Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Aflæsning at test-set

Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 13:16 #685

  • CBC
  • CBC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej

Ang. testset med piller er der andre end mig der har problemmer med at aflæse PH og KLOR vædi (især PH-værdi).
Jeg kan simpelthen ikke se forskel på de forskellige værdier,er det bedst at se mod sol-lys,kunstig-lys,lys eller mørk baggrund.
Er der nogen der har erfaring med testudstyret fra Harald Nyborg.
Hvis der er nogen der ligger inde med nogle gode tips vil jeg være taknemmelig.

På forhånd tak

CBC
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 13:32 #686

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Nu har jeg en korthårsfrisure, der ikke tillader mig den luxus, at have nakkehår der kan stritte.
Men HVIS jeg havde, så ville de!

Spøg til side.
Jeg kender ikke testsættet fra HN Hvis du har et testsæt fra derfra, så bør det vel, ligesom alle andre testsæt, have en brugsanvisning, som bør følges.
Hvis ikke, så er det meget fristende, at sige noget grimt om produktet, og begynde at tale om at "købe for billigt".

De testsæt jeg kender, og som er omtalt i artikler her på siden, er lige til at bruge. Normalt holder jeg sættet op mod en grå eller neutral væg, og det plejer at give et ok resultat. Det er ikke svært at se hvilken gul eller rød nuance vandet skal ligne. I hvertfald ikke indenfor alt for stor margin.
Jeg opfatter at du finder det "pladask" umuligt, at aflæse dit sæt. I så fald er der vel kun én udvej:

Spørg en som har investeret den vilde sum af 200 kr i et "Rigtigt" testsæt, og bed ham måle dit vand, og se så hvad det svarer til på dit legetøjsalternative testsæt. :woohoo:

Ellers må du henvende dig hvor du har købt det (HN), og bede dem forklare dig hvordan man bruger det.

God fornøjelse.

P.S. Er det ikke lidt koldt at bade efterhånden. Vi er jo langt inde i september... :ohmy:
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 13:35 #687

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
artikler fra harald nyborg er i sagens natur billige med hvad dermed følger. Det er et almindeligt problem med aflæsningen som mange har svært ved. Hold glasset op mod lyset, men ikke mod solen.

Nogle vælger at ofre pengene på et digitalt, hvor målingen kan aflæses i tal
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 18:17 #688

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
ja, ja, grin I bare... :laugh: I kloge hoveder...

Jeg bruger et test sæt som er købt i Matas. Det er en orange kasse, med et plastglas til måling af både klor og PH værdi. Jeg mener det kan betegnes som "billig".

Jeg kan sagtens aflæse, og jeg mener helt præcis aflæse poolvandets værdier på farveskalaen! Intervallet i PH skalaen stiger med 0.2, og klorværdien med 0.5.

Tabletterne køber jeg dog hos et prof. poolfirma.

CBC: Det her er ikke ment som en fornærmelse, jeg spørger bare: Har du tjekket dit farvesyn for nyligt?
Morten Solberg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 18:38 #689

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mos, jeg er sikker på, at du med din opfindsomhed kunne bestemme klor- OG syreværdi med en spiseske og en pakke flormelis :)

Det er et ømt emne, for enhver ved jo, at bare man betaler nok, kan man få hvad som helst. Det smarte er at få Value for så lidt money som muligt.
Jeg tror såmænd HN-sættet, ihvertfald selve måledimsen er ok, men noget kunne tyde på, at HN-kemikalierne måske ikke er de bedste. Det bygger jeg på, at mos siger, at hans kemikalier stammer fra et "bedre" sted. Det er selvfølgelig blot et gæt.

Naturligvis fejler mit farvesyn ikke noget.
P.S. hvorfor har du gult vand i din pool ? :cheer:
Ole Kristensen
Sidste redigering: 10 Sep 2009 18:40 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 21:10 #690

  • CBC
  • CBC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej

Jeg har ikke købt HN-testsættet, jeg ville bare hører om det var noget der var værd at købe. Jeg bruger pille-metoden.

CBC
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 21:32 #691

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
De fleste pille testset kommer med piller fra den samme producent (navn undladt). Så med mindre at sælgeren ikke har haft sættene til og ligge i solen eller skalaen er malet på med vandfarve :woohoo: burde der ikke være problemer her (viden basert på og kigge på testsæt hos sælgerne, men skal da ikke udlukke at nogle sæt er med piller fra andre fabrikanter).

Men vil da gerne oplyse, at jeg har haft små drillerier med dråbe testsæt og strips. Som har vist misvisende resultater specielt med aflæsning af PH i dråbesættet. Har prøvet forskellige dråbesæt både mærkevare og de billige, men har ikke set nogen forskel her.

Bruger selv nu pille testsæt mest også fordi, at det kan måle frit klor. Pillerne køber jeg hos et prof. firma i kasser med 100stk. så der er til et stykke tid :)

Hmm badning det er vel et spørgsmål om hvor ægte en viking man er :) har ikke prøvet det i poolen, men vinterbadning er faktisk ganske rart og man bliver rigtig morgen frisk af det :woohoo:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 21:49 #692

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hold da op. det har sgi da givet debat. Godt nok ;) Lad mg prøve at opsummere.
A.
99.9% af alle piller til testsæt kommer som mads siger fra den samme producent
B.
Testsæt med piller er den eneste 100% nøjagtige målemetode hvis altså: a. man bruger et testsæt med elektronisk aflæsning. manuel giver stadig forskellie vurderinger. b. ikke bruger gamle piller c. ikke sætter fingeren over testsætet når man ryster det for at opløse pillen. sved m.v vil ødelægge testresultatet. d. det er selv med manuel afæsning af farveskalaen den mest nøjagtige
C.
det røde testsæt der kan købes mange forskellge steder er det samme og er det almindelige selv i prof. firmaer. På denne måde er forskellen ikke varen der bliver solgt, men den viden om varen og konsekvenser m.v som ekspedienten har. Og her brillierer matas og h.n ikke. De skal bare sælge

Når der er så stor diskussion om aflæsningen er det bl.a. fordi.
a. der bruges gamle tabletter
b.man lader testsætet ligge ude i solen og solen afbleger
farveskalaen
c. man sætter fingeren for som en prop
d. man renser ikke testsættet mellem målingerne
e. man har dårlige øjne
f. ??????? :S

Har jeg husket det hele ?? :blink:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 21:53 #693

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
g. man bliver senil og glemmer at putte piller i...
h. man bliver mere senil, og glemmer at putte vand i.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Aflæsning at test-set 10 Sep 2009 21:56 #694

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
øhhhhhhh. jeg har glemt det ( du er dejlig)og den første præmisse er, at ting skal være sjove
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder