Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Kobber istedet for klor ? - klorfri

Kobber istedet for klor ? - klorfri 26 Jan 2009 11:44 #165

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 30 apr 2007 : 22:37:35

Hej med Jer

Kender I dette:

"Klor er det mest almindelige middel til rengøring af poolvandet, men vi oplever en stigende interesse for alternativer. Netop i år er vi blevet forhandler af en unikt produkt kaldet (
). Det består (kort fortalt) af nogle kobberbelagte elektroder, som vandet passerer, og derved renser vandet. Mængden af kobber i vandet er mindre en den tilladte mængde i alm. drikkevand, og er altså 100% uskadeligt overfor menesker, dyr og natur. Har du først prøvet at bade i vand uden klor, kan du ikke forestille dig andet"

Og hvis ja.... virker det

//Bo



bjarne



526 Posts
Posted - 11 maj 2007 : 22:13:32

Kobber er en af de bedst virkende dræbende gifte, men da det er en miljøgift og et tungmetal der ikke kan forlade kroppen igen, så skal man være påpasselig med dosseringen. Sagt på en måde kan man sige, at hvis der er nok kobber i vandet til at det virker, så er det også farligt for dig.
Kobberet er desuden "kun" dræbende og det er ikke nok. Badevand skal også "oxideres" og meget andet for at fungere som badevand, så kobberet kan ikke stå alene. Der SKAL tilføjes et oxiderende mideel som f.eks. brintoverilte eller klor

Så brug ikke kobbermidler med mindre du er blevet vejledt og rådet godt og grundigt


bjarne



526 Posts
Posted - 11 maj 2007 : 22:17:42

p.s og så handler det iøvrigt ikke om at vandet passerer kobber, det handler om at der sendes elektricitet mellem 2 kobberelektroder, hvorved der bliver frigjort kobberelektroder i vandet, der så virker dræbende. et er derfor at kobberelektroderne med passende mellemrum skal skifte




Yxos



107 Posts
Posted - 16 maj 2007 : 10:32:41

Er der ikke også kobber i Nature2 ?

Ole


bjarne



526 Posts
Posted - 03 jun 2007 : 20:24:35

jo der er også kobber i nature 2. Meeeeeennnnn
Nature 2 består af kobber og sølv. Når nature 2 isættes frigøres der en minimal dosis kobber - 200 gange under levnedmiddelstyrelsens bestemmelser og dermed er kobbertilsætningen over. Derefter frigøres der langsomt over de næste 6 mdr. sølv som også er dræbende men som ikke er et farligt tungmetal. Når man bruger de førnævnte kobberelektroder, så frigøres der HELE TIDEN OG KONTINUERLIGT kobber som det eneste dræbende og tilmed er det ukontrollabelt hvor meget kobber der tilsættes. Med nature 2 tilsætter der en gang i sæsonen en gang for alle en ganske bestemt dosis kobber


Yxos



107 Posts
Posted - 08 jun 2007 : 08:05:31

Den fungerer i hvertfald fint; min Nature-2.
Jeg bruger den nu på 4 sæson, og kan dermed nøjes med en betydelig lavere mængde klor.

Ole


bjarne



526 Posts
Posted - 03 dec 2007 : 16:57:55

Hej jesper

du har haft et indlæg omkring et klorfrit produkt. Dette forum er imidlertid ikke åbent for reklamer for eller henvisninger til bestemte firmaer, og er ligeledes ikke i almindelighed åbent for reklame for bestemte mærker af et givent produkt og indlægget er derfor blevet slettet.

Hvis du gerne vil bidrage med generelle, faktuelle oplysninger om klorfri midler, er du meget velkommen til at bidrage til vores almene viden ved at beskrive hvordan de enkelte midler/kemikalier virker. Den enkelte kunde må så selv via poolforhandlerne lede efter de produktter der virker på den beskrevne måde og må selv vælge hvilket mærke.

Se venligst under FIRMAHENVININGER


rentvand.nu



3 Posts
Posted - 04 dec 2007 : 09:24:02

Hej Bjarne
Fair nok.
Så vil jeg tilføje lidt fakts her istedet.

Spørgsmål:
Er det rigtigt at kobber er et tungmetal og at det er giftigt for kroppen.

Svar:
Kobber er et tungmetal, men din krop indeholder ca. 80 mg kobber mest koncentreret i leveren og hjernen. Dagligt indtag af kobber skal være på ca. 2 mg. Kobber er et mineral. Af andre mineraler som du også har behov for dagligt kan nævnes natrium, kalium, kalcium, magnesium, jern, jod, mangan, zink, krom, fluor, selen og silicium. Kobber findes for eksempel i skaldyr, nødder, rosiner, lever og champignon. Kobber bruges blandt andet i kroppen til optagelsen og udnyttelsen af jern. Indgår samtidig i en række enzymkomplekser. Der er 1-2 mg kobber i en vitaminpille!

Spørgsmål:
Jeg har hørt at når kobber først er kommet ind i kroppen kan det ikke komme ud igen.

Svar:
Når du udfører hårdt fysisk arbejde eller dyrker motion sveder du ca. 1 mg kobber.

Spørgsmål:
Jeg har hørt at kobber er sundhedsskadeligt og er forbudt i Danmark.

Svar:
I det drikkevand som du har i din vandhane er der fra de danske sundhedsmyndigheder tilladt at være 2 mg kobber pr. liter vand.

Håber det hjælper lidt .-)
VH
Jesper Bendsen



bjarne



526 Posts
Posted - 04 dec 2007 : 19:50:35

Selv "fair" igen Jesper

Dine oplysninger er sikkert helt rigtige og det kunne være rart for at højne vores viden, at vide hvor du har dem fra( kilder).

På trods af oplysningernes "godkendelse" af brugen af kobber som desinfektierende middel, vil jeg alligevel fastholde mine primære indvendinger mod samme:

1. kobber er uanset hvad et tungmetal og uanset om det efter dine oplysninger kan udskilles fra kroppen, så er denne udskillelse ikke bare noget der fjerner alt
2. kobber er en miljøgift
3. kobber kan IKKE benyttes som eneste desinfiktionsmiddel i et svømmebassin

Misforstå mig ikke. Jeg er ikke total modstander af brugen af kobber eller sølv, men slår bare på, at det skal benyttes med både forstand og forsigtighed.
Læs iøvrigt det flg. uddrag fra en undersøgelse som miljøstyrelsen har lavet om emnet


KOPIERET FRA : Miljøprojekt nr. 1153, 2007

Alternativer til klor som desinfektionsmiddel i offentlige svømmebade

De mest benyttede metaller med desinficerende effekt er sølv-ioner eller kobber-ioner, som har været velkendt i århundreder i forbindelse med at begrænse alge- og bakterievækst i vandige medier.

For at opnå en virkning af sølv og kobber i forbindelse med desinfektion af vand kræves,at der er frie sølv- eller kobber-ioner til stede.
Den desinficerende virkning af sølv kan forringes af fosfater, klorider, kalk, organisk materiale, sulfider m.m.

Der kan enten anvendes dosering af salte eller en elektrolytisk metode, hvor vandet passerer en elektrolysecelle, som afgiver sølv- og kobber-ioner til vandet.

I Rohr (2000) er virkningen af sølv- og kobber-ioner testet på Tetrahymnia pyroformis samt amøber af typen Hartmannella vermiformis. For at opnå en log 2 inaktivering med en times reaktionstid krævedes ved Tetrahymnia pyroformis 100 µg/l Ag-ion og 1.000 µg/l Cu-ion.

Hartmannella vermiformis kunne ikke desinficeres med sikkerhed selv med 500 µg/l Ag-ion, og 5.000 µg/l Cu-ion i 24 timer.

I Danmark findes enkelte eksempler på praktiske afprøvninger af kombinationen metal-ioner og klor, men der mangler ligeledes videnskabelige og tilbundsgående undersøgelser af den kombinerede virkning af klor med og uden sølv-/kobber-ioner.

I forbindelse med anvendelse af metalsaltene bør det erindres, at udledning af disse salte med overskudsvand giver anledning til miljøbelastninger i form af metalforurening af det på renseanlæg producerede overskudsslam.

Det må sammenfattende konkluderes, at en eventuel anvendelse af sølv-/kobber-ioner kun vil være relevant i sammenhæng med samtidig anvendelse af klor.

5.2.6 Konklusion
Det er ikke muligt at pege på et egentligt alternativ til klor som desinfektionsmiddel, hvis der samtidig skal opnås en hurtig desinficerende effekt over for et bredt spektrum af mikroorganismer, en varig effekt i bassiner med lang opholdstid og en oxidation af organisk materiale. Ved anvendelse af klor produceres en række uønskede biprodukter.
Sølv-/kobber-ioner og organiske biocider kan ikke benyttes som enkeltstående desinfektionsmiddel og er dermed ikke et egentligt alternativ til klor.


rentvand.nu



3 Posts
Posted - 02 jan 2008 : 15:15:47

Hej alle
Det er helt rigtigt at kobber behandling af vandet ikke er nok til holde det rent.
De systemer som jeg taler om benytter sig også af at spalte vandet samtidigt så der sker en kraftig oxidering af vandet. Helt præcist ca. 78 gram ilt pr. minut tilsættes vandet via spaltning. Ilt virker som bekendt som en bedre oxidator end chlor gør.

Kobbermængden er kun 0,7 ppm. Miljøstyrelsen har sat en grænse på 2 ppm kobber i drikkevand.

Hvis man søger lidt rundt på nettet kan man desuden finde frem til at når du udfører hårdt fysisk arbejde eller dyrker motion i 1 time sveder du ca. 1 mg kobber. Så kobber kan altså godt komme ud af kroppen igen. Tænk bare på at en vitaminpille indeholder 1-2 mg kopper. Hvis det aldrig kunne komme ud af kroppen igen ville en 70 årig person der havde taget en pille hver dag have 70 år * 365 dage * 0,002 gram lig med 51,1 gram kobber i sig.

VH
Jesper Bendsen





bjarne



526 Posts
Posted - 07 jan 2008 : 11:42:23

Hej Jesper

Du er importør af de maskiner du snakker om, og selvfølgelig vil du kæmpe for dem og deres berettigelse og vi vil kunne fortsætte med lange tekniske debatter om hvorvidt din maskine virker eller ej og meget af det vil ende med at gå hen over hovedet på den såkaldte almindelige deltager.

For at skære al denne snak ned til det ENESTE det i virkeligheden (sikkerhedsmæssigt) handler om, så er det spørgsmålet om hvorvidt en given desinfektionsmetode er i stand til at dræbe bakterier eller ej og den eneste metode til at få fastslået dette er, at der bliver taget såkaldte kimmålinger af vandet.

Det er denne procedure, som alle godkendte metoder har gennemgået og det er det, der er mit grundlag for at være fortaler for en given desinfektionsmetode.

Det er ikke nok at sige, at der produceres så og så meget kobber og så og så meget ilt eller så og så meget af alt muligt andet. For at et vand er desinficeret korrekt, er der mange andre faktorer der skal være opfyldt og kimmålingerne er det eneste bevis der findes for dette.

Der er gennem tiden "opfundet" i tusindvis af mere eller mindre geniale metoder til desinfektion af vandet, men stort set ingen har fundet vej gennem konkrete afprøvninger og INGEN af dem er godkendt til brug i bassiner af nogen myndigheder som eneste middel. Højst som supplement til allerede eksisterende

At disse metoder alligevel fremkommer, hidrører fra, at der KUN eksisterer regler indenfor det offentlige, myndighedsstyrede område, mens der er frit slag indenfor det private område.
På det private område er det kun forbudt at sælge ting der direkte slår ihjel, mens det er tilladt at sælge ting der i bedste fald kun gør lidt og i værste fald slet intet.

Så når du eller andre, kommer med "nye" ting til det private marked, så vil det første krav fra mig altid være, at de virkninger der postuleres skal dokumenteres i lighed med de krav der er indenfor det offentlige område.

Mit råd til dig er, at du får foretaget disse kimtalsmålinger af teknologisk instituts svømmmebadstekniske afdeling eller et andet godkendt miljølaboratorium.
Såfremt disse målinger viser, at din metode reelt virker, så vil du finde mig helt fremme i stolen som fortaler, om ikke for direkte dit produkt, så for metoden som princip.

( med "som princip" mener jeg ikke om ilt og kobber tilsammen kan desinficere. Det kan de godt under de rigtige forudsætninger. Der findes anlæg der fungerer med dette og som fungerer, men som koster 50 - 100.000 !!!!. og der findes også rigtig billige mauelle metoder med tilsætning af såkaldte bigyanurer og brintoverilte. Det jeg hentyder til, er den konkrete metode/måde som kobber og ilt bliver produceret, dosseret og styret på i den metode vi snakker om
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.187 sekunder