Først vil jeg sige at der ikke er noget der hedder en perfekt CYA værdi
i USA køre man gerne med en værdi på omkring 80ppm og et nærmest sundhedsskadeligt klor niveau
WHY ? ja pool manden kommer kun engang om ugen og så er der jo også et mer salg i alge dræber og klor
Min erfaring som jeg skrev er et abs. max. på 30ppm grunden til dette er, at alger og specielt brunalger begynder at sætte sig ved 30ppm og der over. Havde selv problemet for snart 11 år siden chock klorerede og flokkede osv...... det kostede en 1/2 bondegård i produkter og intet hjalp
, men så hjalp Bjarne mig med at vi skulle sænke CYA ned til omkring 30ppm. Min værdi blev målt til 35-40ppm.
Efter den CYA kom ned på 30ppm skulle der en gang chock til og vupti alger og brunalger var væk.
Jeg køre selv med AFM glas og bruger
aldrig flokning, jeg bruger kun lidt i forbindelse med fortynding med nyt vand for, at få fjernet metaller fra vandet. Flock fjerne partikler som er meget mindre end alger
(dog har noget flock tilsat andre midler, som kan virke imod alger og metal udfældning, så plejer det at stå på flasken eller pakken).
Har siden jeg begyndte at køre med max. CYA på 30 aldrig set en alge i poolen og det er så 10-11 år siden