Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Placering af flowcelle

Placering af flowcelle 30 Mar 2010 08:30 #818

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har et redox anlæg til at regulere syre og klor i min pool. Det er installeret med en føler til hhv. syre og klor, monteret på ekstra rør, som jeg monterede, netop til dette formål.

Det er noget biks. Dels løber der på den måde vand uden om filteret, selvom det er små mængder, og dels er der nu alt for mange rør, lavet af flere omgange, og de er blevet utætte her og der.
Derfor vil jeg sløjfe det ekstra rør jeg monterede til følerne, og i stedet lave den rigtige løsning; at indsætte en flowcelle hvor følerne så kan sidde i.

Men hvor skal flowcellen monteres helt præcist på tegningen, hvor man altså skal gå ud fra at "følerrøret" forsvinder?
redoxmontering.gif
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Placering af flowcelle 30 Mar 2010 08:52 #819

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
God morgen :)

Jeg vil mene at den skal monteres efter filtret, om det så skal være før eller efter solvarmen ved jeg ikke.

Grunden til jeg mener at det skal være efter filtret, er at så er de største smuds partikler filtreretvæk og de vil ikke kunne sætte sig i cellen.

Så er det jo om det skal være før eller efter solvarmen, først vil jeg lige høre hvor blive klor og syre pumpet ind i rørene efter flowcelle montering?

Bliver det også dossert igennen cellen?

Hvis ikke vil jeg mene, at for god ordens skyld skal der være lidt afstand imellem cellen og klor & syre dossering.

Så i min teori er jeg ved og være fremme ved en konklussion :) om den er rigtig må vi så se efter....

Jeg vil montere flowcellen lige efter filtret og så sætte dosseings anlægget ind efter solvarmen. Men igen lad os høre nogle andres bud :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Placering af flowcelle 30 Mar 2010 09:02 #820

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Cellen erstatter A og C på tegningen. B og D er dosering, dvs. der hvor klor og syre bliver pumpet ind i rørene.
Cellen skal jo af gode grunde sidde FØR B og D, da den jo ellers vil måle på de kemikalier der lige er pumpet ind i systemet.

Det giver jo næsten svaret i sig selv. Den skal sidde imellem pumpen og filteret, hvilket hos mig er en ganske kort fysisk afstand, og der sidder allerede dysen til syre-dosering B, og cellens skal jo placeres FØR den. Det bliver svært at få det placeret, så det både ser nogenlunde ud, og også er servicevenligt.

Alternativt skal jeg flytte syre-doseringen B til EFTER filtret.
Den blev placeret før filtret, for at kunne bidrage med at afkalke filtret, men det er jo ikke noget ufravigeligt krav, at den sidder dér.
Hensynet til, at placeringen af flowcellen skal være rigtig, den skal jo helst sidde så man ikke rager ind i den hele tiden, vejer nok tungere, end at syredoseringen er før filtret.

Eller hvad, Bjarne...?
Ole Kristensen
Sidste redigering: 30 Mar 2010 10:18 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Placering af flowcelle 30 Mar 2010 13:17 #821

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
så er der en ny vejledning og dette emne under artikler "funktion og installation"
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder