Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Fritstående træpools

Fritstående træpools 04 maj 2011 08:04 #2210

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej

Jeg så i en anden tråd at klor mv. er hårdt mod træ. Og så sidder jeg og drømmer lidt om træpool, Jeg synes de er flotte, men er de pengene værd. Jeg har lavet en del beregninger på diverse pools, ligeså stålpools i friterefterstående. Men det er den træpool jeg har et godt øje til :blush: De er noget kostbare i anskaffelse, men herefter er de jo lige til at stille op, når der er planeret..B)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 04 maj 2011 08:13 #2212

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hvorfor vil du egentlig ikke grave den ned? Jeg synes personligt, at en nedgravet pool er klart flottest, for ellers ligner det uværgeligt et forstørret badebassin. Smag og behag er, og skal være, forskellig, men jeg er da nysgerrig :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 04 maj 2011 08:31 #2213

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej
ja du har ret i at det er pænest at nedgrave, men sagen er at vi på et tidspunkt, har flytteplaner, og jeg gerne vil have den med, for måske at nedgrave den til den tid.? Skal den nedggraves, er jeg dog i tvivl om træpool er det rigtige..Jeg ved dog heller ikke om det er realistisk at flytte den.. Så mange tanker går med det projekt..:blink:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 05 maj 2011 11:23 #2220

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej igen;)

Jeg har sideløbende med disse fritstående løsninger, også arbejdet med budgetter på nedgravet stål pools, primært oval 8x4 og deromkring. Jeg vil godt høre om overslag på støbning af fundament, støttemure, bortskafning af jord. Jeg har en kammerat der har adgang til minigraver, og regner med at den kan fortage dette job..:unsure:

Ser frem til at høre nærmere B)

mvh PEH
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 05 maj 2011 12:08 #2221

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
for at få et reelt svar på entreprenørudgifter, skal du have fat i en lokal. Der er al for mange usikkerheder og priser til at du kan få noget vejledende her.

Ingen pools er velegnet til senere flytning
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 05 maj 2011 12:25 #2222

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er rigtigt hvad Bjarne skriver "ingen pools egner sig til flytning".

Grunden til dette er at det er rigtig svært og få lineren til og passe igen, alle huler til dyser, skimmer etc... skal sidde lige i øjet for at få det til og så pænt ud igen ellers vil der forkomme folder.

Desuden bliver en liner stiv med tiden, så hvis den foldes sammen efter nogle år vil den kunne knække/sprække.

Den pool type som vil egne sig bedst også set med et prismæssigt aspekt til flytning er en stålpool. Hvis poolen vel og mærket skal graves ned, men igen ikke noget jeg heller vil anbefale og flytte poolen.

Ved faktisk ikke hvordan det er hvis man vil flytte en glasfiber pool, men det bliver dyrt først i etablereing og senere i optagening og igen flytning. Har kan du nok få 2 stål pools til denne pris :)

Det med priser på bortskaffelse af jord er meget magisk, nogle steder i Danmark er det pænt dyrt og andre steder er det billigt. I forbindelse med en til bygning til huset skulle vi af med ca. 18m3 jord, det kostede 1200kr hvis jeg selv fyldte containeren. Men andre steder vil sådan en omgang have kostet op imod 15.000kr, så hør omkring dig det kan være at en lokal man mangler lidt jord :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 05 maj 2011 12:43 #2223

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 05 maj 2011 21:50 #2224

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Tak for svar. Tjaa, det er var vel også noget naivt at flytte den, jeg kan se pointen i det du skriver Mads med at lineren bliver stiv i det, og vil knække i folderne. Men selvfølgelig måtte jeg så investere i en ny liner, jeg synes at have set dem til omkring 3000,- og opefter..

Min ide var jo på kort sigt at få et bassin til børnene og undertegnet, som kunne bruges i sommervarmen, og som så efter nogle år kunne pakkes ned og flyttes, mod indkøb af ny liner, og evt. nedgravning. Jeg synes nu ikke de fritstående er så grimme, men her igen er det vel påkrævet at der skabes lidt miljø omkring den..:) Jeg har da set nogle fine løsninger, med disse træpools her på siden under inspirations galleriet..

Jeg frygter faktisk lidt den nedgravnings entreprise, selvom den også frister mig..:blink: Derfor har jeg lagt mit fokus på disse fritstående pools, og kalkuleret til næsten hudløshed, med alt fra poolstørrelse, kvalitet, lys mv.

Well, mange overvejelser står endnu i kø..

De bedste hilsner
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 06 maj 2011 05:41 #2225

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg forstår godt din bekymring, men hvis det er til nogen trøst, så viste det sig at hulgravningen var det der gik mest smertefrit. Det tog 4 timer, fra gravkoen ankom, og til den kørte igen, efter at have fjernet 100 m3 jord.
Så står man godt nok med et monsterhul i haven, men hvis man tager sig god tid til at regne ud hvor dybt det skal være (helst inden gravkoen kommer!), så er det jo bare at gå videre med sin plan; støbe bund, osv...

Til gengæld tror jeg nok, at jeg ville vente med at anlægge pool, træpool eller ikke-træpool, og over eller under jorden, til jeg var flyttet. Det lyder som meget arbejde, og en masse penge, for noget som du og din familie alligevel ikke får glæde af ret mange år, hvis I planlægger at flytte.

Hvad er formålet med at lave en pool et sted hvor I skal flytte fra? At kunne nyde den? Nyde hvad? Man skal jo gøre sig klart hvad det er ved en pool man godt kan lide?

Er det dét at bade og plaske? Så tror jeg hellere jeg ville overveje noget solvarme til din eksisterende "badepool". Der fås flere ganske effektive muligheder, og til helt andre priser end hvis du skulle bygge pool.
Eller er det synet af en pool? Eller bare det at "have den"?
Uanset smag for nedgravet eller fritstående pool, så er det godt nok mange penge at poste i noget som skal overdrages til dem der til sin tid skal købe jeres nuværende hus. Penge, som du garanteret godt kan bruge ifbm med en flytning.
Rent bortset fra, at et hus med en pool ER sværere at sælge end andre huse. Ikke at det ndvendigvis trækker prisen ned, men der er færre købere til pool-huse, og dermed kan det blive mere besværligt at komme af med sådan et hus.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 06 maj 2011 06:52 #2226

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Først og fremmest, ja du har ret. Der ligger to perspektiver i dette pool drømmeri el. Projekt. Mht. Flytning så er det noget diffust. Min Kone er Norsk, så det er den vej pilen peger, såfremt de flytteplaner realiseres. Men vi har en dejlig villa i Ebeltoft, med Panorama udsigt over det meste af vigen. Dem der har været med Odden færgen, ved hvad jeg snakker om. Ihvertfald har der hyppigt været mindre katastrofe opbremsninger, når udsigten over marinaen dukkede op, og folk faldt i staver..

Nuvel; Min ide her, er at tilstræbe lysten til At blive, ikke at jeg hader ideen om flytning. Men haven egner sig perfekt til en lille oase. Og vore Norske side af familie og venner elsker at besøge os og byen. Så i alt dette ligger der en ide i at skabe fokus på det vi har, og ikke det vi måske får. Og når jeg nu har skrevet dette indlæg, er det som om at nedgravet, er den rigtige løsning, såfremt det lykkedes..

Grunden til ønsket om pool, er som nævnt en oase, hertil tillægges selvfølgelig leg og sjov. Men ikke mindst interessen fra min side. Og bare det at sidde og kigge på vand, er jo ekstremt afstressende..

De bedste hilsner
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 06 maj 2011 07:50 #2227

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Køb et akvarium så ;)

Ja, vand er afstressende at kigge på - for dem som ikke står for vedligeholdelsen; altså familie og venner.
Personligt har jeg det sådan, at når jeg kigger på mit poolvand, så tænker jeg på, om det nu også ser klart ud; om det trænger til at blive støvsuget osv, så som "ansvarlig" har man nok et lidt anderledes syn på det.

Men NÅR poolen bare kører, og det gør den jo heldigvis det meste af tiden, så er det bare fedt. B)

Nogen af de ting som vi virkerlig sætter pris på, at vi har gjort, så er det:
  • at den er gravet ned. Det er nemt at komme i og iøvrigt servicere den
  • at der er (sol)varme. Det er ufedt at bade i koldt vand!
  • at vi fik lavet en romertrappe. Det er fedt at kunne GÅ i og op igen, og ikke skulle kravle på stiger. Desuden sidder man glimrende på trappen og nyder en øl!
  • at vi fik tilpasset haven omkring poolen. Dvs. lavet terasse, og erstattet alt løvfældende med stedsegrønt.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fritstående træpools 06 maj 2011 08:15 #2228

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Yxos

Nej, ikke aquarium, dem har jeg haft tidligere... Det er som bekendt oasen og samlestedet som har min bevågenhed. Jeg vil også gerne have varmt vand, så solfangere er nok et must! Jeg har udmålt området, og fundet at jeg kan have en oval på godt 7x4 meter og stadivæk holde 2,5 til skel - Diverse bede omkring erstattes med terrasse og krukker. Resten af haven forbliver græs..(lidt mindre at slå) :P

Du har ret i at den ansvarlige rolle har et andet fokus, fruen forstår dog ikke helt at jeg hele tiden tudser rundt med net, suger og kemikalier. Men hun bemærkede det sidste sommer ved en af mine døtres legekammeratarer, som har et lidt større bassin end vores. Vores var krystalklart, deres var knap så hygiejnisk at beskue, som hun sagde.. Men ikke desto mindre, ansvar eller ej; Så nyder jeg vandet og det der påkræver min attension i henhold til det ansvarlige. Jeg har nultolerence omkring infektioner, der måtte komme af uplejet vand:evil: Så jeg er superglad for dette forum, og læser de fleste tråde og artikler

De bedste hilsner B)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.183 sekunder