Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Utæt pumpe

Utæt pumpe 27 maj 2009 14:33 #375

  • BLN
  • BLN's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har en 1 år gamel sandfilterpumpe fra www.pond-pool.com, hvor selve pumpen nu er blevet utæt. Den drypper fra midten af pumpen, dvs. der hvor jernhalvdelen (som indeholder selve motoren) er skruet sammen med resten af pumpen, som er lavet af plastik. Den drypper kun når motoren kører. Jeg har skilt pumpen ad, og kan se der er vand i et kammer, hvor der ikke burde være vand i. Umiddelbart kan jeg ikke se noget der er defekt, og de eneste ting som jeg kan se der burde holde vandet ude fra det kammer, er en o-ring og et hvidt keramikleje der roterer mod en plastikbøsning. Så det er vel en af disse tre ting der er slidt, selvom de overhovedet ikke ser slidte ud.

Men kan det virkelig være normalt, at en pumpe slides så hurtig?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 27 maj 2009 15:44 #376

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Prøv og rens gummipakningen i noget sæbevand, så evt. sand og andet skidt skylles af.

Smør derefter pakningen godt med vaseline og spænd så pumpen sammen, husk ikke og overspænde men skiftevis spænde skruerne.

Ellers kan du prøve og skifte O ringen det sidste er vel og skifte resten af lejet, men det er nok lidt dyrt i forhold til hvad en god brugt pumpe koster.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 27 maj 2009 18:13 #377

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er er galt med din pumpe er, at akseltætningen er blevet utæt. det er en "sliidvare" selvom den oftest holder meget mere.
akseltætningen er ganske som du siger den hvide porcelænsring samt den del der sidder en fjeder på. disse 2 pressses mod hinnnanden og sikrer at der er tæt, selvom der drejes rundt. få dem skiftet så er den motor god igen.
ring rundt. der er stadig enkelte poolfirmaer der ligger inde med materialer til reparation og så er det i almindelighhed nemt nok - hvis det ikke er rustent
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 29 maj 2009 11:09 #379

  • BLN
  • BLN's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 1
I skal have tak for jeres svar. Jeg vil tage ud til den lokale poolforhandler og hører om de har sliddele der passer til min pumpe. Porcelænsringen kunne jeg forstille mig er mere eller mindre standard, men plastikdelen ved fjederen er vel unik fra pumpe til pumpe?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 29 maj 2009 13:16 #380

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
begge dele er porcelæn der bgliider mod hinnanden og begge er forskellig fra pumpe til pumpe. du SKAL skifte begge når du gør det. du kan ikke se om de er sliidte
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 20 Jun 2010 21:20 #1274

  • BLN
  • BLN's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 1
Nu her et år senere, står jeg desværre med nøjagtigt det samme problem. Jeg havde sidste år en masse bøvl med at skaffe et nyt leje, faktisk så fik jeg det aldrig, men det endte i stedet med at jeg fik en helt ny pumpe. Dog havde det taget så mange måneder før jeg fik en ny pumpe, at sæsonen nu var slut, så jeg fik aldrig afprøvet den nye pumpe, før nu. Den nye har ikke engang kørt én uge, før den også blev utæt, nøjagtigt det samme sted som den sidste.

Jeg ved godt det ikke er en professionel pumpe, men er det virkelig så skidt et produkt jeg har købt?
Eller kan jeg selv være skyld i det, ved at bruge pumpen forkert, men jeg kan dog ikke lige forestille mig hvordan jeg skulle have båret mig ad med det. Jeg har en timer på pumpen, så den aldrig kører mere end 2 timer ad gangen, og pumpen står godt nok udenfor, men den står tørt.

Jeg kunne evt. tage lejet fra min reservepumpe, som umiddelbart er identisk, pånær at den ikke er på 0.55 kw også, men kun på 0.45 kw, men så ender jeg garanteret bare med at være ejer af to utætte, men ellers nye pumper - ja min tro til dette pumpefabrikat er ikke længere så høj.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 20 Jun 2010 21:27 #1276

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Har pumpen været tømt for vand igennem vinteren?
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 20 Jun 2010 21:38 #1277

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hvad er det for mærke pumpe
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 20 Jun 2010 22:20 #1282

  • BLN
  • BLN's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 1
Pumpen er af mærket 'Pond & Pool Equipment' og kan bl.a. ses her:

www.pond-pool.com/mainmenu.html

og her:

www.swim-fun.dk/index.php?page=shop.brow..._virtuemart&Itemid=1

Den er først taget i brug, for første gang, for en uge siden, så nej, den har ikke stået med vand i vinters. :) Den forrige pumpe, som nåede at køre en sæsson, tømte jeg for vand inden vinteren.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 20 Jun 2010 22:23 #1283

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Det er da en total hobby pumpe....hvad kostede den?
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 21 Jun 2010 11:17 #1285

  • BLN
  • BLN's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 1
Det er jeg helt klar over, det var også derfor jeg selv på forhånd skrev, at det ikke var en professionel pumpe, og den er jo også blot tilkoblet et "hobby" rammebassin på 24.000 liter. En dag skal jeg da klart også have en nedgravet permanent pool, og så bliver det selvfølgelig med udstyr af en helt anden kaliber, men lige nu har en rigtig pool ikke 1. prioritet.

Men selvom det er en hobby-pumpe, så skal et leje da ikke ryge så hurtigt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt pumpe 21 Jun 2010 13:31 #1286

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
NEJ det skal det ikke. Dem der sælger det, sælger frivilligt med 2 års garanti. Hvis de ikke vil leve op til det, så kan de lade være med at sælge. Så gå til dem og kræv det ordnet :angry:

dit filter er iøvrigt oprindeligt lavet som et fiskebassin filter og sælges også som det ;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder