Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ?

Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 02 maj 2011 18:28 #2186

Hej

Jeg er ved af monterer solvarme og har sat en motorstyret 3 vejs ventil fra welldana på men nå jeg stiller den til gennemløb så den 3 udgang skulle være lukket fosser vandet stadig ud har prøvet af dreje den manuelt mens vandet fosser ud men den lukker ikke på noget tidspunkt ?

Er ventilen defekt ?

Med venlig hilsen Snedker-Lund
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 02 maj 2011 19:23 #2187

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja!
Da du skriver her, antager jeg, at du ikke har mulighved for, at henvende dig hvor den er købt...?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Snedker-Lund

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 02 maj 2011 19:27 #2188

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg tror ikke at ventilen er defekt :) 3 vejs ventilerne til pool solvarme er lavet således at der hele tiden er en lille vand strøm igennem dine paneler, hvis du kigger ind i ventilen vil du kunne se at der er boret nogle få huller i kuglen, netop for at skabe denne gennem strømning.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 02 maj 2011 19:33 #2189

Tak Mads har lagt mærke til hullerne , så selv om jeg sætter solstyring på med differens føler på skal der stadig være en lille vandstrøm igennem panelerne ?

Mvh Snedker-Lund
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 02 maj 2011 19:41 #2190

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Nå ja prøv og skru ventilen ud, og så manuelt dreje den så burde du kunne se hullerne :)

Den lille slip strøm er bla. Med til og sikre en bedre temperatur regulering. Jeg har en ligende anordning på min ventil styring, og kan i nogle tilfælde se hurtigere om der er varme og hente i solfangeren end som hvis man måler temperaturen på/i solfangeren. Min styring måler nemlig temperaturen på pool, retur fra solfanger og temperaturen i selve fangeren, men nu er min styring jo også en anelse nørded. Men hvis man kan lide styring og regulering jaaah så er det jo et sjovt stykke legetøj, som resten af familien bliver glade for da fars hobby giver mere varme i poolen :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 02 maj 2011 19:50 #2191

Tak for de hurtige svar jeg havede bare forstillet mig af ventilen skulle lukke vandet op i panelerne og lukke når temp næsten var ens og når vandet var blevet varmet op skulle ventilen aktiveres havede ikke forstillet mig et konstant flow når pumpen kører men hvis det er sådan det skal laves så må det være sådan ;)

jeg havede tænkt mig af sætte en føler lige efter sandfilteret og en på retur på solfangeren ?

Mvh Snedker-Lund
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 02 maj 2011 19:55 #2192

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg bruger ikke trevejs motorventil, så jeg kender intet til sådan én. :)
Men jeg antager, at de gør det hvor man forhandler sådan nogen. Heldigvis er Mads mere vidende end jeg på det punkt, og kunne bidrage.

Derimod har jeg erfaring med placering af følere, for det er bestemt ikke lgegyldigt hvor de sidder!
En føler ved sandfilteret er ikke nødvendigvis temperaturen i poolen.
På samme måde er en føler på returen fra solfangeren ikke nødvendigvis temperaturen i solfangeren - når pumpen IKKE kører! ;)

Derfor bør følerne placeres så tæt på det stillestående vand som muligt. Altså helst lige ved fx skimmeren, og i toppen af solfangeren, dér hver det varme vand samler sig, når vandet står stille.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 02 maj 2011 20:28 #2193

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Den styring som du har (snedker-lund) er det den styring som kun styreventilen og ikke pumpen?

Og hvordan styre du din pumpe med en timer eller styre solvarme styringen også den?

Har nemlig set well dana styringer som kun styre 3 vejsventilen, med mindre man lige laver et par modifikationer :)

Alt efter ovenstående er der forskellige censor placeringer, yxos placeringer er korrekte dog kan der ændres lidt på tingene hvis pumpen kun kører på timer og ikke som funktion af solvarmen.

Grunden til at nogle styringer ikke direkte er lavet til og styre pumpen er noget med stærkstrøms loven og mulighed for selv montage.

Jeg skal nok redegøre for de forskellige principper osv. senere, da computeren er slukket og en telefon er lidt svær og lave tegninger på :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 03 maj 2011 04:07 #2194

Hej Mads

Min styrring ser sådan ud , håber den også kan styre pumpen ellers skal der vel bare et relæg på ?

Solar_styring.jpg


Mvh Snedker-Lund
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 03 maj 2011 05:02 #2195

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jooh måske er faktisk ved og hjælpe en kammerat med og lave det sådan at den kan styre pumpen, det som der lidt er problemet er som jeg husker det at den er lavet til kun at styre ventilen og ikke pumpen.

Dvs. så vidt jeg husker står der ikke noget om i brugs anvisningen at den kan styre en pumpe og hvordan den tilsluttes, problemet er nemlig hvis styringen ikke har en korrekt hysterese vil man kunne slide pumpen op ret hurtigt.

Hysterese for dem der ikke ved det, er en sikring imod at en pumpe eller ventil hele tiden vil stå og skifte og gå i selvsving. Dvs. at der skal være indprogrammeret eller lavet i elektronik, at når pumpen tændes skal diffrens temperaturen være f.eks. 6 grader og når den slukkes f.eks. 4 grader.

Hvis tænd og sluk temperaturen var den samme, ville pumpen eller ventilen komme til og vandre fra on->off og off->on osv.....på en uheldig dag. Det er også her at hullerne i ventilen kommer ind, de hjælper faktisk også med og strække hysteresen ud.

Jeg havde en gang brugsanvisningen til din styring, men den er blevet væk så hvis du har tid og lyst må du gerne scanne den ind og maile den til mig. Jeg sender lige min mail adresse på intern mail, så jeg ikke bliver udsat for en masse spam :(
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Moterstyret 3 vejsventil Defekt ? 03 maj 2011 14:23 #2198

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
grunden til de små huller er, at det overtryk der kan komme når vandet er varmet op i solfangerne får vandet til at udvide sig - skaqber et overtryk. dette skal kunne komme ud

du skal sætte en føler hvor vandet kommer ind i pumpen og ud fra solfangeren
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Snedker-Lund
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder