Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: grøn bund i poolen

grøn bund i poolen 24 Aug 2009 09:21 #642

  • irene 55
  • irene 55's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
hej ville hører om der er nogen der ved om man kan bruge hus vask alge fjerner i poolen, er jo betydeligt billigere end andet gængse alge middeler,,mvh irene
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 09:27 #643

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
"hus vask alge fjerner" Det middel kender jeg ikke...
Vil du bruge det med eller uden vand i poolen? Jeg antager, at det er når poolen er tom, du vil bruge det.

Med vand i poolen er der kun én metode:
1. Juster ph
2. doser klor, evt. chock-klorér.
Derefter dør algerne og bliver brune/sorte, og de bør kunne fjernes med en børste, så filteret tager resterne.

Læs også artiklen om grønne alger
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 09:56 #644

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
hm... ."hus vask alge fjerner.."
start med at læs brugsanvisningen godt..!

tror jeg vil komme med min egen "tommelfingerregel": Al gift der ikke specifikt er produceret til brug i en pool, skal man undgå!
Morten Solberg
Sidste redigering: 24 Aug 2009 09:57 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 11:43 #645

  • irene 55
  • irene 55's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
hej igen, fik at vide inde i harald nyborg at det kunne man godt bruge, det er et middel som man bruger til og fjerne alger på fliser og murværk,, havde tænkt mig og komme det i poolen med vand i, det er mere som om bunden er glat og grøn,
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 11:51 #646

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
..og du snakkede naturligvis med en erfaren poolmand/kvinde ..??
Morten Solberg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 12:14 #647

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
irene 55 skrev:
hej igen, fik at vide inde i harald nyborg at det kunne man godt bruge, det er et middel som man bruger til og fjerne alger på fliser og murværk,, havde tænkt mig og komme det i poolen med vand i, det er mere som om bunden er glat og grøn,

Det lyder som om du er ved at gøre godt og grundig og permanent skade på din pool, dit poolvand og de folk der bader i din pool!!!

Man fjerner IKKE alger fra hverken vand, bund eller sider, ved at tilsætte algefjerner til vandet !!!!
Algefjerner bruges på flader som ikke står under vand, fx. terassefliser. Algefjerner er gift, og hvis du tilsætter det vandet, sætter de badendes helbred på spil! Så er det sagt!

Det er naturligvis op til dig, om du tør stole på, at en tilfældig medarbejder fra Harald Nyborg ved hvad han taler om, men det lyder IKKE som om han gør !!!

Du er efter min mening ved at "købe" dig til en nem, billig løsning, og du har "forsikret" dig til tryghed ved at spørge en person, som er mere interesseret i at sælge varer, end at rådgive dig!

Jeg vil igen råde dig til at spørge en fagmand, eller i det mindste læse artiklerne her på siden.
Vandkemi er andet og mere end bare at købe kemikalier i et byggemarked.
Det siger jeg ikke for at gøre dig ked af det, men med det forehavende du har gang i risikerer du at du selv og din familie udsættes for unødig fare.

Jeg kan næsten ikke sige det tydeligere, kan jeg?
DROP det algerens direkte i vandet, UANSET hvilken pooltype du har!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 12:42 #648

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
efter den advarselen, vil jeg gå videre..:

Hvorfor blev vandet grønt ??

Har du brugt klor fra samme butik, Harald Nyborg?

Som nævnt i foregående indlæg: Læs i artiklerne, og læs de andre indlæg om grønt vand....

Prøv også den nye søgefunktion: tast klorlås
Morten Solberg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 13:55 #649

  • irene 55
  • irene 55's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
ja netop en uerfaren pool mand!!!!!! men ved nu at jeg ikke skal komme det i vandet, har købt alle mine produkter i spa centret i kolding, og vil fremover købe det der,,, vandet er ikke grønt, det er kun bunden der er glat med store grønne flader
men tak for svarene, er første gangs bruger af pool,
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 14:10 #650

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Der er ikke noget i vejen med at købe sine produkter hverken i Harald Nyborg, på internettet eller andre steder, men det er vigtigt at vide hvad man gør!

Nej, vandet bliver ikke grønt af alger, i hvert fald ikke som det første. De sætter sig først på bund og sider, og først dér hvor vandet er mest stillestående. Man skal som regel lade sin pool stå ubehandlet i ugevis før man opnår "algesuppe".

Jeg er enig med mos i, at det er sandsynligt at du har fået en klorlås, især hvis du ikke ved hvad det er, no offence!
Den opstår kort fortalt, hvis du bruger klor som er tilsat cyanursyre jævnligt, og ikke tapper vand af lige så jævnligt.

Derfor bør du læse artiklerne om elementær vandkemi, for først at forstå hvad klor gør ved alger og hvorfor.
Fx. Artiklen om "Slimede sider"

Dernæst kan du bruge Søg...-feltet nederst på siden, og søge på "klorlås" eller "cyanursyre" for at finde ud af hvordan sådan én opstår, og hvordan man slipper af med den igen.

Det vil være nemmere at hjælpe hvis du giver lidt fakta om din pool og din vandbehandling. Der er ikke noget i vejen med at have en "badebassinpool", det er der masser der har nu om dage.
Problemet er, at selvom man slipper markant billigere til 10.000 liter badevand ved at købe en oppustelig pool, så er vand nu engang vand, og behandlingen af vandet er den samme, uanset mængden af vand i den, og hvad beholderen uden om er lavet af!

Hermed siger jeg ikke, at det nødvendigvis er lige så dyrt at vedligeholde vandet i en stor "rigtig" pool, som i en "badebassin-pool" for der er forskellige måder at gøre det på, og det er naturligvis vigtigt at finde den som passer til ens behov.

Derfor; vil du ikke nok fortælle:
1. Hvilken type pool har du?
2. Hvilken type klor bruger du?
Ole Kristensen
Sidste redigering: 24 Aug 2009 14:57 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 16:03 #651

  • irene 55
  • irene 55's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
hej,,, det er en 22000 l oval pool med oppustelig ring, bruger aktivt ilt i den og chok klor den hver 14 dag med melpool calcium- hypochlorit granulat,
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 17:13 #652

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg kan ikke lige forestille mig et 22000 liter bassin med oppustelig ring - og så ovalt.
Det betyder nu også mindre hvad facon og volume den har.

"Aktivt ilt" er så afgjort en måde at desinficere på. Det har samme egenskaber som klor. Det lyder på mig blot som en meget dyr måde at gøre det på, jvr. artiklen om Oxygen her på siden. Især hvis du er nybegynder.

Det bør ikke være nødvendigt at chokklorere hver 14. dag! Det bekræfter min mistanke om, at du ikke til dagligt har desinfektion nok.
Jeg kender ikke meget til ilt-anlæg, og det gør du øjensynlig heller ikke.

Flere spørgsmål:
- Forhåbentlig har du allerede et testsæt, så du kan måle og dosere ph-værdien. Hvilket testsæt benytter du?
- Hvorfor bruger du et iltanlæg ?
- Hvor har du fået det?
- Er du sikker på du bruger det efter forskrifterne?
- Hvordan måler du iltindholdet i vandet?

Det lyder som om du bruger mange penge på klor og ilt-anlæg...
Hvis du er nybegynder ville jeg nok bruge traditionelt klor (natrium hypoclorit). Fx. HTH granulat eller det du bruger allerede.
Vigtigt er, at det er UDEN cyanursyre.
Dels bør det være billigere end ilt, dels er det nemmere for dig at måle klorindholdet med et almindeligt testsæt. Jeg gætter på, at du i dag ingen viden har om hvor meget dit vand indeholder af det ene eller det andet.

Måske du kan vedlægge et billede af din pool?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: grøn bund i poolen 24 Aug 2009 17:48 #653

  • irene 55
  • irene 55's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
hej igen har lagt et billede ind af poolen,, (håber jeg),, det er ikke et ilt anlæg, det er ilt granulat købt i spa centret, synes nu også det er en dyr måde at holde poolen på, så vil holde mig til klor næste år
Bilag:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.179 sekunder