Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Afkalkning af spa - Hvad skal man bruge af kemi?

Afkalkning af spa - Hvad skal man bruge af kemi? 03 Feb 2019 10:34 #8047

  • MartinL
  • MartinL's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Hejsa

Jeg er ved at renovere en gammel indendørs spa, og rør og varmelegeme er meget tilkalket. Cirka 1 mm belægning på alt inde i rør. Jeg har skilt varmelegeme ad og haft det i en spand med eddikesyre-opløsning, lige som til afkalkning af kaffemaskinen. Det gik fint med at få det kalken af efter en døgns tid. Så nu er det skinnende ret :-)

Men jeg vil gerne have renset rørene og tænkte på om jeg også kan lave en "stor" eddikesyre opløsning i spa'en og lade det stå et døgn eller 2. Men kan akryl-karet tåle det? (jeg gætter på at det er glasfiber med akryl belægning). Eller skal man bruge citrunsyre (pulver) i stedet?

Hvad anbefaler i af syre og hvilken dosing?


hilsen
Martin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Afkalkning af spa - Hvad skal man bruge af kemi? 19 Feb 2019 20:28 #8048

  • MartinL
  • MartinL's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Kære eksperter

Efter lidt flere overvejelser, så tænker jeg at afkalkning jo blot kræver at man sænker Ph-værdien tilstrækkeligt. Jeg har læst mig frem til at en Ph-værdi på omkring 5 vil fint hvis man vil lade afkalkningen foregå over mange timer.

Så spørgsmålet er nu hvordan jeg nemmest får værdien så langt ned og hvad man bruger billigst/ smartest. Syre (hvilken?) eller bare Ph-minus i pulver form?

Nogen råd fra Forumet ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder