Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grøn bund og sider

Grøn bund og sider 26 Jan 2009 11:22 #152

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 29 aug 2007 : 12:54:24

Hej
Jeg har lige købt et hus med en indendørs pool og har et spørgsmål til jer. Bunden og siderne på poolen, nogle steder, er blevet lidt grønlig og jeg vil gerne rense det uden at tømme poolen. (Den er ca.40m3). Har I nogle gode råd til mig?


Yxos



107 Posts
Posted - 29 aug 2007 : 13:03:28

Grøn = Alger.
Kur = Chockklorering.
Læs mere i et af de udmærkede hæfter der kan downloades her fra siden

Den lange version er, at dit vand eller sider/bund kun bliver grønne hvis der er alger. Siderne burde som sådan ikke ændre farve.
Du kan skrube lige så tosset du vil, de skal nok komme af, og igen næste dag.
De skal slåes ihjel, og det gøres kun ved en ordenlig gang klor, altså chokklorering. Brug ca. 1 kg. HTH klor til dine 40m3. Lad pumpen køre minimum et døgn, eller indtil vandet er klart, og støvsug så de døde alger op fra bunden.

Kommer algerne alligevel igen efter er din daglige vandbehandling forkert.
Start ALTID med PH= 7, så klor efter en time minimum. Læs mere om det i hæfterne...

Hvis du kører klor/syre efter bogen, og der stadig er noget galt, så må du komme med flere oplysninger, for så er der noget andet galt.

Yxos


hrun



15 Posts
Posted - 29 aug 2007 : 19:18:50

Hej og tak for rådet. Jeg har læst mange af de pdf dokumenter der er på siden og de er super. Men det som er på bundet og kanten af poolen sidder helt fast, det er som det er noget gammelt. Vandet er klart og det hele er ok. Hvis det er noget gammelt, er det så ikke muligt at få det af med noget?



Yxos



107 Posts
Posted - 29 aug 2007 : 21:07:27

Jeg havde nogen grimme sorte rander lige over vandkanten, og op til kanten af poolen, altså bare ca. 5cm. De var ikke til at få af, indtil jeg fandt noget flydende "liner-rens". Det tog det ganske nemt.

Problemet er, at det dur ikke under vand, af gode grunde, det bliver temmelig hurtigt en ganske "tynd opløsning"...
Hvis det ikke er alger, og iøvrigt ikke er glat eller slimet at røre ved, så er der nok ikke andet at gøre, end at lade det sidde indtil du en dag alligevel tapper alt vandet af.

Du kan jo evt. starte med at tappe 5cm vand af, og så se om liner-rens kan tage det, inden du tømmer poolen helt.

Man kan også få et "viskelæder" til at fjerne sorte striber fra svømmefødder m.m. Den virker under vand, men om den kan fjerne dine grønne pletter, det kan jeg jo ikke vide. Det var da værd at prøve. Det er jo trods alt en bekostelig affære, at tømme alt vandet af.

Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 30 aug 2007 : 08:30:50

den er lidt svær, for du kan have 2 former for belægninger. Kalk eller alger. Hvis det var kalk så ville du ikke have det pletvis - områdevis, men mere ligeligt fordelt. å ud fra din beskrivelse så er det alger.
Der er KUN 3 grunde til alger:
forkert PH værdi for lidt klor
klorlås så kloren ikke virker.

Tjek først dit cyanursyreindhold. er det over 25 ppm så skal du skifte x antal af dit vand for så virker din klor ikke rigtigt.

hvis din cyanursyre er ok, så sænk ph værdi til 7
Chockklorer med 1 kg calsium hypoklorit - klor baseret på kalk IKKE med en cyanursyrebaseret klor
sænk igen ph værdi til 7
lad din pumpe køre 24 timer i træk indtil vandet er i orden

hvis den behandling ikke har fjernet det grønne, så må jeg tro at belægningerne ikke er så soadiske som du siger og at der måske er tale om kalk alligevel.

tag et par gummihansker - og fyld en sok med ph minus. tag og skrub det du kan nå med dette. hvis det er kalk vil du får det af der hvor du skrubber. hvis det ikke kommer af såååååååeeeeeeeeeeeeee ved jeg s.. ikke rigtig

meld tilbage om resultaterne




Yxos



107 Posts
Posted - 30 aug 2007 : 08:46:13

Grøn kalk ????? Naaaaaaaaaahhhh... Tror du virkelig ?

Så tror jeg mere på den med cyanuren. Fortæl (præcis) hvilken type klor du har brugt indtil nu. Mærke, betegnelse osv. Ud fra det kan det afgøres om du har brugt cyanurholdigt klor indtil nu.

Yxos


hrun



15 Posts
Posted - 30 aug 2007 : 12:59:33

Jeg har boet her i 3 uger, og kontrollerer poolen hver lørdag, både med ph og klor, samt tømt filtret på pumpen. Den klor der fulgte med hedder "Saniklar Tempo Stick". Jeg sender en jpg billede med af ét af områderne jeg snakker om, så I kan bedre se hvad jeg snakker om.

Download vedhæftet fil: 200783012598_pool.jpg


Yxos



107 Posts
Posted - 30 aug 2007 : 13:23:54

Der er ikke cyanur i Tempo Sticks.

Der er åbenbart et problem med upload af billeder; det kan ikke vises. Det tager Bjarne sig sikkert af at ordne

Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 02 sep 2007 : 18:09:55

tempo sticks er 300 g tabletter. kloren er ok, men den er laver langsomtopløseligt ved at indkapsle den i plastic. den kan derfor IKKE bruges til at chockklorere med.
Hvad bruger du til at chockklorere med ???????

Få stadig undersøgt dit indhold af cyanursyre. du ved jo ikke hvad der er kommer i bassinet førhen


kurt



15 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 17:20:33

Hej med jer
Det med grøn kalk kan godt forekomme da der kan sidde alger i kalken
du skrive ikke noget hvor du bor ,for hvis du har meget kalk i dit råvand, (tempo Stik + fyldstoffe giver også mere kalk)
og med en høj ph, vil kalken udfælde sig, og sætte sig fast på alting, og virke som sandpapir

jeg vil kontakte en prof som kan komme og hjælpe dig ( se her på siden)

Kurt


hrun



15 Posts
Posted - 03 sep 2007 : 20:17:13

Tusind tak for hjælpen alle sammen. Jeg prøver at kigge på det og så skriver jeg igen om hvad jeg gør og om det virker


hrun



15 Posts
Posted - 10 sep 2007 : 13:02:02

Yxos... hvor finder jeg det her viskelæder? Har prøvet at finde det på Internettet, men uden held.


Yxos



107 Posts
Posted - 10 sep 2007 : 13:42:20

Jeg har fået mit hos NSC i Frederiksværk; Tlf.: 4772 1222.


Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 11:05:56

hej yxos
din røver, men du slipper for vi er i småtingsafdelingen og viskelæderet kan iøvrigt købes hos ALLE prof firmaer. Så hvis man ikke kan finde tingene på hjemmesiderne - hvad de nogen gange kan være svært - så ring op og få hjælpen direkte. det er nogen gange hurtigere end at bruge nettet


hrun



15 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 18:53:53

Tusind tak for det Yxos... og godt at du slipper med det denne gang


bjarne



526 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:58:20

se under firmahenvisninger. www.pooldoktor.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=134
der er løsningen for os alle i fremtiden
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder