Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Kan polvand bruges til havevanding ?

Kan polvand bruges til havevanding ? 26 Jan 2009 09:58 #128

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 06 aug 2008 : 13:57:14

Hej med jer,

Jeg er ny her, men håber i kan kaste lys over risikoen ved at bruge brugt poolvand til havevanding.

Ved returskylning og ved delvis udskiftning af poolvand, har jeg mulighed for at opsamler poolvand i 10 palletanke, som herefter ( kan ) bruges til havevanding. Jeg har en have, hvor der er installeret automatisk pop up sprinkler system, og kan dermed let bruge de 10 m3 vand på udvalgte steder.
Der er mulighed for at styre vandingen i de enkelte surbundsbede og på græsplænen, helt nøjagtigt, via en Hunter vandings computer.

Er der nogen der har erfaring med at vande have med poolvand ?
Er der nogen der kan overskue konsekvensen ved at lade dette vand blive spredt i haven – også på langt sigt ?
Kan det evt. være en fordel at lade vandet stå i en periode, for at få diverse kemikalier til at dampe af og hvad kan der evt. ske med de kemikalier, der ikke forsvinder fra vandet / restkemikalier, når de ”rammer” jorden ?

– Ville jo nødigt ende med at have en grund, med ophobning af kemikalier, der ligefrem er miljøskadelige !

Jeg har indtil nu brugt klor, flokningsmiddel, PH-minus og anti alge væske. Kunne det være en idé at bruge aktivt ilt i stedet for klor ?

VH.
Lars


Mads M



134 Posts
Posted - 06 aug 2008 : 16:50:58

Der er ikke noget problem i og bruge vandet til og vande have med, det du skal gøre er at lade det stå så kloren damper af.

Men du skal nok passe lidt på hvad du vander, for hvis du har tilsat ælgedræber til vandet kan du måske skade nogle planter.

I starten vi havde pool brugte jeg bagskylle vandet til og vande plæne med, det skete der ikke noget ved


bjarne



526 Posts
Posted - 06 aug 2008 : 21:28:43

jeg er snart kørt bagud af dansen. det eneste der er at tilføje til mads,s indlæg er, at årsagen til at algemidlerr kan være dårlige er, at mange er baseret på kobber.

Ring iøvrigt til kemikalieleverandøren Wendt og Sørensen - ja det er reklame, men da de kun sælger til butikker og ikke private tillader jeg mig det altså på dine vegne. De er enormt dygtige og venlige. ring til dem - hils fra poolraadgiveren og lad så os andre få resulttatet her i forummet


kingglostrup



87 Posts
Posted - 06 aug 2008 : 22:22:23

quote:
Originally posted by bjarne

jeg er snart kørt bagud af dansen.




Sådan er det med aktive brugere

Jeg ser da frem til at skulle tømme min pool til efteråret, så får jeg verdens reneste bil, den skal fandme vaskes så det batter.....

Nu tager den vel ikke milijølak ?? Jeg har sådan en 112 % iorden bil
( skjult reklame , iøvrigt noget jeg kan anbefale,altså bilen )

Mvh Thomas


Ejegod



66 Posts
Posted - 07 aug 2008 : 14:45:12

Hej.
Jeg bagskyller i regnvandstønder og bruger til blomstervanding - ingen problemer. Blor til info.


Lars Ravn



2 Posts
Posted - 08 aug 2008 : 14:01:46

Hej igen og tak til alle jer der svarede mig !

På Bjarnes opfordring, skrev jeg til Wendt og Sørensen, vedr. havevanding.

Peter Knudsen, fra Wendt og Sørensen svarede hurtigt tilbage og gav mig i øvrigt lov til at viderebringe hans svar, mod at det klart fremgår, at teksten er forfattet af ham.

Således følger nedenstående :

Hej Lars,

Hvis du anvender HTH klor i din pool dvs. Calciumhypochlorit i drikkevandskvalitet – kan du ved at tilsætte antiklor til det opsamlede skyllevand fjerne klor såfremt der er et målbart niveau.

Anvender du organiske klortyper i poolen dvs. klor stabiliseret med cyanursyre ville jeg ikke anvende vandet til havebrug idet cyanursyre er tungt nedbrydeligt.

Det vil være at foretrække at poolvandet kun er behandlet med HTH klor – pH-minus – evt. Sunflok.

Hvad dine planter siger til vand med den ledningsevne, alkalitet, calciumhårdhed og pH-værdi der er i poolvand kan jeg ikke udtale mig om.

Mht. til valg af desinfektionsmiddel ville jeg ikke anbefale en metode der ikke anvendes i et offentligt bassin hvilket hermed udelukker aktiv ilt.

Man har brug for at have et desinfektionsmiddel med en residens værdi i poolen dvs et middel der bliver i vandet et sykke tid – ilt vil forsvinde hurtigt og kan derfor kun fungere hvis der kontinuerligt doseres til et meget højt niveau (>30-50 ppm).

Med venlig hilsen / Best regards,
Peter Knudsen
Wendt & Sørensen A/S
Vølundsvej 18 - DK-3400 Hillerød
Tlf. (+45) 48 25 31 11 Fax (+45) 48 24 13 09 www.w-s.dk

Så med tak til Peter Knudsen for ovenstående og jer andre der bidragede med jeres erfaring, há en forsat god sommer.

VH.
Lars


Lars ravn
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder