Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Cyanursyre og PH

Cyanursyre og PH 26 Jan 2009 11:40 #163

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 04 jun 2008 : 19:18:24

Efter sidste års sæson med klorlås har forhørt mig hos en forhandler af saniklar.

Han anbefalede mig at bruge MAXI 2000 til dagligt og SUPER BOOST til chockklor.

MEN... der står at man skal klippe større eller mindre hjørner af tabletposen, og anbring tabletten i skimmerkurven.

Men mit klortal er på 0 og efter at have fjernet hele posen er tallet stadig på 0.

Og så er det PHtallet som de sidste 4 dage har været på 7.6 efter måling.
Jeg har så hældt PHminus i og fået tallet på 7.2, men dagen efter er det igen på 7.6 og jeg kan starte forefra.

Håber nogen kan fortælle mig hvad jeg gør forkert, da jeg ikke ønsker endnu en ødelagt badesæson.

På forhånd mange tak.

bjarne



526 Posts
Posted - 04 jun 2008 : 21:17:34

Det var sgu da utroligt - man må håbe at den forhandler af saniklar produkter der anbefalede dig ovennævnte, også fortalte dig at maxi 2000 tabletter er baseret på CYANURCYRE, hvilket betyder at hver gang du kommmer en sådan tablet i din pool så tilføjer du cyanur, samt at du - med mindre du smider meget vand (samt cyanursyre)ud hvert år via returskyldning og vintertømning- ender med at få en klorlås igen.
Den rigtige og eneste måde at bruge klor på ( efter min mening og erfaring)er, at bruge en calsium hypoklorit baseret på kalk = Super boost eller HTH eller an af alle de andre mærker der er på markedet som det DAGLIGE desinfektionsmiddel og så en af ovennævnte maxi 2000 tabletter = 200 g langsomtopløselige 90% klortabletter der er baseret på CYANURSYRE oog som i "fagkredse" kaldes FERIETABLETTER i weekender og ferier hvor man ikke kan komme til at klorere regelmæssigt
Hvis man følger denne metode får man via brugen af maxi 2000 tabletter i weekends og ferier erstattet den cyanur man smider ud via returskyldning, og på den måde opretholder man et lavt indhold af cyanur og undgår dermed en KLORLÅS - Læs vejledningen om cyanur

Det er riggtigt at NÅR man bruger ferietabletterne så klipper man hjørnet af den plasticpose de ligger i og lægger dem i en klorflyder. Dermed vil de opløse sig ganske langsomt og hholde et stykke tid - hvilket er meningen

det der med din PH der vedbliver med at være høj, kan være fordi du har nyt vand det tager tid at stabilisere, fordi din alkalitet er forkert og dermed gør det svært at holde PH værdien nede eller slet og ret fordi varmen og badehyppighed får phværdien til att stige hele tiiden. Jeg ville få testet din alkalitet da det er en pproblemstilling som oftes overses når man ikke kan holde sin pH værdi
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder