Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Pumpetid og returskyldning

Pumpetid og returskyldning 25 Jan 2009 17:30 #93

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 17 okt 2007 : 18:59:40

Hej,

Vi har købt et hus med pool og det er jo super lækkert. Instruktionen fra den tidligere ejer ang vinterlukning var dog følgende:

1) støvsug poolen
2) lav backwask
3) lav rinse
4) smid pumpen over på waste og hiv vand ud af poolen indtil du er under dyserne.
5) skub taget på poolen (plastic tag med skyde mulighed)
6) sæt pumpen på closed

Det har han altid gjort men jeg fornemmer herinde at der bliver gjort en del mere?

Spørgsmål nummer 2:
Jeg har læst at nogle af jer kun lader pumpen køre 5-6 timer af gangen har i blot sat en timer på, som styrer dette ? - Her hos os er der ikke mulighed for at time tiden og poolen kører i døgndrift !? - Jeg tror ikke engang det er muligt at sætte en timer mellem on off og strømudtaget i væggen.

Håber i kan hjælpe en ny poolejer :)

bjarne



529 Posts
Posted - 18 okt 2007 : 19:58:35

kommer tilbage til dig senere. men download og læs hæfte 2-3 og 4 samt vejledning om vinterlukning. så er du godt igang


kurt



15 Posts
Posted - 21 okt 2007 : 06:49:58

Det er altid mulighed fo at sætte en timer på ligegyldigt om det er 400v eller 230v
nu går man meget indfor at stoppe pumpen her på siderne.!
det drejer jo ikke om at spare så meget strøm som muligt !
Det dreje sig om at have det så godt badevand som muligt!
Lad det være dit udgangspunkt.
Så kan de god være at man kan stoppe pumpen i nogle timer når du har topkvalitet vand.
Det koster at drive et svømmebassin korekt.
Men gøres det korekt kan du holde omkostningerne nede.
kurt


Yxos



107 Posts
Posted - 21 okt 2007 : 09:06:51

7. pil manometret af filteret, hvis der er sådan et på. Det kan ikke tåle frost.
8. Afmonter pumpen og tag den indendøre, så den ligeledes står frostfrit.

Mht. timer:
Det lyder som om du blot har sat pumpen direkte i en stikkontakt. Det er en hurtig, billig, og næppe lovlig løsning.
Desuden slider du 4 gange så meget på hele dit system som nødvendigt, når det kører i døgndrift.

Der skal minimum motorværn på, og også et ur, og det hele bør sidde i en vandtæt boks på væggen.
Se fx. min løsning: geismar.dk/projekter/pool/solvarme/20021011_4.jpg

Hvis du ikke har forstand på el, så foreslår jeg, at du får fat i en elektrikker, som kan sætte en op for dig.
De penge du giver for ham, er hurtigt tjent ind i sparet strøm. Allerede på første år, vil jeg tro.

Yxos


neua



3 Posts
Posted - 23 okt 2007 : 14:25:08

Poolen er sat korrekt op, og sidder ikke bare i en stikkontakt. Det er derfor jeg ikke bare kan sætte et ur på.

- Ang. vinterlukningen har jeg tjekket brugervejledningen, men er fortsat meget i tvivl. Blandt andet fordi den tidligere ejer blot gjorde som beskrevet i min første post!

Der er hverken udstyr eller lign. til at spule dyserne osv.

Er rimelig grøn så det her er nok et dumt spørgsmål men manometer ? er Det det der sidder og måler trykket på den tønde hvor der er sand i ?

Hele systemet står inde i et poolhus.


bjarne



529 Posts
Posted - 23 okt 2007 : 16:16:15

Hej igen Neua

Du har som en selvfølge mange spørgsmål, men da du er så ny, at du er helt uden grundviden, kan det blive lidt svært og med mange muligheder for gensidige misforståelser, at rådgive dig gennem dit "poolproblem" / dine "poolproblemer" via denne side. Jeg vil foreslå dig at bruge de penge, som det vil koste at få enten Poolrådgiveren ( via denne side) eller en anden prof. ud og gennemgå det hele med dig en gang for alle. Efter denne grundviden vil du have stor hjælp af de vejledninger du kan downloade via denne side og den hjælp du kan få af sidens øvrige brugere.

Manometret er ganske rigtigt det der sidder på filtret og måler det indvendige tryk. At vandet er grønt har sin årsag i manglende desinfektion af dit poolvand. Læs hæfte 2-3-og 4
B
Sidste redigering: 26 Jan 2009 19:52 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder