Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Måling af temperaturer i solfanger

Måling af temperaturer i solfanger 26 Jan 2009 12:05 #178

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 20 maj 2008 : 22:14:07

Gode ideer til montering af temperaturfølere efterlyses.

Min nuværende (hjemmelavede) solvarme-styring måler temperaturen 3 steder i anlægget:
1. Indløbet fra pool'en
2. Solfangerens overflade (underside)
3. Returledningen fra solfanger

Jeg bruger dette til at finde ud af hvornår solfangeren er så varm at det kan betale sig at starte pumpen. Denne temperatur har jeg i øjeblikket sat til pool-temperaturen + 7 grader.

Når pumpen er startet venter styringen 2 minutter, hvorefter indløbs-temperaturen sammenlignes med det vand der kommer retur fra solfangeren. Sålænge forskellen er over 2 grader, kører pumpen.

Herefter stopper pumpen igen - og holder en tvungen pause på 8 minutter.

Følerne er for tiden monteret ved hjælp af strips på ydersiden af rørene, dvs. reelt er det rørenes ydertemperatur der måles.

Dette er imidlertid en smule trægt. Jeg kan se, at når jeg starter pumpen om morgenen, er poolen måske 27 grader, mens rørets overflade temperatur kun er 22 grader. Der går så ca. 15 minutter med pumpen kørende, førend rørets overfladetemperatur kommer i nærheden af de 27 grader.

Jeg vil derfor gerne have monteret følerne direkte i vandstrømmen for at få denne tid ned og få en mere præcis måling.

Jeg forestiller mig at dette kan gøres ved at bruge et T-stykke hvor afgreningen pålimes et plant stykke PVC (hvis det kan skaffes). Føleren monteres så vha. en normal kabel-forskruning. Føleren er en almindelig Pt100 føler i et aluminiums-rør med en diameter på 6 mm.

Spørgsmålet er så om denne løsning er tæt nok, kan holde til trykket samt om aluminumsfølerne kan tåle klor-vandet.
Andre ideer er naturligvis også meget velkomne.


bjarne



526 Posts
Posted - 21 maj 2008 : 22:09:58

Den type følere du snakker om SKAL ned i vandstrømmen. isæt et T stykke, ved indgangen i pumpen ( så måler du varmen i poolen) og et T stykke ved udgangen fra solabsorberen. I disse T stykker isætter du såkaldte dyklommer - kan købes i enhver vvs forretning - dissse dyklommer fyldes om med kobberfedt ( det samme du bruger til at smøre dine bremnser med da det er vanduopløseligt) og deri sætter du dine følere.Du har kun brug for disse 2 følere.
Sæt differensmåleren til at starte når forskellen er 8 grader og lukke når den er 3. Sæhentter du 5 grader hele tiden og det er det der fungerer bedst når alt ttages i betragtning ( lang historie)


leifo



47 Posts
Posted - 22 maj 2008 : 00:33:21

Tak for hurtig respons.

Jeg kan se at dyklommer/følerlommer findes i rustfrit stål og i kobber/messing. Kan begge tåle pool-vandet (klor)?

Skal lommen stikke længst muligt ned i vandstrømmen eller er det bedre at holde den i T-stykkets afgrening?




Mads M



134 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 09:51:43

Uden at være nogen ekspert vil jeg sige, at rustfrit stål må kunne bruges uden problemer. Pool stigen er jo lavet af rustfrit stål

Mht. messing og kobber er jeg mere usikker specielt med kobber, men det kan være Bjarne ved noget om det


bjarne



526 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 12:25:05

i realiteten ruster begge dele op efter x antal år. intet modstår poolvand i længden med mindre det er Aisi 316 L stål ( som ikke kan købes som standard)eller titanium

så køb det der er billigst- messing er det mest brugte

de skal bare ned så vandet passerer dem


leifo



47 Posts
Posted - 30 maj 2008 : 22:00:39

Efter at have besøgt diverse VVS-forretninger, byggemarkeder samt en pool-forhandler, måtte jeg til sidst ty til nettet før det lykkedes mig at finde nogle passende dyklommer i DK.

Jeg vender tilbage med en opdatering når jeg har modtaget og monteret dem.

PS. Hvis nogen vil prøve lykken i Tyskland (f.eks. eBay.de), hedder en dyklomme her en "Tauchhülse".


bjarne



526 Posts
Posted - 31 maj 2008 : 07:36:26

husk nu at fylde dyklommen op med kobberfedt


Mads M



134 Posts
Posted - 02 jun 2008 : 09:11:47

Jeg har også ledet lidt efter dyklommer, og har fundet nogle i rustfrit stål til en rimelig pris, sammenlignet med prisen på messing eller kobber. De havde godt nok ikke rigtig nogen på deres site, men de kan sagten skaffe dyklommer i alle størrelser og materialer.

Jeg må nok ikke skrive linket til stedet, selv om at det er et solvarme forum som også har salg af solvarme komponenter.




bjarne



526 Posts
Posted - 02 jun 2008 : 09:46:17

hej mads send linket direkte til leifo -så bliver han sikkert glad - du går bare ind under mail-ikonet under leifo


Mads M



134 Posts
Posted - 02 jun 2008 : 09:53:03

Done!

Til andre der evt. søger efter dyklommer, så kan det også hjælpe og søge på "dykrør"



leifo



47 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 00:11:57

Så fik jeg endeligt monteret de nye følere i dyklommer.

For at sammenligne med min "gamle" løsning, har jeg prøvet at tilslutte begge følere - og her er det helt klart løsningen med en følerlomme der fungerer bedst.

Hvor løsningen med føleren monteret på røret var op til 15 minutter om at ramme temperaturen, tager det kun 1.5 minut for føleren i følerlommen.

Se evt. dette link www.privatpc.dk/pool/Lomme.html





Tak for input


Bor



22 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 21:30:39

Hej Leifo,

Ser godt ud Hvor har du købt de dele( rør) som følerlommen sidder i ??

Hilsen Bo)


bjarne



526 Posts
Posted - 17 jun 2008 : 22:10:03

hej leifo

smuk beskrivelse - jeg bliver bare glad hver gang jeg ser at forummet virker og spreder hjælp
m.h.t de dele følerlommen sidder i, så kan de købes i alle vvs og poolforretninger


Bor



22 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 21:06:46

Hel Leifo,

Kan du ikke sende mig en mail el. et link, om hvor du har købt stumperne og hvad du har købt.

Bo)


Bor



22 Posts
Posted - 29 jun 2008 : 22:01:50

Tak for mail:O)

Bo)
B
Sidste redigering: 05 Dec 2009 18:42 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder