Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: UV-C ioniserende rensning.

UV-C ioniserende rensning. 22 jul 2014 15:14 #4826

  • Jacob F
  • Jacob F's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Er der nogen der har erfaringer med UV-C ioniserende produkter, altså den type der både bruger uv lys samt kobber ionisering?
Kan man i fald det virker, HELT undgå div. kemikalier?
Det virker umiddelbart tillokkende, men jeg kan ikke helt forstå at nedbrydningen af bakterier og andet snavs skulle gå hurtigt nok med denne metode?

Jacob
Jacob Fahrnholz
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

UV-C ioniserende rensning. 23 jul 2014 15:55 #4837

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har ikke den helt store erfaring, med med UV lys alene kommer du til at mangle et oxyderingsmiddel f.eks. klor eller oxygen, lyset dræber bakterierne og algerne men de vil stadig fimse rundt som døde celler i vandet, så for at få dem væk skal de oxyderes en gang.

Om ionisering kan gøre det ved jeg ikke, ved ikke om andre kan svare på dette ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

UV-C ioniserende rensning. 24 jul 2014 11:20 #4850

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
UV dræber alle de bakterier der passerer uv strålerne
Kobber - ioniseringen dræber alle de bakterie og alger der kommer i berøring med kobberet i bassinvandet

Så det virker egentligt godt nok

Men du vil ikke kunne undgå at skulle - som Mads siger - at bruge et middel ( klor / brintoverilte ) der oxiderer de organiske affaldsstoffer i vandet og som en gang imellem virkelig får bestanden er bakterier og alger samt meget andet ned til O punktet

Derudover skal du huske at både v rørene samt kobber ioniserings delen er en forbrugsvare - UV røret skal udskiftes ca 1 gang om året og det samme med kobber delen.
set i forhold til klor er det en temmelig dyr metode og også dyrere end andre klorfrie midler som f.eks. Alpha / omega
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder