Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Algevækst på rynket liner

Algevækst på rynket liner 03 Jun 2018 09:11 #7939

  • sebastianuth
  • sebastianuth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 1
Hejsa.

Jeg har endelig i år (3 år med pool) fået styr på det at have pool... Eller nogen lunde.
Mine værdier er:
pH: 7.2
CYA: 40
FCL: 4.5
Alka: 85

Vandet er funklende klart og står rigtig godt.
Jeg har fået skiftet mit sand ud til AFM medie og har fået ny pumpe og lavet hård rørføring.

MEN...
Nu hvor det har været så varmt så længe, er der begyndt at komme alger i revnerne i min liner, der er næsten umuligt at få af, med mindre jeg lejer dykkerudstyr og går det hele igennem med håndkraft, under vandet.

Jeg vil derfor høre om der er nogen der har et eller to gode råd til hvordan jeg kan få has på det?

Jeg har chockket poolen op til 10 FCL og jeg kører min pumpe ca 6 timer om dagen (25.000L pool).

Med venlig hilsen
Sebastian
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 03 Jun 2018 11:50 #7940

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hehe svaret til dit problem er ganske simpelt "Klorlås" :(

Du skal skifte ca. 7m3 vand ud med nyt vand for at få din cyanur (CYA) ned, jeg anbefaler en max. på 25-30ppm. Du skriver at din værdi er 40ppm så ved jeg af erfaring at der er problemer B)

Hvilken klor bruger du ? du skal bruge ustabiliseret klor for at undgå klorlås.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 03 Jun 2018 12:52 #7941

  • sebastianuth
  • sebastianuth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har før haft en klorlås. Det ser slet ikke sådan ud denne gang.
Sidst jeg havde en klorlås var min CYA på 110 og der var det hele poolen der blev grøn.
Nu er det kun i de folder der er i lineren, og kun på en side.
Det ser ikke ud til at brede sig, jeg kan bare ikke komme ind til det, uden at skulle bruge fingre.

Som jeg læser det er 30-50 den ideelle værdi for CYA.

Jeg snakkede med en poolmand der fortalte mig at jeg skulle bruge flocking i vandet og lade det cirkulere i 4-5 timer, derefter lade det stå i 4-5 timer og så støvsuge det op til waste.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 03 Jun 2018 13:37 #7942

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Først vil jeg sige at der ikke er noget der hedder en perfekt CYA værdi :) i USA køre man gerne med en værdi på omkring 80ppm og et nærmest sundhedsskadeligt klor niveau :sick: :evil: WHY ? ja pool manden kommer kun engang om ugen og så er der jo også et mer salg i alge dræber og klor ;)

Min erfaring som jeg skrev er et abs. max. på 30ppm grunden til dette er, at alger og specielt brunalger begynder at sætte sig ved 30ppm og der over. Havde selv problemet for snart 11 år siden chock klorerede og flokkede osv...... det kostede en 1/2 bondegård i produkter og intet hjalp :( , men så hjalp Bjarne mig med at vi skulle sænke CYA ned til omkring 30ppm. Min værdi blev målt til 35-40ppm.

Efter den CYA kom ned på 30ppm skulle der en gang chock til og vupti alger og brunalger var væk.

Jeg køre selv med AFM glas og bruger aldrig flokning, jeg bruger kun lidt i forbindelse med fortynding med nyt vand for, at få fjernet metaller fra vandet. Flock fjerne partikler som er meget mindre end alger ;) (dog har noget flock tilsat andre midler, som kan virke imod alger og metal udfældning, så plejer det at stå på flasken eller pakken).

Har siden jeg begyndte at køre med max. CYA på 30 aldrig set en alge i poolen og det er så 10-11 år siden ;)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 03 Jun 2018 23:14 #7943

  • sebastianuth
  • sebastianuth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 1
Vil det sige at hvis den får en høj klor-værdi, så vil det virke?
Jeg tænker at det er en del vand der skal ud, for at komme fra 40 til 30. Det er 6000L vand ud af mine 25000L så vidt som jeg kan regne?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 04 Jun 2018 13:34 #7944

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja men det er ikke særligt sundt for de badene samt være dyrt i klor, desuden vil kloren slide unødigt på liner og andre dele.

Nu ved jeg ikke hvor meget vand du returskyller væk, men du kunne evt. lave en nødløsning som er at lave en delvis fortynding. Samt kun bruge stabiliseret klor det næste stykke tid, din CYA værdi vil så meget langsomt gå ned.

For at løse det akut algeproblem kan du så tilsætte en god omgang algemiddel regelmæssigt, men det ender nok pris mæssigt op i det samme som 7m3 vand ;)

Du skriver at der er rynker/revner i lineren hvor store er de?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 04 Jun 2018 15:35 #7945

  • sebastianuth
  • sebastianuth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 1
Det er klart det ikke er sundt, men tænkte at hvis den fik en kæmpe gang chok og så et par dage uden badning, så kunne jeg holde det til at nøjes med at fortynde i forbindelse med returskylning.

Det ser sådan her ud. Håber du kan se det :)

https://imgur.com/a/5QpIP2P
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 04 Jun 2018 18:54 #7946

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jo det kan jeg :) det er da temmelig mange folder du har specielt på væggen har du selv lagt lineren ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 04 Jun 2018 19:19 #7947

  • sebastianuth
  • sebastianuth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 1
Ja, det er et helvede at holde... Men nej, det er husets tidligere ejer der har lagt den.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 05 Jun 2018 13:08 #7949

  • sebastianuth
  • sebastianuth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 1
Nu er den nede på 35, og har kun haft skiftet vandet ned til skimmeren. Så jeg tænker at en gang mere, så er den ved at være der... Men på 35 burde en FCL værdi på 8 vel for dælen kunne klare det der sidder på siderne?

Men er tilbage ved udgangspunktet. Er der et godt "husmorråd" til hvordan jeg får det ud fra de folder der er i lineren? Børsten vil simpelt hen ikke tage det, med mindre jeg sidder med den under vandet.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 05 Jun 2018 14:27 #7955

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ugh jeg tror den liner både er lagt forkert og måske udsat for noget forkert kemi hvilket også kan give rynker.

Kan du evt. sende noget flere billeder af bassinet, så kan det være at jeg kan bedømme det bedre.

Som det ser ud for mig er det som om at lineren er for stor, udfra billede kunne det på de blå lister se ud som om at der er en pool i poolen dvs. opsat en stålpool inden i en eksisterende (svært at se).


Men metoden til sådanne rynker er at tømme bassinet helt og rette den ud, det kan dog være svært hvis lineren har nogle år på bagen da den let ville flække/revne.

Du kan evt. sende billeder på mads(@)varmpool.dk
Mvh. Mads
Sidste redigering: 05 Jun 2018 14:30 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Algevækst på rynket liner 05 Jun 2018 16:27 #7956

  • sebastianuth
  • sebastianuth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 1
Lineren er vist nok 6 år gammel.
Der er et par billeder mere her:

imgur.com/a/ytbHqqQ

Jeg mener at det er en stålpool der er sænket ned og så støbt beton rundt om.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder