Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Elektronisk måling

Elektronisk måling 26 Jan 2009 11:47 #168

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 24 sep 2007 : 10:02:23

Er der nogen i dette forum, der kan anbefale et elektronisk instrument til måling af minimum PH og klor. Jeg ved godt der ikke må skrives firmanavne her, så det er bare navnet på instrumentet, jeg er ude efter, samt lidt om egne erfaringer med instrumentet.

Jeg har selv et Aquacheck TruTest, men prøvemålinger med 4 strips viser vidt forskellige værdier. Er der evt. nogle der har erfaring med dette instrument, så vil jeg også gerne høre om det.

bjarne



526 Posts
Posted - 24 sep 2007 : 21:23:04

Hej jørgen

Jeg kender dit spørgsmål for mange bliver trætte af alle disse målinger.

Du kan købe disse ting i ethvert prof. poolfirma og hvis de ikke ved hvad du snakker om så er de ikke prof. De har stort set allesammen hver deres mærke, men de fungerer stort set ens. Søg under SWIMMINGPOOL og spørg dig for hos et par af firmaerne

Du kan godt få elektroniske måleinstrumenter.
Der findes 2 typer. En type der fungerer som en slags termometre der istedet for at blive proppet op i numsen, bliver stukket ned i poolvandet. De fungerer rimeligt godt, men deres "levetid" er begrænset og de skal "kalibreres ind en gang imellem. ( de skal justeres ind så de måler rigtigt)Fordel er, at de er til at få for menneskepenge

For klorens vedkommende måles klorniveau via noget der kaldes redox ( vandets elektriske spænding, der igen er udtryk for vandets evne til at desinficere, hvilket igen siger noget om klorniveau) Det vil sige, at du skal lære at omsætte de målte redoxenheder til klorenheder, hvilket alt andet lige ikke er svært. Prisniveau alt efter type 1-2.000 pr. stk

Du kan så også få nogle elektroniske enheder der fungerer via nogle elektroder der er sat permanent ind i vandkredsløbet og som via et tilsluttet kontrolskab hele tiden viser dig digitalt hvad dine værdier er. Disse ting er rimelig dyre og skal som de ovenstående kalibreres ind imellem. Prisniveau 2-10.000 alt efter en hel masse. Elektroderne har en levetid på 1-3 år. og koster mellem 1 og 3.000 pr. stk. igen alt efter en hel masse


P.s kender ikke dit Aquacheck TruTest. er det et elektronisk der viser resultat digitalt eller er det "Bare" teststrimler. hvis det er teststrimler, så er de ganske vist hurtige, men desværre de mest upræcise af alle målemetoder

p.p.s
som jørgen kunne jeg også ønske mig nogle erfaringer ( viden om fabrikater ) fra jer der benytter en eller anden form for elekronisk måling med digital aflæsning af den type der fungerer som en slags termometer. Det er alt andet lige det der er mst interessant for almindelige brugere



Gammelnok



20 Posts
Posted - 07 okt 2007 : 16:31:41

Jørgen Lund
Et product der hedder lovibond laver en håndholdt elektronisk tester, den er rigtig god, men kører på basis af tabletter, den er kun til de daglige målinger, hvis du skal have rigtig elektronisk måling der klarer det hele selv, er det en anden historie, for så skal du bruge dosseringsautomatik for klor & syre, og så kan man få dosseringspumper, der aflæser PH & Redox protientale.
Rigtig elktronisk udstyr bruger man i offentlige haller, men så begynder det at blive "farligt" at omgåes andre kemikalier, og obevaringen af samme, og så koster det vel 55000 kr - nej det er nok bedst og sikrest at du laver de daglige målinger som du plejer.
Rigtig proffi folk kan mærke det ved at stikke fingre i vandet, hvis vandet klistre i fingrene, er PH værdien for høj, men kloren kan ikke fingermåles.
Gammelnok
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Elektronisk måling 18 jul 2010 16:09 #1596

  • kimfmx
  • kimfmx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Jeg har en Aquacheck, og fik lige som dig helt forskellige resultater, indtil jeg forstod hvad der skulle gøres.

Aqua check aflæser farven på de 3 stykker lakmus reagerende stof lapper der er på pindene, men favningen bliver ved med at blive kraftigere med tiden, så timing er meget vigtig.

Når man læser manualen skal du først tænde maskinen. Derefter skal du hurtigt dyppe en strips i poolen SAMTIDIG med du klikker på ">" knappen på siden. Så ved apparatet præcist hvornår du satte den i vandet, så skal du skynde dig at ryste det overskydende vand af, og derefter sætte den i rillen helt ned mod glas pladen. hvis du nu går ind i et mørkt rum, vil du nu kunne se at instrumentet lyser på pindens stof felter, for at måle deres farve.

Følger du denne procedure er resultaterne konsistente...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Elektronisk måling 18 jul 2010 16:19 #1597

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
:cheer: tak endelig efter 3 år en tilbagemelding :P
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.164 sekunder