Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Opbevaring og holdbarhed for kemikalier

Opbevaring og holdbarhed for kemikalier 26 Jan 2009 10:09 #131

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 26 maj 2008 : 20:33:04

Hej.

Jeg er ny bruger af poolrådgiveren.dk og håber at kunne få råd og svar på nogle af de spørgsmål, jeg endnu ikke har styr på.
Efter at have læst mange af de rigtigt gode indslag, lover det godt.
Jeg er indehaver af en oval pool 8x4x1,5 meter på 3. sæson.

Jeg har et spørgsmål omkring kemikalierne, der stadig på 3. sæson kan drive mig til vanvid.

Hvor lang holdbarhed har de generelt, og hvordan skal de opbevares (især om vinteren) ?

Jeg har fået fortalt at de flydende midler selvfølgelig skal stå frostfrit, men at granulat og 'tabs' godt kan tåle moderat frost.
.. og hvordan har de det med varme, hvis de f.eks. står i solen.

Jeg har aktuelt mistanke om, at mit PH-Minus (NatriumHydrogenSulfat) ikke virker mere. Jeg har gentagne gange tilsat 3 dl, uden at PH-værdien er faldet nævneværdigt (0,1 - 0,2), i forhold til sidste år, hvor 3 dl sænkede PH-værdien med 0,5 eller derover.
Jeg har opbevaret det udendørs i en hyndeboks, og altså ikke frostfrit men dog tørt.
Kan det tænkes, at det har været opbevaret forkert, eller er der en anden grund til, at forbruget har været så enormt stort.
Jeg har siden opstarten 6. Maj med en chockklorering tilsat ikke mindre end 42 dl. PH-minus, og PH-værdien har kun lige akkurat sneget sig under 7,3 - 7,5 for derefter at stige igen.

Kan det evt. skyldes at jeg har ligget på et relativt højt klor indhold (2-3 ppm) ved brug af Tempo stick (Calcium Hypochlorit) ?

Kan en anden grund være at jeg i år har fået termodækken og dermed ca. 3 grader højere temperatur ?

Eller er det, som jeg håber, mit PH-Minus, der ikke virker ?

- Torben

bjarne



526 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 12:20:24

alle kemikalier uanset om de er faste eller flydende taber deres værdi - afdamper til omgivelserne. klor er f.eks. en luftart der er bundet til et fast stof. hav derfor ikke kemiklier til mere end 1 års forbrug af gangen - hold dem i en så tæt beholdert som muligt - tørt - mørkt - køligt

dit forbrug af PH minus har intet med dit klorforbrug at gøre. kun hvis det var omvendt. hvis du har en høj ph værdi virker dit klor dårligt

det virker MEGET som at ph har mistet siin værdi for så meget skal man ikke bruge

højere temperatur betyder større klorforbrug og dermed ooggså et større forbrug af ph til at holde ph værdi. Hver gang du tilsætter klor stiger ph værdien.
men på den anden side betyder en termodug, at der er mindre vandfordampning og dermed mindre kemikaliefordsampning

så køb nyt og kun til det årlige forbrug - gå ind unnderr vedledninger og download de forskellige vejledninger om emnet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.146 sekunder