blander jeg op i en spand.
Ved det er normalt at tilsætte dagligt, men hvis indeholdet er ok, så skal jeg vil ikke forsætte med at tilsætte?

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 06:15 #2171

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Du skal ikke tilsætte hvis indholdet er normalt ellers vil din klor værdi stige :)

Ved chock klorering så husk lige at der kan være bundflad i spanden, det skal selvfølgelig ikke hældes i poolen da det vil lægge sig på bunden og give en affarvet plet :) jeg plejer og hælde det sidste med bundflad i skimmeren.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 06:21 #2172

Takker. Men ser ud til, at mine første klortilsætninger er noget mere effektive, end de var sidste år. Så Bjarnes cyanursyre måling har hjupet :)

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 06:23 #2173

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har i de 9 år jeg har haft pool endnu KUN været ude for, at skulle dosere klor dagligt. Solen brænder kloren af så hurtigt, at jeg om højsommeren har været nødt til at dosere flere gange dagligt. Min cyanur værdi er som den skal være, så det er ikke fordi jeg bruger unødigt meget klor.

Dette synes jeg understreges ved, at siden jeg fik et automatisk doseringsanlæg for et par år siden, som holder klorværdien konstant all-time, kan se anlægget dosserer jævnt hen over dagen.

På en varm dag, hvor der bades kraftigt, kan jeg faktisk konstatere, at anlægget ikke kan følge med. Møllen kører konstant, og alligevel falder klorværdien, og jeg bliver nødt til at "hjælpe" den lidt med et skvæt HTH klor i vandet.

Så debatten om "dagligt eller sjælnere" har jeg svært ved at se mening i :)
Jeg synes i øvrigt ikke det er noget problem. Når du bliver "du's" med dit poolvand ved du efterhånden hvor meget klor den skal have for at have det godt!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 06:45 #2175

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hehe er det ikke også det der kaldes dosering efter forbrug? :)

Men du har ret med at blive du's med ens vand, i starten måler man tingene op men efter 1-3 år ved man jo at det lige er et skvæt af klor eller syre der skal til.

Jeg doserer også flere gange om dagen i højsommeren hvor der er høj badebelastning, vi vil jo ikke være syge aller have syge børn og gæster :sick:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 06:51 #2177

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Hælder i klor i mens der bades, eller kalder i gæsterne op for en stund, mens det fordeler sig.:dry: Det kan jo være stærke sager, og ph skal vel også lige jo også følge med..:blink: Nu tænker jeg manuelt, da et aut. anlæg vel tilsætter så små doser, at ingen bemærker det, eller hvad.?

VH PEH
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 07:01 #2179

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg tror ikke det gør noget, at der er folk i bassinet mens man hælder i. Det er jo ufattelig små mængder i forhold til den samlede vandmængde, og det fordeler sig hurtigt.

Jeg har som sagt et par gange givet den et skvæt klor i skimmeren på en varm dag med poolparty, hvor der var folk i poolen.
Det korrekte er nok, at kalde folk op i 10 minutter mens det fordeler sig, men igen... medmindre folk stiller sig foran en dyse og dykker ned og drikker af vandet direkte fra dysen, så tror jeg ikke der er nogen fare.

Men man skal naturligvis ikke her i forum råde nogen til at tage nogen chancer.
Det bedste man kan gøre er som du gøre her; spørge om råd; lytte til de svar der gives, og så bruge sin sunde fornuft :)

og ja, mit doeseringsanlæg trykker kun så små mængder ud ad gangen, at det ingen betydning har. Men det har jo heller ikke "andet at lave", i modsætning til os fortravlede menneskevæsner, og kan derfor bruge hele dagen på at måle og dosere :)
Ole Kristensen
Sidste redigering: 02 maj 2011 07:03 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: PEH

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 07:43 #2180

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg vil også sige at små mængder ikke gør noget dvs. 200g til ca. 55.000l vand og der under, ved større mængder skal poolen nok lige holde en pause mens folk intager en forfriskning. Inden at der bades igen skal vandet checkes at klor er ok og pH i orden :)

Men igen sund fornuft og små doser til og starte med indtil at du bliver mere du's med tingene.

HUSK at der ikke må bades efter chock klorering!
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Daglig brug af HTH klor 02 maj 2011 09:17 #2181

Jeg vil nok skulle bruge mere klor i år, da kloren nok ikke har arbejdet så meget pga. det høje cyanursyre indhold sidste år.

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.196 sekunder