Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hjælp min pool er grøn

Hjælp min pool er grøn 26 Jan 2009 10:31 #136

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 14 aug 2007 : 21:46:25

Jeg har læst jeres indlæg og synes det er nogle gode svar...

Da jeg efter 3 ugers ferie kom hjem til TOTAL grøn vand (pumpe var ved strømafbrud blevet slået fra) kiggede jeg i jeres forum. Og fandt frem til at jeg skulle chockklor.

Det gjorde jeg så i søndags (med 1200 gram til ca. 43.000 l. På det tidspunkt hed PH 7.2)

Og vandet blev også en del lyser, men stadig ikke helt godt. Jeg vil sige det har en grønlig farve som på et feriebillede af havet syd på.

Jeg har i dag, tirsdag tilsat 60 gram klorgranulat som er beskrevet som den daglige mængde, da vi tester vidste null klor...

Nu er mit spg. om jeg igen skal chockklor???? og hvis ja hvor ofte må man det????

Og lige et tillæs spg. Hvilken type tablet skal jeg bruge til testeren???? Første gang jeg købte fik jeg nogle der hed DPD No. 4
Og her anden gang hed de DPD No. 1 - er der noget forskel????

Med venlig hilsen

Mick Andersen
Ovalpool 4 x 8 m 1,5 dyb
(Har pool på andet år, første går endte også i meget grøn vand, som i år blev udskiftet.)

Yxos



107 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 21:52:23

Du har gjort det rigtige !
De sidste par dage har vi haft nogen sol, trods alt, og kloren er derved blevet brændt af.
Men har du også filteret samtidig?

Men når du chokklorerer, skal du samtidig filtrere, dvs pumpen skal køre uafbrudt, ihvertfald 24 timer, lige indtil dit vand er klart.
Kloren dræber bare algerne, men de skal jo også fjernes fra vandet.
Det kan være nødvendigt undervejs at returskylle filteret, hvis det stopper helt til at døde alger...

Yxos


tumbol



10 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:03:20

Ja pumpen har kørt uafbrudt siden i søndags. Og jeg har returskyllet 2-3 gange a ca. 5 min


Yxos



107 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:10:22

Så ville jeg nok chockklorere en gang til.
Husk at justere PH før du gør det, og lade så igen pumpen køre uafbrudt.
Hvis det ikke hjælper, senest efter 24 timer, så må vi nok have Bjarne på banen...

Yxos


Ejegod



66 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:13:33

Hej Tumbol
Ud fra den erfaring jeg har med grønt vand, er du på rette vej. Jeg mener kun der er et at gøre, er at fortsætte med at chokklorere, for så længe vandet er grønt, forbruger du kloren meget hurtigt. I den meget varme maj vi havde, fik jeg grønligt vand i et par uger. Jeg forsøgte at klorere med vanlig mængde klor og filtrere i døgndrift, men det hjalp først da jeg chokklorede. Efterfølgende har jeg chokklorede et par gange. Hvor tit det skal gøres, afhænger bla. af varmt det er og hvor meget du bader. I dit tilfæde mener jeg bare du skal tage en tørn med med at chokklorere og filtrere så længe det er grønt, så når du målet. Held og lykke
Mvh
Ejegod


tumbol



10 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:15:32

Ok det prøver jeg så i morgen....

Ved du hvad forskellen er på DPD No. 1 & DPD No.4???

Og selvfølgelig skal du lige have et tak for hjælpen


Yxos



107 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:17:33

Næ, jeg kender desværre ikke de tabletter. Jeg bruger et testsæt fra Astral med væsker.

Yxos


Ejegod



66 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:26:45

Hej igen.
Selvtak.........
Jeg kender heller ikke DPD no 4. Har kun hørt om nr. 1 og nr 3. Prøv lige og afvent og se om vores fælles "Orakel" (Bjarne) ikke logger på i morgen, det vil undre mig, hvis han ikke kan oplyse os alle om hvad nr 4 er.
Hvis jeg skal foreslå noget, så fortsæt med DPD 1, da du så måler, hvor meget fri klor der er i vandet. Hvis det er en udendørs pool, er det det vigtigste at måle, sammen med PH.
Ejegod


bjarne



526 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:28:32

Hej
nys hjemkommen fra sverige

du skal kun bekymre dig om DPD 1 -som måler frit klor og Phenol red - som måler ph værdien. Det er et fæ..... der har givet dig DPD 4-du får aldrig brug for dem

ellers er det helt rigtig hvad de andre siger, så i virkeligheden behøvede jeg ikke sige noget

Grønt vand = LEVENDE ALGER = ikke nok klor

sænk ph værdi til 7 - jo højere ph værdi jo dårligere virkningsgrad af klor

Chockklorer = 150 - 300 g klorgranulat ( calsium hypoklorit ) ikke det cyanurbaserede pr. 10.000 ltr vand

Kom en flokningstablet i skimmeren

lad pumpen køre 24 timer i træk indtil vandet er krystalklart

returskyld indimellem


Yxos



107 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:34:58

Hvordan måler du klorgranulatet af?
Jeg har stjålet min kones 1½ litermål fra køkkenet og bruger LITER-indelingerne; ikke gram, for jeg ved ikke vad klor vejer pr. liter.
Så prøv med 1,2 liter klor. Det burde være rigeligt til dine 43000 liter vand.
Jeg bruger iøvrigt HTH klor...

Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 14 aug 2007 : 22:39:25

ja

hvilken klor bruger du ???

den cyanursyre baserede eller den klorbaserede ( calsium hypoklorit)

Download iøvrigt hæfte 2-3 og 4 under vejledninger. Når du kan dem så bliver du administartor i dette forum ( ulønnet som alle os andre)


bjarne



526 Posts
Posted - 15 aug 2007 : 21:08:30

p.s DPD 4 er tabletter der måler indholdet af brintoverilte - oxygen i poolvandet. Nogle mennesker der ikke kan tåle klor bruger istedet brintoverilte plus et stof der hedder barqusil. brintoverilte plus bargusil udgør tilsammen den samme effekt som klor har


tumbol



10 Posts
Posted - 20 aug 2007 : 20:25:44

Min klor er Natriumdichlorisocyanat Dihydrat (100g/100g) Købt i Tyskland.

Vandet er stadig grøn, jeg har chockklor med 1,2 kg 2 gange, første gang synes jeg det blev lidt lysere, men stadig meget grønt.

Jeg har i lørdags tømt filteret og rengjort sandet. Synes dog ikke det var slemt beskidt...

Hvor meget sand skal filteret indeholde????? (mener det er ca. 75 kg. i det)


bjarne



526 Posts
Posted - 20 aug 2007 : 20:41:15

AV min arm

du bruger en cyanursyrebaseret klor - læs vejledningen om cyanur, swimmingpoolens velsignelse og forbandelse - OG CYANYRSYRE BASERET KLOR KAN IKKE BRUGES TIL AT CHOCKKLORERE MED- hvis du bruger cyanursyrebaseret klor til at chockklorere med kommer du al for meget cyanursyre i dit bassinvand og risikerer en klorlås

Når dit vand stadig er grønt er der KUN og ALDELES KUN 3 teoretiske årsager. I. For lidt klor, hvilket synes usansynligt med den mængde klor du har kommet i dit bassinvand 2. for høj en PH værdi = over 7.4 eller 3..en klorlås forårsagt af for meget cyanursyre.

Det første du skal have tjek på er hvordan dit indhold af cyanur er. Køb derfor enten et testsæt selv, eller send/henvend dig i et prof firma med en vandprøve og få testet dit vand. Når du ved det - og først da kan du gå videre - JUST BELIVE ME

Problemet med cyanursyre baseret klor er, at man KUM må/bør bruge det når man præcist ved hvad det er for en klor man bruger. I modsat fald er der al for mange faldgruber med denne klortype. Faldgruber som utallige mennesker falder i gennem året fordi de ikke bliver oplyst ordentligt om disse farer og fordi der meget sjældent står noget om det på brugsanvisningerne da det jo ville virke salgshæmmende


bjarne



526 Posts
Posted - 20 aug 2007 : 20:47:03

p.s
du skriver ikke hvor stort dit filter = diametren så det er svært at sige hvor meget sand du skal bruge.
er skal dog altid være en kombination af den største sandhøjde kombineret med den største m2 overflade. Højden bestemmer hvor godt fikltret renser/ jo hørere jo bedre og m2 bestmmer hvor meget vand filtret er i stand tkil at modtage af gangen m3/i timen

sand skal iøvrigt kun skiftes hver 5 år og der bør returskylles hver 7 dag ( af forskellige grunde download hæfte 3 og 4 )


tumbol



10 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 17:08:32

Jeg har nu køb et testsæt i Matas. Og ja indholdet er allllttttttt for højt 100mg

Skal jeg nu tømme hele poolen og starte forfra?????

Jeg har også købt en ny klor.... Men kan du fortælle mig om det er den rigtig??????

Der står "100 g des produktes enthalten 80 g Troclosennatrium"

Posted - 21 aug 2007 : 17:15:49

@tumbol: Din cyanur koncentration kan sagtens være mange gange højere end de 100 test-sættet viser.
Se www.pooldoktor.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=128

Du mangler at fortælle:

1. Diameteren på dit sandfilter
2. NAVNET på det klor du har købt; ikke blot hvad der står med småt på siden af den

Yxos


tumbol



10 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 17:41:20

Det hedder Chlorgranulat (firma - firmahenvisning slettet af polraadgiver)

Mit filter har en diameter på 52 cm og en overflade på 0,212 m2

Det andet link du har sendt har jeg læst og forstår at jeg nok er nødsaget til at skifte vandet ud


tumbol



10 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 17:58:12

Ved nærmere gennemlæsning af manualen til testsættet stod der man man ved resultat over 100 mg/l skulle prøve forfra.

Men denne gang med vandprøve fra en halv liter pool vand og en halv liter postevand. Og så gange resultatet med 2.

Det har jeg så gjort og kommer frem til at min ligger på 120 mg/1, hjælper det mig lidt eller skal jeg stadig skifte hele vandet ud????


bjarne



526 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 19:06:11

du køber cyanurbaseret klor. drop det. med mindre man er helt klar over hvad man bruger, så ender det galt.
smid dit vand ud og begynd at bruge en kalkbaseret klor som calsium hypoklorit - der er flere mærker, så for at være neutral vil jeg ikke nævne nogen, men som et lille vink, ville jeg undersøge hvad militæret og alle vandrensningslæggene bruger. det kan da ikke være helt galt vel

download hæfte 2-3 og 4 og LÆS dem


tumbol



10 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 19:47:30

Ok jeg starter forfra....

Er denne klor OK????
http://???????????? henvisning til firma slettet af poolraadgiver

Jeg ved ikke helt hvordan jeg finder frem til dit hint med vandværkerne & militæret.

I skal forresten alle sammen have tusind tak for hjælpen og jeg har kun ros til dette her forum.

Kunne du også forklare mig lidt om hvilket og hvor meget sand jeg skal bruge...


bjarne



526 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 19:55:54

det er svært at være neutral og nu overskrider jeg grænsen. Min HELT personlige holdning er, at HTH -calsium hypoklorit - der er en kalkbaseret klor er den eneste klor der er værd at bruge.
Så søg under HTH og find et firma der sælger dette. For at være neutral vil jeg ikke henvise til et bestmt firma der sælger dette mærke
Min henvisning til militær og rensningsanlæg var nettop om dette mærke af klor.
Det link du henviser til er primært et link til cyanursyrebaseret klor eller et andet mærke af calsium.
Jeg vil tillade mig at slette din henvisning til et bestemt firma, idet denne side godt må referere til bestemte produkter, men ikke til bestemte firmaer.
Vi skal være en neutral side m.h.t sælgere af produkter for ellers vil firmaerne bare begynde at bruge siden til at sælge deres produkter via siden og så er den ikke noget værd


bjarne



526 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 19:58:43

ps

du skal bruge 25 kg. groft og 75 kg fint sand til dit filter

pps
tak for rosen - det varmer


Yxos



107 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 20:05:29

og her er så en lille "how-to" når du skal skifte sand
geismar.dk/projekter/pool/rensning/filtersand/filtersand.htm

Yxos


tumbol



10 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 20:24:43

OK Tak for svaret....

Quadsand Fint korn 0,4-0,8 - Grov 1-2 ER DET KORREKT????

Er det ok at købe det i et byggemarked eller skal det også være helt specielt til pools????


bjarne



526 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 20:31:46

det SKAL være specielt quarts sand til pool. Almindeligt sand vil ødelægge dit filter omgående.
Forskellen er at quartssand er "knust granit" med ru overflade, mens alm. sand er slebet rund af at ligge i strandkanten og dermed er ude af stand til at rense dit vand
læs hæfte 2 fra vejledninger


bjarne



526 Posts
Posted - 21 aug 2007 : 20:36:17

ps
hvis du kan få quartssand i et byggemarked er det selvfølgelig ok


Peter



7 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 19:21:10

Jeg er ked af at rette lidt på guru Bjarne men når han nævner Baquacil så staves det altså Baquacil


bjarne



526 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 21:39:37

ok. you got mee - I owe you one


Gammelnok



20 Posts
Posted - 21 sep 2007 : 11:58:41

Du skal køre PH ned til 6,5 derefter køber og bruger en 90G klortablet, kør kloren op på 4,0 mg,lad det hele stå og filtrere 24 timer i døgnet, så tager det et par dage.
Når vandet er klart hæver du ph værdien til 7,5 og nedjustere kloren (eller lad solen tage sig af det)der er ingen grund til at tømme poolen.
Tablet no 1 er for måling af aktivt klorindhold



jorgen_lund



14 Posts
Posted - 24 sep 2007 : 12:35:56

Hejsa. jeg har været i nøjagtig samme situation som dig. Læs evt. mit indlæg og alle de gode svar under overskriften "Cyanursyre koncentration".

Desværre er der kun en vej frem. Du skal skifte en stor del af vandet. Jeg gjorde det på "slum", og i den forbindelse gav Bjarne nogle gode råd under mit indlæg, som du måske også kan bruge.

Posted - 24 sep 2007 : 12:40:43

UPS ..... jeg havde ikke lige set der var flere sider til dette indlæg. Jeg svarede på sidste indlæg på første side (hvor dum kan man være (det er ikke nødvendigt at svare :-))
Det er jo så længe siden, så alt er nok i sin orden nu


bjarne



526 Posts
Posted - 24 sep 2007 : 21:25:33

det gør dig bare menneskelig og rigtige mennesker kan der ikke blive for mange af


Gammelnok



20 Posts
Posted - 26 sep 2007 : 13:17:37

At have en ren pool, betyder osse at man skal være påpasselig selv, på engelsk har man i mange år haft et godt slogan:

Dont pee in my pool, I never swim in your toilet.

(tis ikke i min pool, jeg svømmer aldrig i dit toielet)
B
Sidste redigering: 26 Jan 2009 10:33 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.195 sekunder