Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Klorstabilisator sammen med HTH klor

Klorstabilisator sammen med HTH klor 31 maj 2016 18:09 #6608

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
Hej

Jeg har for første gang købt HTH klor i stedet for den billige klor jeg plejer at købe i byggemarkedet = med stabilisator.
Er det så nødvendigt at tilføje klor stabilisator sammen med HTH klor så klor ikke fordampes for hurtigt om sommeren eller
skal man bare være glade for at kloren ikke danner klorlås og acceptere et øget klor forbrug?
Hvordan gør i?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 31 maj 2016 18:32 #6609

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Jeg har bare brugt klor og haft dug på så meget som muligt.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 31 maj 2016 20:03 #6614

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Jeg har gjort som dig.....skiftet til HTH klor i år og det fungerer indtil videre rigtig godt. Jeg har købt stabilisator og smidt i og værdien blev en smule høj, selvom jeg fulgte brugsanvisningen, så hvis du vil smide det i, så hold dig lidt under de mål der bliver oplyst......så kan du altid smide mere i.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 31 maj 2016 21:00 #6615

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
freezer20 skrev:
Jeg har gjort som dig.....skiftet til HTH klor i år og det fungerer indtil videre rigtig godt. Jeg har købt stabilisator og smidt i og værdien blev en smule høj, selvom jeg fulgte brugsanvisningen, så hvis du vil smide det i, så hold dig lidt under de mål der bliver oplyst......så kan du altid smide mere i.

Ok, det tror jeg også jeg vil prøve.
Er det korrekt at cyanursyre værdien skal være mellem 25 - 50 mg/l ?
På nedenstående side er der en tabel der viser de værdier hver kemikalier skal have.
wellmore.dk/vaerd-vide-klor-desinfektionsmiddel-pool
Sidste redigering: 31 maj 2016 21:03 af Matt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 31 maj 2016 21:23 #6616

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Næsten alle steder jeg har kigget, så er det også en værdi mellem 25 og 50 der bliver nævnt.....men herinde er der flere der mener at man skal holde sig på 25-30.

Min værdi startede ud med at stryge helt op i 48, selvom jeg kun havde puttet det i jeg skulle ifølge foreskrifterne. Så vi fik plasket godt rundt i poolen, så der var lidt spild og fyldte derefter noget nyt vand i. (har vi gjort et par gange) og nu er den på 39 og det har jeg det fint nok med.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 31 maj 2016 21:42 #6617

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Fabrikanter bruger 50 ppm cyanur. En 200 g stabiliseret tablet = 100 g cyanur og 100g klor. Min er faring er, at 25/30 giver den bedste balance mellem mindre klorforbrug og overstabilisering - sååee teori og praksis :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 31 maj 2016 22:24 #6621

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg køre med 20-25ppm, det er hvad jeg synes fungere bedst. Men ja helst 25/30ppm jeg har erfaret at omkring 35ppm kan det være svært af få bugt med brunalger.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 02 Jun 2016 22:40 #6633

  • Matt
  • Matt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 18
Så købte jeg noget klor stabilisator i dag men hold da op det tager en evighed at få opløst i en spand vand.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 02 Jun 2016 23:03 #6635

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Det tager ik kun lige 5 min , nej ;-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 09 Jun 2016 20:16 #6701

  • RasmusR
  • RasmusR's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Bjarne skrev:
Fabrikanter bruger 50 ppm cyanur. En 200 g stabiliseret tablet = 100 g cyanur og 100g klor. Min er faring er, at 25/30 giver den bedste balance mellem mindre klorforbrug og overstabilisering - sååee teori og praksis :)

Hej!

Betyder det så, at man ved fx. 10.000 liter vand, når op på de 30 ppm allerede efter 3 stk. 200 grams stabiliserede tabletter?

Jeg har ellers læst en del om emnet for år tilbage, men har alligevel dummet mig og købt en spand klor i HN. Jeg tror jeg er på den tredje tablet nu, men jeg synes ikke mine strips viser højt cyanurindhold i vandet... Mit bassin er på 12 m3.

Mvh Rasmus
Sidste redigering: 09 Jun 2016 20:17 af RasmusR.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 09 Jun 2016 21:17 #6704

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
3x200 g = 600 g = 300 g cyanur. Hvorvidt det er for meget, kommer jo an på hvor meget vand du skifter ud og nypåfylder. Så der er ikke andet end at holde øje med niveuet såfremt du bruger tabletterne. Når du kommer op på de 25-30 ppm, så stop brugen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klorstabilisator sammen med HTH klor 09 Jun 2016 21:47 #6705

  • RasmusR
  • RasmusR's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Bjarne skrev:
3x200 g = 600 g = 300 g cyanur. Hvorvidt det er for meget, kommer jo an på hvor meget vand du skifter ud og nypåfylder. Så der er ikke andet end at holde øje med niveuet såfremt du bruger tabletterne. Når du kommer op på de 25-30 ppm, så stop brugen

Jeg kendte godt til problematikken, men jeg synes næsten ikke mine strips reagerer på "stability". Kan det være at mine strips viser noget andet, eller kan det være at HNs tabletter indeholder mindre end 50% cyanur?

Jeg skifter ikke meget vand - jeg har faktisk ikke skiftet noget endnu, da det kun er 3 uger siden jeg fyldte bassinet. Men hvis jeg allerede nu har tilsat "nok" cyanur, er det vel lidt mystisk at mine strips ikke rigtig viser noget.

Kan man få det målt, og koster det noget?

Mvh Rasmus
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.180 sekunder