Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Klorværdi på 9.8 efter chokkloring

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 17:12 #6977

Hejsa

Jeg har købt en 11500 ltrs pool til ungerne - det gjorde jeg dengang i maj, hvor vejret var så fantastisk. Men selvfølgelig fik vi ikke poolen for end vejret igen var dårlgt, men alligevel fyldte vi det i håb om snarligt godt vejr igen. Det kom så ikke. Men nu... Nu ser det ud til at komme igen, og jeg har hele dagen gjort poolen ren og klar - overvejede helt at skifte alt vand, da en del blade og æbler var faldet i (trods et dækken), men den stod nu skinnende klar. Jeg målte ph-værdien, som sagde 6,5.

Jeg læste mig så frem til, at man skulle give en chokkloring for at forhøje ph-værdien, og tænkte det nok også var godt, da jeg endnu ikke havde givet den klor. Jeg blandede cirka 2 decilitier kvikklor fra Harald Nyborg op med vand og hældte det i - og så kom problemet....

Klorværdien på min elektroniske måler sagde halvanden time efter 9.9 og ph-værdien 8,6 - jeg afventede lidt i håb om at det bare skulle have lidt mere tid, men her 3 timer efter første måling siger klorværdien nu 9,8 og ph-værdien er den samme.

Skal jeg virkelig have skiftet alt vand ud?

Håber så meget nogen kan hjælpe - vil så gerne ungerne kan bade i morgen.

På forhånd tak!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 18:01 #6978

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg ved ikke hvor du har læst, at en chockklorering med kvikklor kan hæve pH'en med 0,5.
På Harald-Nyborgs hjemmeside står der intet om hvad deres kvikklor består af, men der er garanteret cyanur i. Der står heller ikke hvordan man bruger det. Muligvis står der noget på etiketten, som man så kun kan læse når man har bøtten i hånden.

Hvad bruger du til at måle pH og klorværdi med? Hvilken elektronisk måler er det?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 18:24 #6979

Hej Ole

Det var en eller anden hjemmeside, som sagde, at sådan et chockklorering var godt - og tænkte, at det måtte det også være, når nu vandet havde stået ubrugt i to måneder.

Måleren er fra Aquachek, og målte inden klortilførelsen rigtigt nok 0 på klorindhold.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 18:29 #6980

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Kan du vedlægge et foto af etiketten på dit klor?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 18:36 #6981

Yes!

Vi kunne ikke ud fra brugsanvisningen her hitte ud af hvor meget der skulle i, men læste et sted at det var 150-300 gram per 10.000 liter - men det var så måske ikke sådan noget kvik-klor :(

Kvik-klor.jpg
Sidste redigering: 19 jul 2016 20:39 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 20:46 #6983

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det er ikke brugsanvisningen, men hvad der er i.
Jeg kan ikke forklare hvorfor ph og klor er eksploderet, det kan skyldes andet end dit klor.
Jeg er derimod rimelig sikker på at kvik-klor ikke er egnet til chok klorering. Læs om cyanur og klor i artiklerne her på siden
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 21:28 #6984

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg er 99.9999% sikker på at kvik-klor er cyanur baseret, synes at have set den bøtte før. Den ligner det Onkel haraldsælger og alle deres klor produkter er cyanur baseret, sikkert fordi det er billigere i indkøb.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 21:43 #6985

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Klor med cyanur til badebassiner som tømmes jævnligt er fint. Man skal bare ikke bruge det til bassiner hvor man regner med at beholde vandet hele sommeren. Det vil uværgeligt opbygge en klorlås, men det er tilsyneladende ikke en klorlås, der er problemet her, men derimod at ph og klor er alt for høj.

Er kvikklor det eneste kemikalie du bruger?
Normalt ville jeg sige, at du skal tilsætte pH-minus for at få pH'en ned, men jeg kan ikke lide at den er steget så meget, på grund af en så relativt lille dosis klor. Jeg vil ikke råde til at bade i vandet når pH'en er så høj.

Uanset at dit bassin er relativt lille, så behandler du det som en rigtig pool, i og med at du ikke skifter vandet ud, og dermed gælder også reglerne for kemi for en rigtig pool. Du kan enten sætte dig ind i de vigtigste regler for poolkemi, der er rigtig gode artikler om emnet her på siden, eller du kan tage en vandprøve med til nærmeste poolforhandler, og lade dem finde ud af hvad der er galt, og vejlede dig til hvad du skal gøre. Du kan også tage konsekvensen og skifte vandet og starte forfra, men det er nok den dyreste løsning, og dit badevand bliver med garanti ikke varmt nok til at bade i de første par dage.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 19 jul 2016 22:05 #6986

Tak for de mange svar og råd. Siden jeg først skrev har jeg målt to gange - og klorværdien har været stærkt faldende, og for 10 minutter siden lå den på 3.3 og ph på 7.4 - det er jo super fint, men giver for mig ikke så meget mening, da jeg trods alt tog de første høje målinger flere timer efter kloret var tilsat.

Men så vidt jeg kan forstå, så skal jeg stoppe med at bruge det her klor med cyanur fra nu af, for jeg vil da gerne bruge vandet hele sæsonen, og først lukke det ud når vi ved, at vi ikke skal bade mere i år - er det ikke rigtigt forstået?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 20 jul 2016 08:02 #6987

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, fx. denne: shop.poolraadgiveren.dk/a-kemikalier-og-...raadgiver-klor-10-kg.
Men du kan sikkert også finde noget tættere på hvor du bor
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 20 jul 2016 09:47 #6988

Nu giver jeg snart op - da jeg tog dækkenet af her til morgen og lavede en ny måling viste klor 6,3 og ph 8,4 :(
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorværdi på 9.8 efter chokkloring 20 jul 2016 11:00 #6989

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Anskaf nogen strips, og mål pH og klor med dem i stedet for din elektroniske dims.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder